Kvôli výstavbe pred Hlavnou stanicou asi príde Múzeum dopravy o časť priestorov
Rozsiahla výstavba na Predstaničnom námestí si okrem iného vyžiada aj asanáciu jedného z dvoch objektov, v ktorom má expozície Múzeum dopravy, takzvaného Pavilónu B.
Upozornili nás na to pracovníci Múzea dopravy, ktorí poukázali na to, že už teraz zápasia s nedostatkom priestoru a uvítali by skôr jeho rozšírenie. Bývalé sklady, v ktorých sa vystavené historické dopravné prostriedky nachádzajú, majú navyše jedinečnú výhodu: ich exteriér aj interiér je takisto takpovediac historický, takže exponáty sú v dobovom prostredí, v ktorom ich autentickosť vynikne viac než keby stáli v nejakom modernom objekte. V inkriminovanom pavilóne B možno napríklad vidieť ukážky bojovej techniky z druhej svetovej vojny, limuzínu, na ktorej sa vozil bývalý československý prezident Gustáv Husák a iné unikáty. „Múzeum dopravy by nerado o tieto priestory prišlo,“ povedal nám lektor múzea Ivan Schuster.
O vysvetlenie sme požiadali investora výstavby na Predstaničnom námestí - spoločnosť I.P.R. Slovakia. „V území predstaničného priestoru sú situované objekty s kultúrno-historickými hodnotami, ktoré sa vzťahujú predovšetkým k histórii rozvoja železničnej dopravy,“ uviedla Izabela Nagyová z I.P.R. Slovakia. Ako dodale, projekt predpokladá adekvátne zapojenie areálu múzea do celkovej koncepcie riešeného územia s prístupom pre verejnosť zo strany predstaničného priestoru. Areál múzea bude mať zachované tiež koľajové napojenie na posun exponátov. „Zachovanie druhého skladu neumožňuje navrhované mimoúrovňové dopravné napojenie územia z Pražskej ulice, pričom riešenie dopravy je jedným z podmieňujúcich faktorov realizácie zámeru,“ uviedla I. Nagyová. Ako dodala, v súvislosti s iniciovaným zrušením vyhlásenia druhého skladu za kultúrnu pamiatku sa bratislavský magistrát, mestská časť Bratislava - Staré Mesto, ako aj Železnice SR vyjadrili kladne.
Zaujímali sme sa o to, či sa nenájde nejaké kompromisné riešenie, alebo či investor výstavby ponúkne Múzeu dopravy ako kompenzáciu náhradné priestory, ako je to napríklad v prípade tenisových kurtov klubu Lokomotíva Bratislava pod stanicou. „Riešenie vlastníckych vzťahov nehnuteľností v uvedenom území je predmetom rokovaní s ich vlastníkmi,“ uviedla I. Nagyová.