Výstavba v Bratislave: Návod na prežitie v meste počas dopravných uzáver

VALLO Dopravné uzávery

Zdroj: TASR/Hlavné mesto SR Bratislava

Páčil sa vám článok?

Do spustenia plánovaných rozsiahlych dopravných uzáver v hlavnom meste zostáva menej ako týždeň. Priamo na magistráte vznikne v spolupráci s políciou operačné stredisko s linkou, kde budú môcť ľudia hlásiť problémy a pýtať sa aj otázky v súvislosti s dopravnými riešeniami.

Dopravné obmedzenia na Prístavnom moste začnú platiť už od tohto piatka od siedmej večer. Víkend by nemal byť kritický, keďže mesto bude viacmenej vyprázdnené počas týchto voľných dní. Ulicu Mlynské nivy pri budúcej autobusovej stanici uzavrú v nedeľu večer o siedmej. Avšak v pondelok ráno, keď sa budú všetci presúvať do práce, škôlky, školy či za inými povinnosťami, sa už na poriadne zápchy pripravte.

Ako informuje mesto, skupinu odborníkov zo samospráv, polície a dopravných inžinierov, ktorí obchádzkové trasy a dopravné riešenia pripravovali, už nahradil krízový štáb, ktorý bude vzniknutú situáciu monitorovať, vyhodnocovať a prijímať operatívne riešenia.

Zdroj: Facebook/ Bratislava - hlavné mesto SR

Bratislava zriadila pre rozsiahle dopravné obmedzenia horúcu linku. Jej číslo bude 0800 24 2000 a prostredníctvom nej môže verejnosť hlásiť problémy v doprave, ale pýtať sa aj otázky v súvislosti s dopravnými riešeniami.  Číslo bolo zriadené, aby tieto telefonáty nepreťažili celoštátnu tiesňovú linku č. 158 a neohrozili tak ľudí, ktorí potrebujú pomoc.

Na dodržiavanie zákazu jazdy v bus pruhoch bude polícia vo zvýšenej miere využívať objektívnu zodpovednosť, aby neprichádzalo k blokovaniu jazdy MHD. Zároveň budú prítomné policajné hliadky na všetkých dôležitých križovatkách v tomto území.

Polícia tiež požiada všetky veľké špedičné a prepravné firmy, aby svoju nákladnú dopravu do mesta a z mesta realizovali hlavne v noci, mimo dopravnej špičky.

Verejne dostupný bude stream z 15 kamier, aby sa každý dochádzajúci do Bratislavy vedel vopred zariadiť a plánoval si svoju cestu nielen podľa informácií z navigácií, ale aj reálnym pohľadom na cestu, ktorú si zvolil za cieľ. Kde si budete môcť pozrieť vysielanie aktuálnej dopravnej situácie v meste, zverejní mesto už čoskoro.

Najzásadnejšou zmenou pre MHD v čase dopravných obmedzení budú bus pruhy na Gagarinovej ulici smerom do aj von z mesta a obchádzková trasa ulice Mlynské Nivy, ktorá bude smerovaná po Páričkovej ulici v obidvoch smeroch. Vďaka tomu sa MHD v tomto čase stane najrýchlejším spôsobom prepravy na všetkých kritických úsekoch. Na najkritickejšej Gagarinovej ulici môže prejsť v špičke jedným pruhom autami za hodinu cca 900 ľudí. Súčasná kapacita verejnej dopravy však dokáže v tom istom čase prepraviť jedným pruhom 4 700 ľudí.

Od pondelka 18.2. až do konca marca Dopravný podnik ponúka 50 % zľavu z týždenného cetovného lístka a na linkách 201, 202, 212, 75 a X 72 budete jazdiť úplne zadarmo.

