Stará dlažba v pešej zóne by chcela nového dláždiča

27.6.2007
0
Páčil sa vám článok?

Jednou z tém redakčnej korešpondencie, ktoré patria do kategórie nekonečné témy, je dlažba v pešej zóne. Už aj v tomto roku sme sa jej niekoľkokrát venovali.

Všeobecne je známe, že mestská časť, ktorá má tento povrch v správe, nemá na jeho opravy dostatok peňazí, rovnako ako to, že tento typ dlažby bol vybratý v čase, keď sa absolútne nepredpokladal vjazd motorových vozidiel do najužšieho centra. Toto však turistu nemusí zaujímať. Skôr by malo zaujímať mesto ašpirujúce na označenie „turistická destinácia“, aké renomé mu urobia prípadné zranenia turistov, ku ktorým naozaj už nie je ďaleko. Zákonite sa teda vynára otázka, kedy sa konečne opraví dlažba, keď sezóna už drží ruku na kľučke dverí.

Z odpovede staromestskej samosprávy totiž nepriamo vyplýva, že o nejakej väčšej oprave v tomto roku nemôže byť ani reči. „Staré Mesto má na opravu dlažby 600-tisíc Sk, čo je neskutočne málo. Je to len na také drobné plátanie, ktorého cieľom je, aby situácia nebola ešte horšia,“ píše hovorkyňa starostu Alena Kopřivová. Na porovnanie uvádza, že oprava len jednej strany Panskej ulice, ktorá bola ozaj v katastrofálnom stave, vlani stála 1,6 milióna korún. Aj v predchádzajúcich rokoch opravy - zväčša čiastkové - pohltili milióny. V tomto roku mestská časť vynakladá na drobné opravy, výmenu prasknutej dlaždice alebo úpravu dlažby, mesačne 40-tisíc korún.

„Od začiatku tvrdíme, že dlažba nie je urobená dobre, resp. je, ale naozaj iba pre peších, prípadne drožky ťahané koňmi. Určite nie pre motorové vozidlá, osobitne pre autá nad 3,5 tony,“ pokračuje A. Kopřivová. Pravdepodobnejšia je prvá polovica vety - dlažba je totiž uvoľnená aj na miestach, kde evidentne pneumatika automobilu nebola. To však nič nemení na potrebe obmedziť vjazd mechanizmov a strojov, zvlášť ťažkých, do centra. A ani na tom, že treba dodávateľa dlažby prinútiť na nápravu svojich chýb (platí dvojročná garancia) a prípadne i nájsť firmu, ktorá robí dlažby spoľahlivejšie.

Hovorkyňa pripomína cieľ starostu Andreja Petreka čo najviac obmedziť vjazd vozidiel do pešej zóny, spoplatniť toto právo a peniaze takto využité použiť výlučne na opravy dlažby v pešej zóne. Samospráva na jar tohto roku deklarovala aj ochotu prehodnocovať na základe pripomienok domácej verejnosti i turistov dopravný režim v zóne a v prípade potreby predložiť ho vo forme všeobecne záväzného nariadenia.

(gub)
Páčil sa vám článok?