Starosta Petržalky Hrčka: Ak sa človek z prvej chyby nepoučí, to už je diskvalifikačné
Zdroj: MÚ Petržalka
Ján HrčkaStaronovým starostom Petržalka sa v doplňujúcich komunálnych voľbách 6. septembra stal Ján Hrčka. Pri tejto príležitosti sme mu položili tri otázky.
Neboli ste sklamaný, že vám Team Vallo nepostavil protikandidáta?
Sklamaný osobne asi nie, ale podľa mňa to nebolo fér voči ich voličom a podporovateľom. Všimol som si, že viacerí sú z toho frustrovaní a vyčítajú to mne, pritom je to absurdné a nerozumiem tomu. Frustrácia ľudí v dnešnej polarizovanej dobe je však z veľkej miery pochopiteľná a podobné politicko-marketingové hry primátora a jeho stratégov tomu určite nepomáhajú. Veď, robili si pred voľbami veľké prieskumy, telefonické aj online, kde sa pýtali na prípadnú kandidatúru pani námestníčky Kratochvílovej. Nakoniec ju nepostavili s ďalším nezmyselným argumentom - že vraj má dokončiť električku, ktorá v čase volieb podľa ich vlastných slov bola už dávno dokončená a aktuálne sa pracuje už len na „detailoch“. Ak vám to príde smiešne, nečudujem sa, mne to úprimne hlava neberie, a preto by som sa nečudoval, ak by sa sklamanie ľudí z Vallovho tímu postupne premenilo na znechutenie a apatiu. Je to však zlá správa pre spoločnosť ako takú, lebo opäť niekto ľuďom nasľuboval hory doly, roky ich v tom utvrdzoval a keď sa ukazuje, že to nie je a nikdy ani len nebolo reálne, snaží sa ich oblbnúť a niekedy až oklamať. Jeden príklad za všetky - deň po voľbách magistrát oznámil, že ani len netuší, kedy bude električka a jej infraštruktúra dokončená, pritom cez leto po opakovaných odkladoch znova točili Vallo aj Kratochvílová videá, že všetko bude tip-top do konca leta. Žiaľ, nie je.
Čo plánujete robiť na úrade inak ako doteraz?
Už keď sme sa rozprávali pár dní po odhalení podvodu u nás na úrade som vedel, že časť v minulosti ušetrených peňazí, našťastie ich nie je málo, budeme musieť investovať do systému dôkladnejších interných a externých kontrol. Aby sa už nikdy nič podobné nestalo. Nie, že by kontrola dovtedy neexistovala a nebola nastavená, ale tí, ktorí ju mali reálne vykonávať a opäť kontrolovať, to nerobili z časti, alebo dokonca vôbec. Lebo sa tak slovensky spoliehali, že veď to robí niekto iný. Proste, začarovaný kruh. Mne sa ale v tomto kontexte páčia reči ľudí, ktorí na margo mojej skúsenosti hovoria, že im by sa to nestalo. Sklamem ich. Čokoľvek sa môže stať komukoľvek. Veď prípad z Petržalky vôbec nie je ojedinelý, len na Slovensku v posledných rokoch sú ich desiatky. Rozdiel v tom našom bol a je iba v tom, že ja a môj tím sme to úplne otvorene a transparentne komunikovali. Lebo tak je to pri veciach verejných správne. Chyby sa teda dejú, stávajú a robia, ale nemali by sa opakovať. Ak sa opakujú, to už je, samozrejme, niečo iné. Ak sa človek z prvej chyby nepoučí, to už je diskvalifikačné, lebo to ukazuje, že nepochopil, alebo mu je jedno, aký problém a prečo sa stal v minulosti. Tá jedna chyba pod mojím vedením, i keď nie priamo moja, bola obrovská. Výrazným spôsobom poškodila tisíce hodín mojej práce a práce ľudí v mojom okolí. Teraz budem o to tvrdšie dbať, nastavovať a kontrolovať kritériá, aby sa nič ani len trochu podobné neopakovalo.
Vezmete si niečo k srdcu aj od vašich oponentov? Napríklad obsadíte pozíciu prednostu?
Určite, veď na tom sa zhodneme a každému súdnemu človeku je jasné, čo je vhodné zmeniť a vylepšiť. Doteraz v Petržalke fungoval štandardne zákonný inštitút hlavného kontrolóra, v rámci pracovnoprávnych vzťahov bolo definované, kto má čo a koho kontrolovať a tiež existoval zákonný externý audit, v posledných rokoch ten prísnejší. A, samozrejme, verejná kontrola - či už cez volených poslancov a poslankyne v zastupiteľstve a v ich komisiách, alebo cez médiá či aktívnych občanov. To boli veci, ktoré som si myslel, že budú postačovať, ako postačujú v stovkách iných verejných inštitúcií. Keďže sa však ukázalo, že nepostačujú, budem musieť nastaviť aj iné spôsoby, ktoré bude podľa mňa vo svojej správe požadovať aj stále prebiehajúci externý audit. Dávno som chcel napríklad riešiť oddelenie interného kontrolingu. A zmenia sa, samozrejme, aj ďalšie procesy, vrátane časti personálneho obsadenia, ak sa potvrdí, že opakovane pochybil niekto konkrétny. Čo sa pozície prednostu týka, síce som ho na papieri nemal, ale namiesto toho som mal až sedem zástupcov prednostu, ktorí mali všetky kompetencie prednostu a špecializovali sa na dané odborné agendy. Ani to nepomohlo. Prednosta ako taký nie je zázračné riešenie. To boli len ďalšie nezmysly opozície s cieľom mi poškodiť. Niečo podobné ako môj údajný mikromanažment. Veď len taký paradox. Ja som podľa tímu Vallo mikromanažér, ale jeden prednosta by zabezpečil, aby sa nikdy nič nestalo. To by musel byť prednosta TOP mikromanažér a TOP odborník na všetko. Tak ako nikdy nič nestálo len a len na mne, ani kontrola či fungovanie úradu nemôže stáť iba jednej osobe.
(in)
Doplňujúce voľby 2025 - účasť 16, 27 %
ν 96 856 oprávnených voličov, zúčastnilo sa 15 766, platných lístkov 15 601
ν Víťazom volieb – Ján Hrčka - 12 260 hlasov - 78,58 %
Pre porovnanie
Doplňujúce voľby 2006 - účasť 11,5 %
Účasť v komunálnych voľbách
2006 – 27,3 % 2010 – 27,3 % 2014 – 28,3 %
2018 – 34,5 % 2022 – 32,2 %