Výstavba je zakázaná, architekti to nezohľadnili
Víťazné návrhy verejnej architektonickej súťaže na využitie historických objektov na Františkánskom námestí 8, 9 a 10 rátajú s výstavbou parkovacích garáží. Záväzné nariadenie Starého Mesta však takú možnosť nepripúšťa.
Výsledky architektonickej súťaže nedávno zverejnil vyhlasovateľ a majiteľ budov - spoločnosť Euro MAX Slovakia, a. s. Cieľom bolo podľa spoločnosti zabezpečiť čo najcitlivejší prístup k vzácnym objektom s vysokou historickou hodnotou. Celkovo bolo do súťaže prihlásených 38 projektov. Zrejme vzhľadom na to, že ide o trnavskú spoločnosť, porota vyhodnocovala súťažné projekty v Trnave.
Euro MAX slovami jej predstaviteľa priznala, že „návrhy priniesli len čiastočné pozitívne riešenia, no ani jeden z nich nepriniesol požadované presvedčivé komplexné riešenie z hľadiska urbanistického a architektonického podľa základných kritérií hodnotenia“. Víťazný návrh je od tímu architektov Vladimír Šimkovič, Márius Žitňanský. Druhé miesto patrí návrhu z ateliéru SPDe s.r.o., architektov Lichvár, Lichvárová, Petráš, Schleicher. Na tretej priečke sa umiestnil návrh z ateliéru Art Studio Joko, akad. architekta Jozefa Danáka.
Všetky víťazné návrhy rátajú s výstavbou parkovacích garáží, no podľa všeobecne záväzného nariadenia Starého Mesta z decembra 2009 o pešej zóne, na území pešej zóny s vjazdom a výjazdom cez Strakovu, Františkánsku a Nedbalovu ulicu nie je možné budovať parkovacie a garážové miesta.
V čase súťaže sa na fasáde jedného z historických objektov objavil reklamný panel, a to bez povolenia stavebného úradu i pamiatkarov. Šéf krajských pamiatkarov Peter Jurkovič povedal, že o povolení na túto reklamu nevie a svoj podpis pod neho nedal. Zo staromestského stavebného úradu informovali, že povolenie nevydali. Na podnet redakcie Bratislavských novín na mieste urobil štátny stavebný dohľad. Úrad dodal, že vlastník objektu tam reklamu osadil svojvoľne, za čo mu hrozia pokuty. Horná hranica je 13 278 eur. Tesne pred našou uzávierkou reklamy z budovy zmizli.
Trnavská spoločnosť Vladimíra Poóra ohlásila prestavbu Františkánskeho námestia so sloganom: Oživte srdce Bratislavy - vdýchnite nový život miestam, popri ktorých kráčali králi! Firma sa zaoberá budovaním obchodných a zábavných centier. Dom č. 8 v minulosti patril skrachovanej Devín banke, rožný dom č. 9 bol v roku 2002 reštituovaný. Objekt č. 10, ktorý je známy ako Veľkí Františkáni bol v roku 1993 vydražený v malej privatizácii.
(rob)