Reklamných zariadení začína byť priveľa, mesto bude ich počet postupne znižovať

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

Reklama je na uliciach mesta prítomná všade, nechýba na stĺpoch verejného osvetlenia. Rôzne pútače sú neraz rušivým prvkom a niekedy zacláňajú vodičom výhľad na dopravné značky. Mesto sa rozhodlo ich počet znížiť.

„Mesto postupne prehodnocuje osadzovanie informačných zariadení na stĺpoch verejného osvetlenia a postupne bude znižovať ich počet,“ povedala nám riaditeľka IV. sekcie bratislavského magistrátu Tatiana Kratochvílová. „Začne sa v križovatkách na frekventovaných úsekoch komunikácií.“

Osadzovanie reklamných zariadení sa posudzuje podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách (pravidlá cestnej premávky), zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon), vyhlášky číslo 532/2002 riešiacej všeobecné technické požiadavky na výstavbu, ktorá súvisí so stavebným zákonom, a zákona o reklame. Podľa týchto zákonov sa posudzuje najmä vhodnosť vzhľadom na bezpečnosť cestnej premávky a dozor nad týmito zákonmi majú cestné správne orgány, stavebné úrady a polícia. Mesto tu účinkuje ako cestný správny orgán, správca komunikácie alebo vlastník pozemku. Dozor nad zákonom o reklame má Rada SR pre rozhlasové a televízne vysielanie, ministerstvo kultúry, ministerstvo zdravotníctva, Slovenská obchodná inšpekcia a okresné úrady. Cieľom zákona je dohliadať, aby reklama nezneužívala dôveru spotrebiteľa, neobsahovala informácie v rozpore s dobrými mravmi.

„K samotnej regulácii počtu reklamných zariadení môžem uviesť to, že pri predlžovaní zmlúv a posudzovaní nových zmlúv preverujeme ich umiestnenie v rámci už spomenutých zákonov a zvyšujeme cenu za prenájom stĺpov verejného osvetlenia,“ uviedla T. Kratochvílová. „Chcela by som podotknúť, že zavedením miestnej dane za užívanie verejného priestranstva sa nám podarilo skrátiť čas potrebný na stavebnú činnosť na komunikáciách v porovnaní s minulým rokom.“

V roku 2004 bolo prenajatých 3929 stĺpov verejného osvetlenia za asi 16 miliónov korún. Ich počet sa bude v nasledujúcom období znižovať.

Niektorí obyvatelia majú výhrady aj k umiestňovaniu reklamných zariadení na fasádach budov a plotoch. „V zmysle stavebného zákona informačné, reklamné a propagačné zariadenia podliehajú povoleniu príslušným stavebným úradom,“ konštatovala T. Kratochvílová. „Neplatí to len pre samostatne stojace reklamné zariadenia, ale aj reklamné zariadenia na fasádach budov a plotoch. A práve tieto úrady majú možnosť regulovať umiestňovanie takýchto reklamných zariadení. Podľa našich vedomostí stavebné úrady takéto povolenia väčšinou neriešia.“

Ako dodala, v zmysle tohto zákona informačné, reklamné a propagačné zariadenie umiestnené na budove musí byť prispôsobené jej architektúre a nesmie rušiť základné členenie priečelia a jeho významné detaily. Jediným dokladom na umiestnenie reklamných zariadení je kladné stanovisko príslušného okresného dopravného inšpektorátu. Magistrát však v tejto oblasti žiadnu kompetenciu nemá.

Páčil sa vám článok?