Mesto začalo zverejňovať podrobné dopravné dáta o MHD: Čo sa z nich môžeme dozvedieť?
Zdroj: DPB
Bratislavský magistrát začína v spolupráci s dopravným podnikom zverejňovať na svojom transparentnom portáli podrobné dáta o mestskej doprave pre odborníkov aj verejnosť.
Ide o prvé zverejnenie takýchto dopravných dát v podobe mikroúdajov širokej verejnosti na Slovensku. V prvej fáze boli zverejnené dáta z električkovej linky č. 3, ktorá spája mestské časti Rača a Petržalka cez Starý most. Záujemcovia si môžu pozrieť údaje ako napríklad dátum, čas, číslo vozidla, GPS súradnice električky aj názov zastávky.
"Magistrát takéto údaje zbiera dlhodobo a posledný rok aj pravidelne vyhodnocuje, slúžia napríklad pri územnom plánovaní či zlepšovaní organizácie mestskej hromadnej dopravy. Na základe týchto údajov potom mesto a jeho organizácie upravujú napríklad grafikony MHD či fungovanie križovatiek v Bratislave. Vzhľadom na obrovský objem týchto dát zverejnil magistrát v prvej fáze dáta za linku č. 3 v mesiacoch október 2017, október 2018 a október 2019," informoval hovorca mesta Peter Bubla.
Podľa mesta ide o rovnaké obdobie počas troch rokov, aby bolo možné porovnať vývoj aj dopad uplatnených zmien po ich zavedení. Nejde o úplný sumár električiek, ktoré túto trasu obsluhovali, pretože nie všetky boli vybavené prostriedkami na zber takýchto údajov. Ako však vidieť na dátach v čase, modernizácia vozňového parku sa aj v podobe zberu dát zlepšuje.
„Odborná aj laická verejnosť môže vidieť, s akými dátami pracujeme. Záujemcovia môžu informácie analyzovať. Na základe týchto dát je možné napríklad spracovať priemerné časy medzi zastávkami podľa dní v týždni či hodín a minút vo vybraných dňoch, aké typy električiek chodia, či kde na zastávke zastavili,“ hovorí Pavol Škápik, vedúci oddelenia dátovej politiky a analýz z bratislavského magistrátu.
Zo zverejnených dát možno napríklad vyčítať, že cestovanie zo zastávky Kamenné námestie na zastávku Komisárky trvalo v októbri 2018 priemerne 28 minút a 40 sekúnd. V roku 2019 v tom istom mesiaci to trvalo 27 minút a 26 sekúnd. Išlo teda o zrýchlenie o 1 minútu a 14 sekúnd. Zo zastávky Kamenné námestie na zastávku Komisárky bolo zároveň medziročné priemerné zlepšenie takmer počas každého dňa v týždni (porovnávanie pondelok-piatok). Najhorším dňom v týždni na tejto trase v roku 2018 bol pondelok, kedy cestovanie trvalo priemerne 28 minút a 22 sekúnd a v roku 2019 to bola streda s trvaním 28:04.
Ľudia si tiež môžu údaje vizualizovať v mapke a tak simulovať priebeh cestovania MHD počas posledných troch rokov,“ dopĺňa Pavol Škápik, vedúci oddelenia dátovej politiky a analýz.
Rovnaký kalendárny mesiac - október - z nich robí skvelý zdroj rôznych analýz, porovnávania a vylepšovania bratislavskej dopravy. Za jeden mesiac ide asi o 180-tisíc záznamov. Aj napriek svojmu objemu ide len o prvú vzorku informácií z hromadnej dopravy, ktoré Bratislava zverejnila.
„V poskytovaní takýchto dát budeme pokračovať. Aj na základe požiadaviek verejnosti plánujeme v dohľadnej dobe zverejniť dáta za autobusovú linku 21 spájajúcu autobusovú stanicu s Devínskou Novou Vsou, a trolejbusovú linku 212 premávajúcu zo Železnej studienky do Vrakune,“ uzavrel Pavol Škápik, vedúci oddelenia dátovej politiky a analýz.
Prvé dáta z električkovej linky č. 3 sú zverejnené TU.
Ďalšia petícia za sporný zákaz hazardu v meste
(pr) Bojovníci za zákaz hazardu na území hlavného mesta vytiahnu opäť do boja. Rovnako ako pred štyrmi rokmi, aj tentokrát v deň parlamentných volieb pristavia voličov s petičnými hárkami. Nenechajte sa zmanipulovať niekde pred volebnou miestnosťou! Ochota Bratislavčanov odmietnuť petíciu rozhodne už v sobotu o tom, či sa naše mesto stane jedinou metropolou Európskej únie, kde by platila totálna prohibícia hazardu.
Mesto chce v tomto roku opraviť 57 kilometrov jazdných pruhov. ktoré to budú?
Mesto Bratislava chce v tomto roku opraviť 57 kilometrov jazdných pruhov namiesto pôvodne plánovaných 12 kilometrov. Umožniť mu to majú vyššie príjmy do mestskej pokladnice.
(ts)