Zdroj: bratislava.sk

V súvislosti s dopravnými obmedzeniami v oblasti kruhového objazdu PRIEVOZ mesto odporúča využiť trasy a linky MHD nasledovne:

Od 15. februára približne od 20.00 h budú z dôvodu výstavby napojenia rýchlostnej cesty R7 na Bajkalskú a Prístavnú ulicu a na diaľnicu D1 uzavreté prejazdy okružnou križovatkou Prievoz (rondel). Linky 70, 74 a N74 budú preto v úseku medzi zastávkami Prístavný most a Lúčna premávať popod okružnú križovatku Prievoz. Linka 87 - smer Astronomická sa od zastávky Prístav obráti pri čerpacej stanici a bude smerovať vpravo na Plynárenskú, na okružnej križovatke prvým výjazdom na Mlynské nivy, na Bajkalskú popod okružnú križovatku Prievoz (rondel), kde sa od zastávky Lúčna napojí na svoju trasu. Linka 87 - smer Ovsište bude jazdiť od zastávky Lúčna po trase priamo popod okružnú križovatku Prievoz (rondel), obráti sa do opačného smeru prostredníctvom mimoúrovňovej križovatky s Prievozskou ulicou, pôjde cez Bajkalskú a zjazdom na Prístavnú ulicu, kde sa od zastávky Prístav napojí na svoju trasu.

V súvislosti s dopravnými obmedzeniami od 15.2.2019 v oblasti MLYNSKÉ NIVY budú platiť nasledovné zmeny, písali sme o nich v tomto článku:

Bus pruh na Gagarinovej smerom do mesta budú, okrem vodorovného dopravného značenia, upravovať aj značky.  V pravom pruhu bude jazdiť verejná a nákladná doprava, v ďalších dvoch pruhoch osobné autá. Pruhy sa už aktuálne začali vyznačovať už od pondelka, vždy v noci a jednotlivé vyznačené úseky sa budú spúšťať postupne. Na dopravu by to nemalo mať negatívny vplyv, keďže sa jedná o tú stranu Gagarinovej ulice, kde tretí pruh - bus pruh – pribúda k už existujúcim dvom pruhom.

V smere von z mesta sa na Gagarinovej mení dopravné značenie tak, že v pravom pruhu bude jazdiť verejná doprava a nákladná doprava a v ľavom najmä osobné vozidlá. Takýto preferenčný pruh bude nadväzovať na existujúci bus pruh od centra a bude končiť až križovatkou Gagarinova a D1. Vozidlá verejnej dopravy budú v pravom pruhu aj od zastávky Ríbezľova po zjazd z Mierovej ulice.

Zdroj: bratislava.sk

​AK CESTUJETE AUTOM:

Osobnú dopravu v čase dopravných uzáver najviac ovplyvnia práce na Prístavnom moste, kvôli ktorým budú úplne uzatvorené dialničné zjazdy na Slovnaftskú a na Prístavnú ulicu. Tá bude na úrovni čerpacej stanice Jurki uzatvorená. Rovnako uzatvorená bude ulica Mlynské Nivy a obchádzková trasa smerom do aj zo Starého Mesta bude vedená po Landererovej ulici. Odporúčame tiež vyhnúť sa Gagarinovej ulici smerom von z mesta, nakoľko jeden z dvoch jazdných pruhov na tejto ulici bude určený výlučne pre verejnú dopravu. Ak sa v daný deň viete zaobísť bez auta, silno odporúčame využiť verejnú dopravu. Na kritických úsekoch to bude najrýchleší spôsob dopravy v špičke. Zároveň tak pomôžete tým, ktorí v ten deň auto skutočne potrebujú. Vodičom odporúčame používať aplikácie pre navigáciu (napr. WAZE, google maps a pod.). Aplikácia WAZE má už dnes zapracované dopravné obmedzenia súvisiace s výstavbou diaľničného obchvatu D4R7 a s výstavbou autobusovej stanice Mlynské Nivy, ako plánovaný traffic event.

Z VRAKUNE A PODUNAJSKÝCH BISKUPÍC:

• Najvýhodnejšiu možnosť vyhnúť sa zápcham majú cestujúci z tohto smeru presadnutím do MHD. Tá obslúži obyvateľov najrýchlejšie práve cez Gagarinovu ulicu.
  • V prípade, že auto v daný deň skutočne potrebujete, jazdite v smere na Gagarinovu a odbočte na D1 na Petržalku/Lamač/Dúbravku alebo Trnávku/Raču, prípadne pokračujte po Gagarinovej priamo do Ružinova a centra.

