Namiesto starých skladov majú na Kolibe vyrásť nové byty, podľa autorov projektu to nezhorší dopravnú situáciu

1.12.2015
0
Namiesto starých skladov majú na kolibe vyrásť nové byty, podľa autorov projektu to nezhorší dopravnú situáciu - koliba Namiesto starých skladov majú na kolibe vyrásť nové byty, podľa autorov projektu to nezhorší dopravnú situáciu - koliba
Páčil sa vám článok?

Spoločnosť Štúdio Koliba plánuje postaviť vo východnej časti areálu pri Brečtanovej ulici tri bytovky a jeden polyfunkčný dom.

„V štyroch bytových domoch je navrhnutých celkovo 117 bytov štandardných veľkostí s prevahou dvoj- a trojizbových bytov bežných výmer. Luxusnejší veľkostný segment je zastúpený pätnástimi štvorizbovými bytmi,“ prezradil architekt Juraj Šujan z architektonickej kancelárie šujan_stassel, ktorá stojí za návrhom bytových domov na Kolibe.

Stavať sa má na 12 844 štvorcových metroch, na miestach, kde sú dnes sklady a technické objekty. Tie sa majú zbúrať a zastavať sa má tretina plochy so zachovaním väčšej časti zelene. Z vizualizácie vyplýva, že by malo ísť o nižšie budovy (3 až 4-poschodové). „Zástavba je navrhovaná ako nízkopodlažná, aby aj svojou mierkou dobre zapadla do okolitého prostredia. Je to nielen zámer architektov a investora. Aj územný plán vyžaduje od intervencií v tzv. stabilizovanom území mesta rešpektovanie charakteristického obrazu a proporcií daného územia. Navrhované domy sú zámerne odsadené od uličného priestoru a netvoria tak súvislú optickú bariéru. Ich hmota terasovito uskakuje, čím kopíruje svahovitý terén a zapadá do siluety kopca,“ vysvetlil Juraj Šujan.

Problémom mnohých nových bytoviek býva parkovanie, pretože nie vždy postačujú priestory pod domami. „Parkovanie je riešené prevažne v podzemných halových garážach pre majiteľov bytov s menším podielom stojísk pri navrhovanej novej ulici pre návštevníkov. Celkovo tak vznikne 184 nových parkovacích miest, ktoré však nebudú zvyšovať súčasný počet parkovacích miest, keďže do kolaudácie novej výstavby je investor zaviazaný asanovať prevažnú časť dnes fungujúcich objektov. Pôvodne uvažovaný prenájom časti stojísk jestvujúcej garáže areálu Koliba, podľa platného znenia technickej normy, nie je v súčasnosti potrebný,“ objasnil Juraj Šujan.

Okrem bytov sa má rátať aj s nebytovými priestormi – Juraj Šujan: „V rámci najvyššie položeného domu to budú priestory vhodné pre maloobchod, respektíve prevádzku služieb obyvateľom, ktorá bude prístupná priamo z úrovne Brečtanovej ulice. Výmera umožňuje v prípade záujmu napríklad aj zriadenie malého zdravotného strediska.“

Ako pripomína architekt, veľkosť zelenej plochy by sa nemala zmenšiť: „Vyrúbať bude potrebné 154 stromov a dva kríky vrátane ovocných stromov. Investor zaplatí spoločenskú hodnotu stanovenú výrubovým povolením na 65-tisíc eur a za vyše 20-tisíc eur urobí náhradnú výsadbu. Ešte nad rámec týchto povinností daruje mestskej časti Nové Mesto 150 stromov. Pre koridor Brečtanovej ulice je dôležité, že navrhovaná zástavba je výrazne odsunutá od uličného priestoru a zachováva tak pás zelene, lemujúci nástup do lesoparku.“

Okamžite po oznámení zámeru výstavby sa ozvali kritické hlasy poukazujúce na prehustenosť budúcej premávky na Kolibe. „Podľa dopravno-kapacitného posúdenia, ktoré bolo vypracované v rozsahu a spôsobom stanoveným magistrátom, s novou výstavbou nedôjde k zhoršeniu dopravnej situácie v okolí, najmä preto, lebo do jej kolaudácie je investor zaviazaný asanovať prevažnú časť dnes fungujúcich objektov v areáli. Uvedomujeme si, že dopravná situácia na Kolibe ani v súčasnosti nie je dobrá, najmä pre úzku prístupovú cestu z centra mesta a pre chýbajúce alternatívne trasy. Rozšírenie Podkolibskej - Hlavnej - Jeséniovej je priestorovo limitované jestvujúcou zástavbou a všetky doterajšie pokusy vedenia mesta o prerazenie posledného úseku prístupu z Kramárov (Bárdošova - Vlárska) zakaždým stroskotali na nedohode s vlastníkmi okolitých pozemkov. Túto problematiku už vonkoncom nie je schopný vyriešiť súkromný investor. Ten sa len, po dohode so samosprávou môže podieľať na čiastkových zlepšeniach. Po viacerých rokovaniach so starostom mestskej časti sa investor zaviazal prispieť na rekonštrukciu niekoľkých ciest v lokalite a revitalizáciu konečnej zastávky trolejbusu,“ upresnil Juraj Šujan.

Michal Minďaš
Foto: archív

Páčil sa vám článok?