Bude toto malé auto postrachom priestupcov?

14.6.2021
0

Zdroj: (in)

Páčil sa vám článok?

Napriek tomu, že začiatok celomestskej parkovacej politiky je ohlásený na 1. októbra tohto roka, Petržalka stále rozvíja svoj parkovací systém. Boli sme sa pozrieť, ako finišuje „kalibrácia“ auta, ktoré dokáže dvakrát za noc skontrolovať všetky autá na rezidentských parkoviskách.

„Chceme, aby bolo schopné kontroly a ideme do toho aj na tie štyri mesiace,“ hovorí nám vedúci referátu mobility mestskej časti Ivan Lučanič. Zlepšovať petržalský parkovací systém, hoci dočasne, mu dáva zmysel. „Chceme to mestu odovzdať v čo najlepšom stave.“
A tak Petržalka stále značí svoje modré boxy na kolmých parkoviskách, chystá sa aj na pozdĺžne, pripravuje projekty pre nadstavby parkovísk a snaží sa s magistrátom nájsť cestu, ako zaviesť do praxe objektívnu zodpovednosť. Aktuálne totiž môže priestupcom udeľovať pokuty len mesto a, samozrejme, stále polícia.

Keď zbadám na parkovisku malú Toyotu Yaris, so štyrmi kamerami na streche, zostanem trocha prekvapená. Toto má byť ten postrach priestupcov? „Skúšali sme to na parkoviskách aj s Octaviou Combi, ale cúvať či otáčať sa na malých parkoviskách bolo čisté šialenstvo. A tak sme hľadali čo najmenšie,“ vysvetľuje Ivan Lučanič.

Zdroj: Ivana Vrabľová/MČ Petržalka

Auto slúži jednak na sčítanie áut, jednak na kontrolu. Systém vozidlá skenuje a fotí. Na monitore vidím, že zachytáva aj tie na ceste, ale vie, že si ich nemá všímať. Na rezidentskom parkovisku softvér vyhodnotí, či ide o auto rezidenta, alebo má zaplatené parkovanie, informácie si vie vytiahnuť z databáz. Ak áno, vozidlo ďalej nerieši, ak nie, posiela údaje o ňom ako hlásenie priamo mestskej polícii. Tá dostane informáciu, o aké auto ide, na ktorom parkovisku sa nachádza, fotografiu, aj detail značky. „Vy teda počas jazdy netušíte, ktoré autá parkujú v súlade a ktoré nie?“ pýtam sa Ivana Lučaniča. „Ani to nepotrebujem vedieť,“ reaguje a dodáva, že to uvidia v systéme v kancelárii, kde chybové značky prechádzajú manuálnou kontrolou. Z 10-tisíc značiek totiž kamery nezosnímajú dokonale zhruba 200.

Zdroj: Ivana Vrabľová/MČ Petržalka

​Auto na parkovisku vôbec nemusí ísť krokom, kamery stíhajú aj keď parkoviskom „preletí“. O niekoľko dní by už malo byť v teréne 20 hodín denne. Petržalku bude schopné skontrolovať dvakrát za noc.

Potiaľto to vyzerá ideálne. Máme systém, registráciu, nahlasovanie. Problém je však riešenie priestupkov. V ideálnom prípade by polícia vyrazila na miesto hlásenia a osadila papuču. „Kým spojazdníme auto, vysielame do ulíc na kontrolu 10 ľudí. Tí nahlásia polícii zhruba 350 priestupkov za noc, mestskí policajti vyriešia 15 z nich...“ hovorí Ivan Lučanič.

Zdroj: Ivana Vrabľová/MČ Petržalka

Systém vozidlá skenuje a fotí.

Musí to byť trocha frustrujúce. Nemá pocit márnosti? „Vodičovi sa tie priestupky zbierajú. Nahlásime ho prvý raz, nedostane papuču, druhý raz, tiež nie, ale tretí raz už vyskočí v tabuľke priestupkov vyššie a mestskí policajti idú prioritne po tých najväčších hriešnikoch,“ vysvetľuje čiastočné riešenie, ale istú frustráciu pripúšťa. Hoci psychologický efekt, že niekomu necháte za stieračom lístok, tam je, zatiaľ to vyzerá, že sa viac oplatí risknúť porušenie predpisov, ako ich dodržiavať.

Kontroly vozidlom s kamerou notorických priestupcov odhalia každú noc, otázka je, či ich mestskí policajti s nedostatočnými kapacitami stihnú aj všetkých poriešiť. „Aj preto sa snažíme nájsť s mestom riešenie, ako uplatniť v praxi už zavedenú objektívnu zodpovednosť. Mohli by to robiť zamestnanci magistrátu, aby bola dodržaná litera zákona s tým, že ten dôraz bude na parkovaciu politiku v Petržalke,“ dodáva Ivan Lučanič. 

(in)

Páčil sa vám článok?