Zakázať je ľahké, prečo sa však nemyslí na ľudí?

22.7.2011
0
Páčil sa vám článok?

Pri komplexe Eurovea pribudli značky zakazujúce pohyb chodcov, ale aj značky zóny s dopravným obmedzením zakazujúce pohyb cyklistov či korčuliarov.

Uvedené zákazy presne odrážajú prístup mesta a našej spoločnosti k takému spôsobu dopravy či rekreácie alebo športu. Vo vyspelejšom svete je naopak takýto spôsob dopravy a presunu ľudí v centre mesta podporovaný. U nás sa priamo v centre mesta preferuje automobilová doprava...

Najkratšia pešia spojnica s mestom bola pritom práve po tomto zakázanom chodníku. Neviem, či si úradníci uvedomili, akú hlúposť schválili. Chodec je teraz ešte viac ohrozovaný a ešte viac obmedzuje cestnú premávku, keďže musí prejsť cez štyri priechody pre chodcov na dvoch križovatkách. Chyba sa však stala už kdesi na začiatku. Ako mohol niekto naprojektovať a schváliť takýto chodník-nechodník na hlavnom prístupe k obchodnému centru?

Všetky zákazové značky si neviem vysvetliť ani zo strany Eurovey. Práve v jej záujme musí byť prilákať na toto miesto čo najviac ľudí a vytvoriť pre nich najvýhodnejšie podmienky. Preto by tam mali byť všetci vítaní. Korčuliari aj cyklisti. Priznávam, situácia na nábreží nebola najlepšia. Mohlo prichádzať ku kolíziám chodcov a cyklistov. Prečo je to tak? Pretože sa pri projekte znova zabudlo na cyklistov. Keď už nemá záujem Eurovea, prečo si mesto doteraz nedokázalo u investora vynútiť naplnenie územného plánu a vybudovať po nábreží aspoň taký provizórny cyklochodník, ako je pri River parku?

Podobné nezmyselné zákazy spôsobujú degradáciu úcty človeka ku zákonom a konflikty medzi cyklistami, chodcami a vodičmi. Cyklisti sa určite neradi prepletajú medzi chodcami, ale je tu iná možnosť, pokiaľ nechcú byť ohrozovaní na hlavných cestných ťahoch? S radosťou by šli inakadiaľ, keby sa dalo.

Keď tak preferujeme automobilovú prepravu, prečo sa čudujeme, že máme všade toľko áut a niet kde parkovať. Aké podmienky však vytvára mesto pre obyčajných chodcov či cyklistov, ktorí by mali mať hlavne v centre prednosť? Bratislava ma ideálnu veľkosť. V širšom centre mesta to nie je nikam ďaleko. V meste by preto mala byť vytvorená komunikačná sieť - „zelené koridory", aby sa dalo bez stresov prejsť z jedného miesta na druhý.

Prepojenie nábrežných promenád pri osobnom prístave po úzkom nenápadnom priechode pri protipovodňovom múriku tiež nie je najšťastnejšie riešenie. Občas tam vidím blúdiť cyklistov, ktorí sa dostali do tohto lievika v smere od Eurovey. Nerozumiem ani vodičom na Tyršovom nábreží, ktorí jazdia k pontónom na Dunaji po chodníku miesto toho, aby zaparkovali na priľahlom parkovisku a prešli pár desiatok metrov peši.

Ľudovít Štiglic, Petržalka
LIST ČITATEĽA

Páčil sa vám článok?