Ďalšie detaily pilotného parkovacieho systému: Petržalčanovi bude stačiť registrácia cez appku alebo web

15.9.2019
0
Zavedenie pilotného parkovacieho systému v Petržalke

Zdroj: Matúš Husár

Páčil sa vám článok?

Petržalskí poslanci schválili zavedenie pilotného parkovacieho systému v mestskej časti od 1. novembra. A ako to bude fungovať?

Pre Petržalčana je najpodstatnejšia asi informácia, že z VZN o dočasnom parkovaní vozidiel poslanci vypustili ustanovenie, ktoré rezidenta nútilo sa ísť po registrácii v mobilnej aplikácii registrovať aj osobne. Aktuálne teda bude stačiť registrovať sa cez aplikáciu alebo cez webovú stránku. Môžete, samozrejme, prísť aj osobne.

Poslanci schválili aj návrh, podľa ktorého môžu aj mimopetržalskí ZŤP parkovať aj po zavedení systému bezplatne. A rezidentmi sa budú môcť stať aj ľudia so zmluvami o operatívnom lízingu na auto. Naopak, výhody rezidenta nebudete môcť využívať, ak vaše auto nebude mať platnú EK a STK. Prevádzkový poriadok bude spracovaný až teraz, po schválení VZN.  Starosta Ján Hrčka upozornil, že VZN sa určite bude upravovať, a to podľa situácií, ktoré prinesie nová realita, ale aj na základe získaných dát.

Systém preskupí autá

Schvaľovaniu VZN predchádzala verejná diskusia starostu Jána Hrčku s občanmi. CikCak Centrum sa v pondelok 2. septembra zaplnilo sotva z dvoch tretín. Diskusiu nesprevádzali vyhrotené emócie, obyvateľov zaujímali skôr konkrétne výstupy. Starosta bol vecný, dobre pripravený, diskusiu zvládol. Človek mal z neho pocit, že má nielen prehľad, ale aj dobrý úmysel. Uľavujúca bola jeho otvorenosť a priamosť, ktorá sa ukázala pri otázke obyvateľa, či bude musieť platiť, keď neprejde emisnou a technickou kontrolou (mať ju platnú je podmienkou pre získanie statusu rezidenta). Starosta reagoval bez vykrúcania, že áno, pretože mestská časť sa potrebuje zbaviť vrakov, ktoré dnes obsadzujú vzácne parkovacie miesta. Ak by sa VZN prispôsobilo pár ľuďom, čo neprejdú EK a STK, aj to len dočasne, nikdy ich z parkovísk nedostaneme.

Ale poďme od začiatku. V Petržalke je aktuálne 26-tisíc parkovacích miest, podľa sčítania ďalších 8-tisíc áut parkuje na neregulérnych parkovacích miestach, hoci nie vždy v rozpore s vyhláškou. A pilotný parkovací systém má zmeniť práve princíp parkovania v mestskej časti z aktuálneho „Kto prv príde, ten prv melie“, na „Ne-Petržalčania budú vytlačení do menej komfortných zón“. Systém teda v prvom pláne len preskupí autá, Petržalčania by mali získať lepšie miesta.

Nerezidentom chce mestská časť umožniť prihlásiť sa na administratívny trvalý pobyt v jednom z obecných bytov. Podmienkou bude len to, že si budú musieť presmerovať poštu na adresu, kde skutočne bývajú. Neoficiálne čísla hovoria, že v Petržalke žije bez trvalého pobytu, v podnájme alebo prenájme zhruba 40-tisíc ľudí. Ak by si každý z nich prehlásil trvalý pobyt k nám, mestská časť by získala do rozpočtu o 5 miliónov eur viac, pri nulových nákladoch. Aj preto má parkovací systém zmysel.

Sprísňovať sa môže neskôr

S vyznačovaním modrých čiar sa začína v časti Dvory, a to na štandardných parkoviskách. Až potom prídu na rad miesta, kde sa parkuje kolmo a pozdĺžne. Vyhradené platené parkovacie miesta zostanú nateraz zachované.

Petržalčanom bude stačiť, ak sa do systému zaregistrujú len elektronicky. Osobne budú musieť prísť len tí, ktorých vzťah k autu nebude jednoznačný. Napríklad, ak jazdíte na firemnom aute, budete potrebovať súhlas vlastníka používať ho na súkromné účely. Registrovať sa však môžete osobne, a to okrem úradu vraj aj na ďalších miestach v Petržalke.

Starostova predstava je, aby bol parkovací systém čo najjednoduchší a najlacnejší s minimom nákladov (aj preto ten akcent na nové technológie). Komplikovanejšie problémy parkovania sa nateraz odsunú a podľa výsledkov zo zozbieraných dát sa pre ne možno neskôr nájde riešenie. „Dnes nedisponujeme dostatočnými dátami, preto začíname benevolentnejšie a potom môžeme sprísňovať,“ vyjadril sa Ján Hrčka s tým, že na začiatku je jednoduchšie mať rovnaký systém, neskôr môžu pribudnúť zóny a parkoviská so špeciálnym režimom. Opäť však zdôraznil, že nie je cieľom parkovacieho systému zabraňovať ľuďom parkovať tam, kde nie je problém.

Najrizikovejším momentom parkovania bude zrejme vymožiteľnosť zákona. VZN o sankciách nehovorí, keďže porušenie VZN je zároveň porušením pravidiel cestnej premávky, ktoré je sankcionované podľa všeobecných právnych predpisov. Niektorí obyvatelia však vyjadrili pochybnosti, či je v silách mestskej polície ustrážiť dodržiavanie systému, či majú dosť ľudí na kontrolu, pokuty, papuče... „Bude to skúška ohňom pre mesto, pretože keď to nedokáže zabezpečiť v Petržalke, tak ako to chce dokázať v celom meste?“ reagoval na to starosta Ján Hrčka, pričom narážal na celomestskú parkovaciu politiku, ktorá by sa mala spustiť najneskôr do konca apríla 2021.

(in)

Páčil sa vám článok?