Vodná veža by mohla prepojiť Hrad s nábrežím

21.5.2010
0
Páčil sa vám článok?

Nedávny návrh projektu, ktorý umiestňuje výťah na Bratislavský hrad do električkového tunela, vyvolal reakcie nielen v laických, ale aj v odborných kruhoch. Nie všetci architekti sú ním nadšení.

Prezident Spolku architektov Slovenska Jozef Bahna si napríklad myslí, že je dôležité odbremeniť komunikácie Palisád a parlamentný priestor od masových návalov turistov a autobusov. Preto je podľa neho idea prepojenia tunela s hradným nádvorím neperspektívna. “Minimum zahraničných turistov vystúpi v tuneli a bude čakať na výťah. Tunel je nebezpečné miesto pre cudzinca a nič z neho nevidí,” napísal pre Bratislavské noviny J. Bahna.

Súčasne uviedol, že Bratislava ako mestské osídlenie vznikla na križovatke rieky Dunaj a výbežku Malých Karpát. Na trase podunajskej cesty preto existoval prirodzený brod, ktorý sa využíval od praveku ako súčasť jantárovej cesty. V tejto lokalite vznikla Vodná veža, ktorá kontrolovala brod a vstup do mesta od Dunaja a práve ona je bodom, ktorý by mohol byť východiskom prepojenia hradu s dunajským nábrežím, keďže jej objekt zostal po rekonštrukcii nevyužitý.

Riešenie šikmého výťahu alebo zubačky nie je podľa J. Bahnu investične a ani technicky náročné. Nástupná stanica by sa mohla využívať v areáli Vodnej veže. V strede svahu by bolo možné vybudovať medzistanicu s vyhliadkovou reštauráciou a na dolnom nádvorí by bola horná stanica. Odtiaľ by viedli pešie trasy do hradného nádvoria a presklený výťah. J. Bahna pripomína, že v súčasnosti sa opäť pribrzdila zástavba hradného návršia a na jeho západnú časť ešte neexistuje ani projekt. “Je to asi posledné významné, ale romantické miesto v strednej Európe, kde sa cez ruiny prepletajú černičia s burinou a talianski turisti sa divia, že ešte aj po šesťdesiatich rokoch tu máme stopy po vojne,” uviedol.

Ako ďalej zdôraznil, do nových koncepcií stále možno vložiť zapustenú, nerušiacu trasu šikmej lanovky alebo výťahu, čím by sa zjednodušila doprava na hradnom kopci. Podľa J. Bahnu je parkovanie autobusov a osobných áut jednoduchšie riešiť na nábreží pri Vodnej veži ako vo vilovej štvrti. Trasa výťahu by navyše mohla nadviazať aj na zastávku lodnej dopravy. “To by však musel existovať nejaký generel riešenia hradného návršia,” dodal. Myšlienka prepojenia nábrežia s Hradným areálom nie je nová. Po roku 1993 s ňou ako prvý prišiel bývalý bratislavský župan Ľubo Roman., no nestretol sa s pochopením.

(rob)

Páčil sa vám článok?