Problém, ktorý nemusel byť, vraj nebude

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Na Slovensku si ešte stále veľa monopolných inštitúcií, žijúcich z daňových poplatníkov a svojich klientov, neuvedomuje, že tu existuje vzájomná závislosť. Na tento nelichotivý zoznam sa v roku 2004 zaradila aj Slovenská pošta.

Od prvého októbra toho roku totiž platí nový reklamačný poriadok, ktorý je v nesúlade aj s Občianskym zákonníkom aj s európskymi normami - stanovuje totiž len šesťmesačnú reklamačnú dobu na nedodanú zásielku. Pošta si totiž skrátila reklamačnú lehotu z dvoch rokov na šesť mesiacov. Táto skutočnosť vystavila každého poukazovateľa zálohových platieb na bývanie či spotrebu energie hrozbe, že o svoje peniaze príde. Upozornila nás na to čitateľka Bratislavských novín, predsedníčka bytového družstva na Jelšovej ulici v Bratislave Alica Sivošová.

Vlastník alebo nájomník bytu totiž poukazuje zálohové platby za služby či energiu mesačne, pričom zúčtovanie býva až po uplynutí celého roku. Pri energiách s vyššou frekvenciou, platbách za bývanie sa však uzavrú až v januári, kým sa zúčtujú, je apríl - máj. V tom čase už nemožno reklamovať nedoručené platby za mesiace pred novembrom - decembrom, aj keď má platiteľ v ruke potvrdenie o platbe. Len v družstve na Jelšovej za dva roky riešili päť takých prípadov, vždy úspešne, pretože vtedy ešte platil starý limit na reklamácie. Pošta teda peniaze dodatočne na účet správcu pripísala. Dnes by sa už títo Bratislavčania mohli so svojimi peniazmi rozlúčiť.

Rovnako ako A. Sivošová pokladáme takýto postup za poškodzovanie práv zákazníka, obchodná inšpekcia však v takomto prípade zasiahnuť nemôže, pretože z nepochopiteľných dôvodov sa na ňu ako na monopol nevzťahuje Občiansky zákonník, aj keď má slúžiť občanovi, ale zákon o pošte. Nad poštou dohliada Poštový regulačný úrad. Jeho predseda Karol Achimský uviedol, že návrh na skrátenie reklamačnej doby pre poštu neprišiel z ich úradu. Skonštatoval však, že tu skutočne ide o problém a poštový regulátor problémy rieši, takže vec prešetria a navrhnú opatrenia, ktoré by chránili záujmy klientov pošty.

Páčil sa vám článok?