Prepitné nesmú žiadať automaticky
Návštevníci niektorých bratislavských reštaurácií môžu byť pri platení nemilo prekvapení. V účtoch sa totiž čoraz častejšie objavuje aj tzv. povinné prepitné (sprepitné, obslužné), ktoré si podniky automaticky zarátavajú do ceny.
V kórejskej reštaurácii Seoul Garden v Mlynskej doline si účtujú 7-percentné prepitné, v reštaurácii Upside down na Laurinskej ulice si v účte prirátajú dokonca 10-percentné prepitné. Ako nám potvrdila hovorkyňa Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová, prevádzkovatelia na niečo také nemajú právo.
„Ide o bezdôvodné obohacovanie,“ tvrdí D. Krkošová. Majitelia sa nemôžu brániť ani tým, že informáciu o prepitnom majú uvedenú v jedálnom lístku. „V ňom to dokonca nesmú uvádzať. Jedálny a nápojový lístok poskytuje informácie o ponúkaných jedlách a nápojoch, prípadne iných tovarov či príloh, šalátov, kompótov atď. Okrem toho tam musia byť v súlade so zákonom o cenách a zákonom o ochrane spotrebiteľa uvedené aj primerané podmienky, to znamená hmotnosť, miera, množstvo a, samozrejme, cena,“ vraví.
Nemusí tam byť ani formulácia, že ceny sú dohodou. „Nič také tam nemusí byť,“ tvrdí. Keď napriek všetkému budú účtujúci čašníci od návštevníka vyžadovať prepitné, rada je jasná: „Návštevník platí iba za to, čo si objednal. Prepitné nie je povinný zaplatiť,“ radí hovorkyňa Ústredného inšpektoriátu SOI.
Niekedy však môže nastať aj problém, keď čašník napriek všetkému bude vyžadovať zaplatenie celého účtu - aj s prepitným. „Radíme jednoducho nezaplatiť. Pri následných sporoch je dôležité, či je to uvedené na doklade o kúpe. Ak to tam je, vtedy zákazník môže uplatniť reklamáciu, ktorú musí povinný podnikateľský subjekt riešiť. Odporúčam ju poslať doporučene a v písomnej forme, aby to bolo preukázateľné. Zároveň môže návštevník podať podnet na kontrolu na príslušný inšpektorát SOI,“ vysvetľuje Danuša Krkošová.
V prípade, že tak zákazník urobí, hrozí prevádzkovateľovi postih. „Môže to byť pokuta podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. Inšpektori SOI však musia preukázať, že podnikateľský subjekt žiadal prepitné, respektíve, že na jedálnom a nápojovom lístku informoval spotrebiteľa o prepitnom. SOI počas kontroly v danom subjekte prijme záväzné pokyny a opatrenia na odstránenie tohto nedostatku, a tie následne aj skontroluje,“ dodáva Danuša Krkošová.
Prepitné je teda len na samotnom hosťovi a odráža sa v ňom jeho spokojnosť, či nespokojnosť. Navyše v žiadnom prípade si čašník nesmie vymáhať prepitné tvrdením, že hosťovi nemôže vydať, keďže nemá napríklad dostatok drobných mincí.
Dušan Blaško