Rozdiel v cene tovaru sa nedá reklamovať

6.10.2006
0
Páčil sa vám článok?

Problémy čitateľov sa mi občas javia ako morské vlny. Už-už sa zdá, že sú na brehu a vzápätí sa vrátia na šíre more. Ak si občas myslím, že nejaký spotrebiteľský problém sme už dostatočne osvetlili, vráti sa po čase ako bumerang.

Napríklad problém cien. Konkrétne, či možno žiadať zrušenie kúpnej zmluvy preto, že v inom obchode ten istý výrobok predávajú aj o polovicu lacnejšie. Nuž, nemožno! Nech mi je akokoľvek ľúto predovšetkým skôr narodených, neviem im ani len dať nádej, že by mohli uspieť s takouto požiadavkou na súde. Prečo?

Každý akt kúpy je vlastne zmluva medzi dvoma svojprávnymi subjektmi. Povedané ľudskou rečou: obchodník či podnikateľ svoj tovar ponúka a kupujúci si ho dobrovoľne volí a kupuje. Váha je práve na slove dobrovoľne. Nie je smerodajné, že kupujúci nemá kvalifikovaný prehľad o cene ponúkanej služby či tovaru v iných predajniach. Žiadny zákon na svete neprikazuje podnikateľovi, aby kupujúceho upozornil na skutočnosť, že v inej predajni nakúpi lacnejšie. Žiaľ, slovenský spotrebiteľ nemá možnosť zistiť si napríklad v nejakej organizácii pred kúpou prehľad o cenách vyhliadnutého výrobku. Spotrebitelia tzv. starých štátov Európskej únie takúto možnosť majú.

A prečo aj 16 rokov po „nežnej“ sme my na tom horšie? Nuž, vytvorenie solídnej databázy tovarov a služieb je nielen zložité, ale aj nákladné. A naše spotrebiteľské organizácie sú finančne podvyživené a zatiaľ na taký náročný projekt nemôžu ani pomyslieť. Takže summa summarum nám nezostáva nič iné, len aby sme si pred kúpou drahších výrobkov pozreli katalógy viacerých firiem, prípadne navštívili viacero predajní. Že je váš čas drahý?

Nuž, ako je známe, čas sú peniaze. Ak teda za deň zarobíte desať tisíc, potom si v pohode kúpte napríklad sedačku v prvom obchode, ktorý navštívite. No prosím, nevolajte mi o týždeň rozzúrený, že ste tú istú sedačku videli o tých desať a viac tisíc lacnejšiu! Medzi nami, iba pri sobotňajšej návšteve trhoviska, v prípade, že kupujete niekoľko druhov zeleniny a ovocia, môžete ušetriť niekoľko desiatok korún. To isté sa vzťahuje aj na reštaurácie, ak sa chcete s rodinou či priateľmi občas slávnostne najesť. Sú reštaurácie, kde sa výborne varí, dávajú veľké porcie a cena je primeraná. A zase iné majú miniporcie, ani kvalita nemusí byť oslňujúca, zato účet je priam svetový.

Nesmiete sa na mňa hnevať, že píšem v hádankách. Podľa našich predpisov nesmiem konkrétne prevádzkárne či obchody haniť, ale ani chváliť. Hneď by som mala na krku žalobu za poškodzovanie dobrého mena alebo v prípade chvály, neprípustnej reklamy. A v prípade reklamy aj útoky a podozrenia z prijatia úplatku. Takže ste na to sami! No, prosím, najprv merajte a až potom strihajte!

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov
ZÁKAZNÍK JE PÁN

Páčil sa vám článok?