Neuveriteľné! Obchvat D4 je takmer hotový, cez križovatku s D1 sa však bude jazdiť najskôr o 5 rokov

30.8.2021
0

Zdroj: BSK - Michal Feik

Páčil sa vám článok?

Napriek tomu, že výstavba diaľničného obchvatu D4 sa blíži ku koncu, najdôležitejšia križovatka s diaľnicou D1 je v nedohľadne. Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapu sa po nej bude jazdiť až o päť rokov. Upozornil na to Bratislavský samosprávny kraj na svojom webe.

Nultý bratislavský obchvat D4/R7 bude naplno využitý až po napojení tejto križovatky. Súťaž nvšak stále nebola ani len  spustená. Podľa ministra dopravy Adreja Doležala finančné prostriedky sú stále v rukách ministerstva financií. Samotná výstavba má trvať približne tri roky.

Tlapa minulý týždeň uviedol, že približne pred rokom navrhol premiérovi pre tento projekt priame rokovacie konanie, ktoré mohlo procesy urýchliť. "Mali sme nachystaný model, priame rokovacie konanie so zhotoviteľom a garantoval som, že to nebude drahšie, ale ušetríme roky. Bol som odmietnutý, ako vidíte, nesúťažíme dodnes," podotkol. Vyhlásil, že keď sa tam bude jazdiť o päť rokov, "budeme radi".

Zdroj: BSK - Michal Feik

Súčasný stav križovatky.

Ministrer dopravy Andrej Doležal ešte 5. augusta počas livestreamu na sociálnej sieti k tejto téme uviedol, že v štátnom rozpočte sú na to alokované prostriedky. "Ale stále nemôžeme spustiť verejné obstarávanie, lebo tie finančné prostriedky, ktoré sú vo všeobecnej pokladničnej správe alokované na tento projekt, sú stále v rukách ministerstva financií a každú investíciu nám musia rozpočtovým opatrením uvoľňovať," ozrejmil. Hneď, ako sa začne obstarávať, je podľa neho možné začať hovoriť o termínoch. "Ale ten termín výstavby ako takej je predbežne odhadnutý na rádovo tisíc dní," dodal minister.

Križovatka sa bude stavať za plnej prevádzky dvoch diaľnic a D1 sa bude musieť zdvíhať za plnej prevádzky. To znamená, že pripájacie vetvy, ktoré sú už sčasti postavené koncesionárom, sa budú musieť využiť ako obchádzkové trasy na D1. Až potom, keď sa doprava vráti na zdvihnutú D1, sa budú môcť robiť všetky pripájače úrovňové aj mimoúrovňové. Najdôležitejší pripájač z D1 od Trnavy, ktorý pôjde popod budúcu zdvihnutú D1, konštrukčne bude musieť byť až ako posledný.

Na zverejnené tvrdenia už zareagovalo mimisterstvo financií. "Útvar hodnoty za peniaze (UHP) zverejnil hodnotenie projektu ešte začiatkom mája. Ministerstvo financií navyše doteraz neeviduje žiadosť na uvoľnenie financií (rozpočtové opatrenie) zo strany ministerstva dopravy. Výstavba križovatky D1 / D4 teda rozhodne nestojí pre rezort financií. Je vo verejnom záujme, aby sa križovatka D1 / D4 dokončila čo najskôr. Aj preto ÚHP už v júni 2020 upozornil ministerstvo dopravy a NDS, že podľa platných zákonov je nutné urýchlene zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti projektu. NDS ju zverejnila až v apríli 2021. ÚHP tento projekt následne posúdil ešte v máji, teda v zákonnej lehote do 30 dní od zverejnenia štúdie.

Ministerstvo financií dodáva, že v zmysle zákona nie je podmienkou na vyhlásenie verejného obstarávania hodnotenie investície ministerstvom financií, ale zverejnenie štúdie uskutočniteľnosti, ktoré bolo v rukách NDS. 

(ms, tasr)

Páčil sa vám článok?