Čo musí Petržalčan urobiť, aby mohol naďalej parkovať bezplatne?

1.9.2019
0
Parkovisko Rontgenova

Zdroj: MĆ Petržalka

Páčil sa vám článok?

V Petržalke idú zaviesť pilotný parkovací systém, ktorý má byť akýmsi predskokanom celomestskej parkovacej politiky. Čo však musí Petržalčan urobiť, k bude chcieť naďalej bezplatne parkovať.

„Obyvateľ mestskej časti s trvalým pobytom v byte v zóne dočasného parkovania motorových vozidiel, ktorý sa zaregistruje v elektronickom informačnom systéme prevádzkovateľa (mestská časť, pozn.red.), osobne na mieste určenom prevádzkovateľom v Prevádzkovom poriadku alebo elektronicky v mobilnej aplikácii a má právny vzťah k motorovému vozidlu sa dňom zaregistrovania stáva rezidentom," píše sa v návrhu VZN. „Po uplynutí dvoch týždňov od registrácie, v prípade, ak sa registruje do mobilnej aplikácie, je rezident povinný na mieste určenom prevádzkovateľom v Prevádzkovom poriadku, osobne preukázať údaje oprávňujúce ho mať práva rezidenta..."

Rezidentom sa pritom môže stať nielen držiteľ motorového vozidla, ale aj druhý z manželov, človek, ktorý má vozidlo na živnosť alebo užíva motorové vozidlo zamestnávateľa na súkromné účely.
Jedným z dôvodov, prečo sa aj Petržalčania, hoci budú parkovať na celom území mestskej časti bezplatne, musia registrovať v systéme, je zber údajov. Cieľom zavedenia parkovacej politiky v Petržalke je totiž okrem regulácie parkovania a snahy, aby sa ľudia prehlásili na trvalý pobyt do mestskej časti, aj získanie informácií o pohybe motorových vozidiel, obrátkovosti motorových vozidiel a o počte parkujúcich motorových vozidiel počas dňa a počas noci na území mestskej časti.

Sledujte modré čiary

Pilotný parkovací systém v Petržalke je medzistupňom pred zavedením celomestskej parkovacej politiky, čo by sa malo udiať najneskôr do 30. apríla 2021. Ako povedal petržalský starosta Ján Hrčka, regulované parkovacie miesta (vymedzené modrými čiarami) bude mestská časť vyznačovať postupne, najskôr na vybraných parkoviskách. Prvou oblasťou sú Dvory. „Do prvej polovice budúceho roka by mali byť v celej Petržalke, koncom budúceho roka budeme vedieť mestu odovzdať 80-90 percent zaregulovaných vyznačených parkovacích miest," povedal Ján Hrčka. Pripustil, že sa objavia chyby, z nich sa však môže poučiť mestská parkovacia politika. 

„Úhradu za dočasné parkovanie motorových vozidiel neplatí rezident počas dvadsiatich štyroch hodín sedem dní v týždni," píše sa vo VZN. „Úhradu za dočasné parkovanie motorových vozidiel neplatí návštevník v pondelok, utorok, streda, štvrtok a piatok v čase od 8:00 do 18:00 h, a od piatka 18:00 h až do nedele 18:00 h." 

Podmienkou pre návštevníka je však registrácia v systéme, inak zaplatí aj cez deň, a to za každú jednu začatú hodinu  jedno euro. Ak chce mimo-Petržalčan zaparkovať auto v Petržalke na noc zadarmo, musí nájsť iné ako regulované parkovacie miesto. Ľuďom, ktorým nájomca neumožňuje prihlásiť sa na trvalý pobyt, ponúka vedenie mestskej časti možnosť tzv. administratívneho trvalého pobytu.

Tu sa začína

DVORY I.    (Dvory 1-2-3)
1.    Pajštúnska 3-9
2.    Pajštúnska 1
3.    Markova 3-5
4.    Jiráskova 2-10/
    Tupolevova 9-15 
5.    Tupolevova 1-7
6.    Jiráskova (pri pošte)
7.    Švabinského 6-12
8.    Švabinského 2/
    Ševčenkova 33
9.    Fedinova 5 (pri Alfe)
10.    Ševčenkova 2-10
11.    Ševčenkova 14-16/18-20
12.    Ševčenkova 1-9
13.    Ševčenkova 13-19
14.    Belinského 21-25
15.    Panónska cesta 
    (pri TS1803)
16.    Belinského 8-10
17.    Belinského 3 (zboku)
18.    Hálova 7-17
19.    Kolmá 
    (z vegetačných tvárnic)
20.    Švabinského 16-22 (pri VŠ)

Pred pokutami to najskôr skúsia dohovorom

Ako sa bude platiť? Prostredníctvom mobilnej aplikácie, SMS správy alebo parkovacieho lístka. „Úhrada za dočasné parkovanie motorového vozidla prostredníctvom mobilnej aplikácie a prostredníctvom SMS správy sa považuje za zaplatenú prihlásením evidenčného čísla vozidla v elektronickom informačnom systéme prevádzkovateľa, osobne na mieste určenom prevádzkovateľom v Prevádzkovom poriadku alebo elektronicky cez mobilnú aplikáciu, o čom prevádzkovateľ poskytne platiteľovi úhrady potvrdenie," vysvetľuje VZN.

Starosta Ján Hrčka pri predstavovaní projektu povedal, že nie je cieľom hneď od začiatku rozdávať pokuty. Mestskí policajti budú spočiatku „riešiť" previnilcov dohovorom.

V diskusiách však zazneli aj skeptické hlasy týkajúce sa dostatočnej kontroly. „Len aby to nedopadlo ako v Starom Meste, kde to je bez kontroly. Síce sú vyhradené rezidenčné miesta, ale nikto nekontroluje, kto na nich parkuje a či má oprávnenie," konštatuje jeden s diskutérov. „Však už teraz sa mestským nechce riešiť, keď na zaplatenom mieste niekto stojí..." píše ďalší.  

Len nedávno poslanec Dragun v súvislosti s bezpečnosťou obyvateľov Petržalky konštatoval, že sa nemôže stávať, aby človeku s problémom, oznámila mestská polícia, že hliadku vie poslať až o pol hodinu, lebo momentálne zasahuje niekde inde. Dodal, že nie je v poriadku, že mestská časť so 110 000 obyvateľmi má len šesť okrskárov. Dokopy pôsobí aktuálne v Petržalke podľa hovorcu Bratislavy Petra Bublu 35 policajtov. 

Už teraz je to nedostatočný počet, čo po zavedení parkovacej politiky? „Vyhradili sme peniaze na posilnenie mestskej polície," povedal Ján Hrčka, ktorý tiež požiadal primátora, aby mestská polícia, ktorá patrí pod správu mesta, zvýšila počet policajtov pre Petržalku.

/in)

Páčil sa vám článok?