Z ROVINKY

• Pri jazde po ceste I/63 využite trasu po Gagarinovej ulici. Snažte sa vyhnúť Mierovej ulici a sídliskám.
  • Alternatívou je nechať auto na záchytnom parkovisku Baltská alebo Cintorín Vrakuňa a prestúpiť na linku č. 201, 202 alebo autobusovú linku č. 75, ktoré sú preferované na celej Gagarinovej ulici.

Z TRNAVY

• Pri jazde po diaľnici D1 do východnej časti mesta môžete využiť zjazd z diaľnice na Zlatých pieskoch a pokračovať po Rožňavskej či Vajnorskej ulici.
  • Pri jazde do Petržalky alebo do západnej časti mesta pokračujte po diaľnici D1, prípadne pokračujte po Moste Lafranconi.
  • Pri jazde do juhovýchodnej časti mesta využite zjazd na Gagarinovu ulicu smer Vrakuňa.

Ak môžete, vyhnite sa zjazdom na Gagarinovu a Bajkalskú ulicu v smere do centra alebo na Mlynské Nivy.

ZO SENCA

• Pri jazde po ceste I/61 do východnej časti mesta využite zjazd z diaľnice na Zlatých pieskoch a pokračujte po Rožňavskej alebo Vajnorskej ulici.
  • Pri jazde na juhovýchod využite zjazd na Gagarinovu ulicu smer Vrakuňa.

Z PETRŽALKY

• Pri jazde do Vrakune alebo Rovinky využite zjazd z D1 na Gagarinovu ulicu.
  • Pri jazde do Slovnaftu alebo Vlčieho hrdla využite zjazd z Prístavného mosta na Bajkalskú ulicu, kde bude preferované 180-stupňové otočenie na Prievozskej ulici.
  • V smere z Petržalky do juhovýchodnej časti mesta nebude možné odbočiť priamo na Slovnaftskú ulicu.

Z CENTRA

• Pri jazde do juhovýchodnej časti mesta využite trasy cez Prievozskú, Gagarinovu alebo Slovnaftskú ulicu. Prístavná ulica bude v smere von z mesta slepá.
  • Alternatívou je využiť MHD – linku č. X72 s prestupom na linku č. 201, 202.
  • Pri jazde na D1 Trnava alebo I/61 Senec využite Rožňavskú alebo Vajnorskú ulicu. Odporúčame vyhnúť sa Gagarinovej ulici.

​motorky / skútre

V pruhoch vyhradených pre verejnú a nákladnú dopravu na Gagarinovej ulici motocykle a skútre jazdiť môžu. Upozorňujeme na to, že pruhy budú zúžené a je veľmi dôležité dbať na bezpečnosť. Páričkova ulica je obývaná mestská ulica, na ktorej je pre nás prvoradá bezpečnosť obyvateľov a robíme maximum pre zabráneniu možných kolízií. Po Páričkovej ulici bude môcť jazdiť iba MHD, taxi a cyklisti.

Ak pôjdete peši:

Chodcov sa v súvislosti s dopravnými uzáverami budú týkať len obmedzenia v oblasti Mlynských Nív. Ulica Mlynské Nivy bude úplne uzatvorená pre automobilovú dopravu. Pre peších bude priechodná len z jednej strany, a to chodníkom vedeným popri Twin City. Prechod naprieč ulicou bude možný na úrovni bývalej zastávky MHD chráneným chodníkom. MHD bude touto oblasťou premávať po Páričkovej ulici (s výnimkou linky č. 70, ktorá bude prechádzať cez Landererovu ulicu) a spomenutý chránený chodník bude zároveň aj spojením novej zastávky MHD na Páričkovej ulici a dočasnej autobusovej stanice Mlynské Nivy.