Neprečerpaný kredit je ľahkým ziskom

9.4.2009
0
Páčil sa vám článok?

Dostala som nepodpísaný list - anonym. Napriek tomu, že mám zásadu nereagovať na podnet, keď pisateľ nemá odvahu sa podpísať, urobím v tomto prípade výnimku.

Po prvé, pre vek pisateľky, a po druhé, problém sa týka širšieho okruhu spotrebiteľov. Doslovne citujem z listu čitateľky: „Vlastním mobilný telefón s kartou T-Mobile. Mám osemdesiat rokov a mobilný telefón využívam hlavne na to, aby som mohla zavolať synovi, keď potrebujem, aby ma zaviezol k lekárovi, vybral alebo kúpil lieky v lekárni, alebo spravil iný nákup, prípadne ja zavolám do ambulancie. Telefón teda využívam len vtedy, keď je to nutné a na krátky čas, lebo telefonovanie nie je zadarmo.

Dnes, keď treba za všetko platiť, vrátane liekov (hoci onoho času, keď som pracovala, bolo sľubované, že celú zdravotnú starostlivosť vrátane liekov budeme mať zadarmo), ostane nám dôchodcom len málo peňazí. A teraz môj problém.

Pred rokmi som si kúpila SIM-kartu (pôvodne Eurotel, teraz T-Mobile) s minimálnym kreditom 200 Sk a karta aj kredit platili rok (ak kredit nebol vyčerpaný skôr). Približne pred rokom T-Mobile urobil zmenu v tom zmysle, že karta síce platí rok, ale kredit iba tri mesiace, bez ohľadu na to, či bol vyčerpaný alebo nie.

Znamená to, že každý štvrťrok treba zaplatiť aspoň 200 Sk, teraz 6 eur. To je štyrikrát viac ako predtým. Je ticho, na základe čoho si to vymysleli a čo sa stane s nevyčerpaným limitom. Je to rýdzo kapitalistický vykorisťovateľský systém zahraničného dodávateľa, ktorý si myslí, že v bývalom „ostblok“ štáte si môže na našich ľudí našiť takú búdu, ako chce.

Neplatí to však len na T-Mobile, ale aj na ostatných operátorov mobilných sieti. Keby bol niektorý z nich výhodnejší, ľudia by prešli k nemu. Oni však ťahajú za jeden povraz - nepripomína vám to také niečo ako kartel?“

Toľko z listu. Nie som expert na mobilné telefóny - preto som sa poradila s odborníkmi. Tvrdili, že neprečerpaný kredit by mali na základe žiadosti operátori vrátiť. Problémom sa, mimochodom, zaoberá Združenie občianskej sebaobrany. Faktom je, že aj Európska únia má plné zuby zbytočne vysokých poplatkov a operátorov tlačí do ich znižovania. Smutnou skutočnosťou je, že nikto sa nerád lúči s pomerne ľahkým ziskom.

Operátori často využívajú neskúsenosť predovšetkým staršej generácie, ktorá sa v rôznych „balíčkoch“ nevie pružne orientovať. Za súčasnej situácie by našej anonymnej čitateľke mohol pomôcť prestup do inej siete. Pokiaľ viem, spoločnosť Telefónica má paušál, kde sa mesačne platí 33 centov plus skutočne minuté služby.

Na začiatku sa požaduje záloha 20 eur, ktorá sa však po roku vráti. Sú také signály, že podobne chcú postupovať aj ostatní operátori. Či v danom prípade ide o kartelové dohovory, to nech posúdi Protimonopolný úrad SR, moja kvalifikácia na to nestačí.

Marta Černá, Fórum spotrebiteľov

Páčil sa vám článok?