V tuneli pod Hradom vymenili potrubie
Rekonštrukčné práce na tuneli pod Bratislavským hradom pokračujú podľa plánu, informovala o tom dnes vedúca vonkajších vzťahov skupiny Skanska v SR Magdaléna Dobišová.
Tohtoročné práce boli podľa nej ukončené výmenou starého vodovodného potrubia a jeho uložením do nového železobetónového kolektora v tuneli pod Hradom. Potrubie bude následne prevádzkovať Bratislavská vodárenská spoločnosť, a.s.
"Tento rok sme práce zavŕšili úspešnou tlakovou skúškou nového potrubia DN 800. V budúcom roku nám ostáva vybudovať prepojenia oboch portálov tunela, ako aj zakrytie kolektora poklopmi v rámci konečných povrchových úprav do definitívnej nivelety koľajového zvršku," vysvetlil projektový manažér Miroslav Patsch. Rekonštrukcia objektu, ktorá sa začala v máji tohto roka, je naplánovaná do mája 2010. Celkové náklady predstavujú 2,3 milióna € bez DPH, pričom cena kompletnej rekonštrukcie tunela je plánovaná na 8,1 milióna € bez DPH.
Podľa predsedu predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Branislava Zahradníka je rekonštrukcia tunela ako "kľúčovej dopravnej tepny z hľadiska bratislavskej električkovej dopravy" naplánovaná tak, aby mohol slúžiť niekoľko desiatok rokov. Spĺňať by mal všetky prísne európske bezpečnostné kritériá. Mal by byť kompletne osvetlený a pod stálym kamerovým dohľadom. "Už to nebude neosvetlená tmavá rúra," povedal Zahradník. Zároveň by sa mala zvýšiť aj rýchlosť električiek, ktorá bola pre bezpečnosť cestujúcich znížená v posledných mesiacoch pred jeho zatvorením na 10 km/h.
Tunel bol vybudovaný v rokoch 1943 až 1949 ako cestný tunel. Vo vojnových rokoch sa predpokladalo jeho využitie aj ako protilietadlového krytu, čomu zodpovedá usporiadanie podzemných priestorov súvisiacich s tunelom. V tuneli boli vybudované tri obojstranné výklenky, v polovici dĺžky tiež úniková chodba ústiaca na Palisády a chodba s rozšírenými priestormi pri východnom portáli s vyústením do svahu východnej časti hradného vrchu. Posledná väčšia rekonštrukcia tunela sa uskutočnila v 80. rokoch, pričom cieľom bola zmena využitia tunela z cestného na električkový tunel.
(sita)