Kde je problém? O parkovací dom pre rezidentov sa obyvatelia Vavilovovej usilujú už siedmy rok

15.3.2021
0

Zdroj: V-arms

Páčil sa vám článok?

Už v roku 2014 žiadali obyvatelia Vavilovovej petíciou o výstavbu garážového domu. Je rok 2021 a investor dostal súhlas na odstránenie betónovej plochy, na ktorej má parkovací dom stáť. Ak výstavba jediného parkovacieho domu, ktorý si vyžiadali samotní obyvatelia, trvá celé roky, kedy sa dočkáme ďalšieho?

"Samotná myšlienka výstavby garážového domu vznikla na prelome rokov 2014 a 2015 z dôvodu stále sa zhoršujúcej statickej dopravy v danej oblasti, pričom sme stále z každej strany počúvali o tom, ako treba tento problém riešiť, ale nikto sa nikdy reálne neodhodlal k tomu, aby pre ľudí aj niečo reálne urobil. A tak vznikla naša občianska iniciatíva, ktorá odštartovala priamo na ulici zrealizovaním petície za výstavbu garážového domu, v ktorej sme dostali silný mandát od rezidentov. Táto občianska iniciatíva bola následne zastrešená pod našu obchodnú spoločnosť V-arms, s.r.o.,“ hovorí Ladislav Vanko, konateľ spoločnosti a zároveň jeden z rezidentov oblasti.

„Chceli sme vytvoriť pilotný projekt, ktorý ukáže cestu územnej samospráve, ako sa dá reálne problém so zlou statickou dopravou riešiť aj na existujúcich sídliskách bez toho, aby sa zasahovalo do zelene a životného prostredia, pretože podľa môjho názoru spoplatňovať už existujúce parkovacie kapacity bez reálnej tvorby nových miest tento problém nikdy nevyrieši.“

Tušili, čo ich čaká?

Súhlasné záväzné stanovisko mesta získali 13. 2. 2017. Územné rozhodnutie presne o rok neskôr. Stavebný úrad v Petržalke však 25. 11. 2019 prerušil stavebné konanie, pretože pre povolenie bolo nutné najskôr rozhodnúť o odstránení betónovej plochy. Okresný úrad konanie o vydanie búracieho povolenia zastavil a skonštatoval, že vlastníkom spevnenej plochy je mesto, a preto, ak chce investor búrať, musí disponovať splnomocnením od primátora. Až na mestskom zastupiteľstve vo februári 2021 poslanci schválili odstránenie betónovej plochy a získanie splnomocnenia, aby firma V-arms zastupovala mesto. Stavebný úrad v Petržalke môže pokračovať v konaní a vydať stavebné povolenie až po zabezpečení búracieho povolenia.... Na to teraz investor čaká.

Keď túto byrokratickú tortúru čítate, žasnete. „Pevne verím, že situácia sa bude v tomto ohľade už iba zlepšovať, pretože je nemysliteľné, aby príprava jedného garážového domu v Bratislave trvala takmer 10 rokov. Dúfam, že náš projekt bude prvou lastovičkou tohto druhu a podarí sa nám vydláždiť cestu aj ďalším, ktorí prídu po nás,“ hovorí Ladislav Vanko.

Zo 67 bude 230 parkovacích miest

Garážový dom na Vavilovovej ulici bude mať 4 podlažia. Bude vybavený automatickými vstupnými bránami
a napojený na kamerový monitorovací systém SBS, resp. políciu. Mal by mať zelenú strechu a výstavba nijakým spôsobom nezasiahne do okolitej zelene. Zo súčasných 67 parkovacích miest sa kapacita na rovnakej ploche zvýši na 230 parkovacích miest. Po dohode mesta s investorom, získa mesto 22 garážových stojísk, ktoré sa nachádzajú na prízemnom podlaží budúcej stavby. Investor sa zaviazal počas výstavby na vlastné náklady nahradiť súčasných 67 verejne dostupných parkovacích miest zriadením 67 dočasných verejne dostupných parkovacích miest na Jungmannovej ulici. „Náhradné parkovanie je pripravované podľa inštrukcií mestskej časti, vznikne úpravou miestnych komunikácií, ktoré sa nachádzajú v tesnom okolí pripravovanej stavby garážového domu,“ informoval nás Ladislav Vanko.

Zdroj: ac

Parkovací dom v týchto miestach žiadali samotní obyvatelia.

Kedy sa začne s realizáciou? „Samotná pripravovaná stavba garážového domu sa skladá z viacerých stavebných objektov. Pri niektorých stavebných objektoch už potrebnými stavebnými povoleniami disponujeme a na vydanie niektorých ešte stále čakáme. Ako rýchlo budú vydané však záleží od viacerých okolností, ako je napríklad poskytnutie potrebnej súčinnosti od dotknutých orgánov verejnej moci, hlavného mesta a mestskej časti,“ pokračuje. Výstavba by následne mala trvať približne jeden rok.

Stavba tohto garážového domu má vyriešiť problém so zlou statickou dopravou hlavne rezidentom. Preto sa investor verejne zaviazal, že novovzniknuté garážové stojiská a garáže bude predávať prednostne iba rezidentom. „Ak by bolo záujemcov viac ako kapacít, pristúpime k náhodnému žrebovaniu záujemcov zo všetkých prihlásených,“ dodal konateľ.

Veľa ľudí si v dnešnej dobe myslí, že predmetný garážový dom pomôže iba tým, ktorí si v ňom miesto kúpia. Ladislav Vanko však vysvetľuje, že tým, že sa časť áut stojacich dnes na verejných parkoviskách stiahne do garážového domu, uvoľní tým miesta pre autá stojace na ulici. „Navyše vytvorenie dostatočného počtu parkovacích kapacít bude viesť k tomu, že autá už nebudú nútené stáť na chodníkoch a zeleni, pretože nemajú kde parkovať, ako je tomu dnes. Pozitívny efekt preto pocítia všetci rezidenti,“ tvrdí.

Napriek tomu je dnes takmer každá nová výstavba na sídlisku spojená s nedôverou. „Okrem toho, že som
konateľom obchodnej spoločnosti, ktorá stavbu garážového domu pripravuje, som v prvom rade aj rezidentom danej oblasti, v ktorej bývam už vyše 32 rokov,“ hovorí Ladislav Vanko. „A preto k samotnej príprave výstavby pristupujem s osobitnou starostlivosťou tak, aby neboli obyvatelia tejto oblasti zbytočne obmedzovaní a vyrušovaní pri ich každodennom živote. Pre mňa osobne je dôležité, aby som sa vždy vedel pozrieť svojim susedom do očí.“

(in)

Páčil sa vám článok?