Je problém s preberaním dôchodkov? Tisíce ľudí sa vraj nemôžu dostať k svojim peniazom...

6.11.2020

Zdroj: Marián Dekan

Páčil sa vám článok?

Slovenské národné stredisko pre ľudské práva nás informovalo, že sa na nich obrátili viacerí dôchodcovia a dôchodkyne s tým, že sa nevedia dostať k svojim penziám pre chybu v prijatých opatreniach na zamedzenie šírenia ochorenia Covid-19. Podľa ich zistení cesta na poštu nepatrí medzi výnimky zákazu vychádzania v rámci núdzového stavu. Je to skutočne tak?

"Občania a občianky starší ako 65 rokov, ktorí sa rozhodli z obavy o svoje zdravie riadiť všeobecným odporúčaním dodržiavať zákaz vychádzania a nezúčastnili sa celoplošného testovania si nemôžu vyzdvihnúť svoje dôchodky na pošte. Vyhláška Úradu verejného zdravotníctva SR č. 16 ustanovuje výnimku len na cestu v nevyhnutnom rozsahu za účelom obstarania nevyhnutných základných životných potrieb (nákup potravín, liekov a zdravotníckych prostriedkov, hygienického tovaru, drogériového tovaru, krmív a ďalších potrieb pre zvieratá, zabezpečenie starostlivosti o deti, zabezpečenie starostlivosti o domáce zvieratá, doplnenie pohonných hmôt) do najbližšej maloobchodnej predajne od miesta bydliska a cestu späť. Cesta na poštu a návšteva miesta poskytujúceho poštové služby do tejto výnimky nepatria. Stredisko kontaktovalo v tejto veci aj Slovenskú poštu, a. s. ktorá potvrdila, že návšteva pošty nespadá medzi výnimky. Pobočky Slovenskej pošty tak od všetkých návštevníkov a návštevníčok vyžadujú, aby sa v súlade s príslušnou vyhláškou pri vstupe na poštu preukázali príslušným certifikátom dokladujúci negatívny výsledok na prítomnosť ochorenia COVID-19," uvádza sa v tlačovej správe Slovenského národného strediska pre ľudské práva, ktorá dnes prišla aj do redakcie Bratislavských novín. 

Okamžite sme kontaktovali Sociálnu poisťovňu, aby sme sa opýtali, koľko seniorov na Slovensku si preberá dôchodok na pošte a teda ho nedostávajú prevodom na ich bankový účet, čo je spôsob, ktorý podľa nášho mini prieskumu trvalo využívajú všetci nami oslovení ľudia v dôchodkovom veku. Z odboru komunikácie nám poslali údaje aktuálne k 30. septembru 2020. Podľa nich Sociálna poisťovňa vypláca v hotovosti, teda prostredníctvom pošty 388 485 dôchodkov, kým na účty v bankách posiela peniaze pre 994 199 dôchodcov. 

Slovenská pošta varuje pred podvodníkmi - žiadne peniaze im za balíky neplaťte!

V posledných dňoch doslova zaplavili mailové schránky Slovákov falošné maily, ktorých odosielateľom by mala byť podľa použitého loga Slovenská pošta. Avšak ide o podvodníkov, ktorí zneužívajú jej značku a snažia sa vymámiť od ľudí peniaze za doručenie balíka. Pošta pred týmito praktikami varuje aj na svojej webovej stránke a upozorňuje ľudí, aby si dali veľký pozor a nenaleteli...

​"V súčasnosti 95% poberateľov dôchodkov, ktorí poberajú dôchodok v hotovosti prostredníctvom pošty, využíva výplatu prostredníctvom doručovateľa. Ak si občania želajú vyplatiť dôchodok na pošte, musia vypísať žiadosť o dispozičné služby k dôchodku, ktorú odovzdajú v príslušnej pobočke pošty. Pre túto formu sa rozhodlo zvyšných 5% občanov. Nakoľko situácia je v danom období pre poberateľov dôchodkov obzvlášť riziková, Slovenská pošta im vychádza v ústrety a usiluje sa zjednodušiť procesy v prípade vyplácania dôchodkov. Ak sa občania, ktorí si štandardne chodia pre dôchodok na poštu, rozhodnú, že chcú využiť službu výplaty dôchodku doručovateľom priamo domov na adresu, nemusia vypisovať žiadosť, ale stačí, ak telefonicky kontaktujú príslušnú pobočku pošty," uviedla hovorkyňa Slovenskej pošty Mgr. Iveta Dorčáková.  

Pochopiteľne, že v čase pandémie, kedy je vyhlásený na Slovensku núdzový stav platia trochu iné pravidlá pri vyplácaní dôchodkov. Tie môže prevziať: 

- poberateľ dôchodku,
- iný prijímateľ uvedený na kvitančnom liste na základe rozhodnutia Sociálnej poisťovne,
- druhý z manželov na základe písomného súhlasu príjemcu (maximálne na dobu šesť po sebe nasledujúcich mesiacov, po šiestich mesiacoch je potrebné, aby si poberateľ dôchodku prevzal dôchodok osobne).
 
Pre doručovanie dôchodkov platia aj zo strany Slovenskej pošty prísne ochranné opatrenia, cieľom ktorých je minimalizovať ohrozenie zdravia zamestnancov a obyvateľov a to sú:

- doručovatelia sú vybavení ochrannými prostriedkami (rúška, rukavica, dezinfekcia v pobočkách)
preberanie dôchodku sa uskutočňuje na otvorenom priestranstve pred domom zákazníka
- zákazník musí mať ochranu tváre, úst a nosa tak, aby mal voľné ruky
- zákazníkovi pošta odporúča, aby na podpisovanie použil vlastné pero
- doručenie dôchodku prebieha bezkontaktne – doručovateľ pri odovzdaní dôchodku a počas potvrdenia prevzatia hotovosti zákazníkom odstúpi a zachová primeraný odstup

Slovenské národné stredisko pre ľudské práva apeluje na vládu SR, aby popri ochrane zdravia prihliadala aj na riadne finančné zabezpečenie dôchodcov a dôchodkýň tak, aby mali prístup k dôchodkom, na ktoré majú zákonný nárok a aby nedošlo zhoršeniu finančného postavenia tejto najzraniteľnejšej skupiny obyvateľstva a ich ohrozenia chudobou. "Úrad verejného zdravotníctva SR by mal bezpodmienečne vzniknutú situáciu riešiť s prihliadnutím na ochranu zamestnancov a zamestnankýň pošty ako i zákonných nárokov dôchodcov a dôchodkýň," uvádza sa v ich výzve, ktorej cieľom je ochrániť záujmy a práva približne 20-tisíc Slovákov v starobnom veku.  

(ars)

Páčil sa vám článok?