Plytvanie časom na Starom moste môže byť pre mesto poriadne drahé

29.1.2015
0
Plytvanie časom na starom moste môže byť pre mesto poriadne drahé - Stary_most_1 Plytvanie časom na starom moste môže byť pre mesto poriadne drahé - Stary_most_1
Páčil sa vám článok?

„Pre mesto by to bola finančná katastrofa,“ odpovedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal na otázky novinárov, čo by bolo, keby sa výstavba nového Starého mosta cez Dunaj neskončila do konca tohto roka.

V polovici januára, zhruba mesiac po zložení primátorského sľubu a pár minút po skončení kontrolného dňa na stavbe petržalskej električky, ktorej najvýznamnejšou súčasťou je práve most, bol I. Nesrovnal evidentne nespokojný. V hre je totiž eurofondových 63 miliónov eur z celkových nákladov 71 miliónov eur na tento dopravný projekt. Ak ho mesto ako investor nedokončí a nevyfakturuje do Silvestra, výdavky, ktoré vzniknú po termíne, bude musieť zaplatiť Bratislava zo svojho rozpočtu.

„Mrzí ma laxný prístup predchádzajúceho vedenia mesta k tomuto projektu,“ zdôveril sa vzápätí primátor svojim fanúšikom na Facebooku. V čase kontrolného dňa totiž stavbári priznali meškanie zhruba desať týždňov, ale dobre informované zdroje hovoria až o šiestich mesiacoch. Napriek tomu si stavbárske konzorcium na čele s Euroviou SK dovolilo počas vianočných a novoročných sviatkov tri týždne celozávodnej dovolenky!

Zdroj:

Mesto zastúpené primátorom sa na kontrolnom dni so stavbármi dohodlo na zrýchlení prác. Po novom by sa konštrukcia mosta, ktorú vyrábajú vo Vítkoviciach, mala na petržalskom brehu montovať nie na jednom, ale súbežne na dvoch miestach. Práce na stavbe by mali prejsť na nepretržitý trojzmenný režim. Nevedno, prečo až od marca, keď terajšia teplá zima takmer bez mrazov a s minimom snehu umožňuje zaviesť tri zmeny okamžite. V marci môže byť ešte teplejšie, ale aj hladina Dunaja zvykne bývať na jar pre mostárov príliš vysoká.

V uplynulých dňoch, keď nočná teplota dosahovala okolo päť stupňov, sme sa po zotmení zašli pozrieť na petržalské nábrežie. Na stavbe bol nočný kľud – s výnimkou pracoviska rakúskej firmy Felbermayr v okolí pilierov v koryte Dunaja...

Ak v súčasnosti Eurovia deklaruje, že chce počnúc februárom vysunúť nad Dunaj asi 30 metrov nového mosta, do konca roka by mohlo do celkovej dĺžky 400 metrov stále chýbať okolo 70 metrov. A to nie je pre mesto dobrá perspektíva.

Bude za meškanie dodávateľ stavby sankcionovaný? Na túto otázku odpovedal I. Nesrovnal nepriamo v tom zmysle, že zmluva so zhotoviteľom má medzery. A že v tejto chvíli sa môže zaviazať len k tomu, že bude postup výstavby osobne kontrolovať.

Juraj Kopřiva
Foto: autor

Páčil sa vám článok?