Ako bude vyzerať nová električková trať v Petržalke? Hlavné mesto vyhlásilo verejné obstarávanie na jej zhotoviteľa

21.10.2020
0

Zdroj: mth

Páčil sa vám článok?

Hlavné mesto vyhlásilo verejnú súťaž na vybudovanie Nosného systému MHD – električkovej trate v úseku Bosákova – Janíkov dvor, ktorá nadväzuje na prvú etapu električkovej trate Jesenského – Jungmannova.

Ukončenie verejného obstarávania je naplánované do septembra 2021 v predpokladanej hodnote zákazky 90 miliónov eur. Ako nás informovala hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová, projekt je nastavený tak, že v danom úseku by mala električka premávať najneskôr v decembri 2023.

Predpokladaná hodnota zákazky je 90 567 150-eur bez DPH, pričom väčšina peňazí na jej realizáciu bude mestu poskytnutá z  fondov EÚ v rámci operačného programu integrovaná infraštruktúra. Predpokladaná lehota výstavby je 27 mesiacov.

"Trasa električky je situovaná v koridore pôvodne plánovanej stavby rýchlodráhy v dĺžke cca 4,2 km a je navrhovaná na samostatnom telese, z väčšej časti lemovaná zeleným pásom a cyklotrasou. Súčasťou zákazky je aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preložky všetkých vedení a konštrukcií, a to najmä preložky inžinierskych sietí a úpravy koryta Chorvátskeho ramena," uviedla Rajčanová.

Trať má navrhnutých sedem zastávok s pracovnými názvami: Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská, Janíkov dvor. 

"Pri návrhu celkovej koncepcie osadenia električkovej trate v území hlavné mesto kládlo maximálny dôraz na to, aby sa električková trať stala súčasťou verejného priestoru. Znamená to, že električková trať sa má zakomponovať do daného prostredia a má plniť nielen svoju základnú dopravnú funkciu, ale má vytvárať priestor aj na iné doplnkové funkcie. Súčasťou návrhu sú plochy zelene mimo samotného telesa električky a taktiež v priestore nástupísk. Doplnkové funkcie môžu tvoriť napr. malé objekty pre občerstvenie. Mobiliár plôch okolo nástupísk umožní zastavenie a oddych ľudí v bezprostrednej blízkosti trate. Súbežne s električkovou traťou sa vybuduje segregovaná cyklotrasa a tiež pešie a cyklistické prepojenia vrátane lávok pre peších cez Chorvátske rameno. Na tieto bude vyhlásená samostatná súťaž," dodala Rajčanová. 

Pre celú stavbu bol vypracovaný špeciálny dizajnmanuál, ktorý rieši dizajn všetkých prvkov električkovej trate tak, aby sa vytvoril ucelený estetický a funkčný celok s charakteristickou farebnosťou. 

MINISTERSTVO 

Minister dopravy vyslovil obavy, či sa projekt Petržalskej električky stihne dokončiť, ale mesto tvrdí, že áno

Minulý týždeň poskytol minister dopravy Andrej Doležal rozhovor internetovej stránke venovanej architektúre, ktorý mal názov Mám obavy či sa stihne projekt Petržalskej električky. Šéf rezortu v ňom naznačil, že dotácie vo výške 100 miliónov by napokon mohli byť využité na financovanie iného projektu integrovanej infraštruktúry. Čo na to mesto Bratislava?

​Výraznými prvkami majú byť napríklad prístrešky nástupísk. Ich konštrukcia má spájať základnú funkciu, ktorou je ochrana cestujúcich pred nepriaznivým vplyvom počasia s technickou funkciou. V konštrukcii prístrešku bude integrovaný technologický panel, ktorý bude v sebe skrývať prvky elektroinštalačných rozvodných skríň, smetných nádob, automatov na výdaj cestovných lístkov a informačných panelov. Tým sa nástupiská zbavia rôznych satelitných zariadených, ktoré sa umiestňovali ako samostatné prvky a nástupiská budú čistými bez rôzne tvarovaných skríň. Prístrešky sú navrhnuté s tzv. zelenými bezúdržbovými strechami.

Samotná električková trať je navrhnutá ako zelená trať s použitím výsadby rozchodníkov, ktorá sa aplikuje podobne ako pri rekonštrukcii Dúbravsko-karloveskej radiály. Zeleň zohráva v návrhu trate významnú úlohu a počíta s výsadbou stromov v stromových boxoch, výsadbou stromov na voľných plochách, s trvalkovými záhonmi s vyššou mierou autoregulácie, s trávnikmi a lúčnymi porastmi. 

Súčasťou stavby sú štyri mostné objekty, a to električkový most (premostenie Chorvátskeho ramena), združený most pre električkovú cestnú dopravu (na Rusovskej ceste), cestný most (na Kutlíkovej ulici) a rekonštrukcia jestvujúceho mosta tak, aby sa na ňom umiestnili nové zastávky MHD (na Panónskej ceste). Okrem týchto mostov sa zhotoví aj jedna lávka pre peších cez Chorvátske rameno.

Električka má obsluhovať Petržalku priamejšie než dnes autobusy, vďaka čomu bude aj rýchlejšia. Napomôcť tomu má aj preferencia na križovatkách, kde bude mať električka prednosť. Zastávky budú situované predovšetkým vo väčších križovatkách. Z konca Lúk na Šafárikovo námestie sa dostanete  približne za 10 minút.

(ts, ms) 



Páčil sa vám článok?