• Samospráva
  • 22.06.2019 09:55

Električky jazdia po novom: Začala sa obnova Karlovesko-dúbravskej radiály

0 0
Začiatok obnovy Dúbravsko - Karloveskej radiály
Zdroj: ms

V Bratislave sa v sobotu začala dlhoočakávaná rekonštrukcia Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály. Potrvá do septembra 2020 a rozdelená bude na viacero etáp. V dôsledku prác bude nasledujúce mesiace na viacerých miestach Karlovej Vsi a Dúbravky obmedzená doprava vrátane výluky električiek.

V hlavnom meste je oddnes aj veľká prázdninová zmena v cestovných poriadkoch a trasách električiek.

V prvej fáze rekonštrukcie, ktorá sa začala dnes a potrvá do konca septembra, prišlo k výluke električiek od Molecovej ulice až po konečnú v Dúbravke. Výluka električiek v čase modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály je  riešená náhradnou autobusovou dopravou – linka X5, a posilnením liniek 29, 83 a 84. Linka X5 zabezpečuje dopravu cestujúcich zo zastávky Molecova – dočasnej konečnej zastávky električiek, ďalej do Karlovej Vsi a Dúbravky. Rekonštrukcia si od soboty vyžiada aj zreorganizovanie trás aj ostatných električkových liniek v Bratislave.

My sme boli v doobedných hodinách na mieste, a môžeme konštatovať, že doprava - verejná aj osobná zatiaľ prebieha celkom hladko. V smere na Dúbravku je celý čas iba jeden jazdný pruh s výnimkou miest, kde sa prechádza cez koľajnice do opačného smeru. V smere do mesta sú zatiaľ dva pruhy, ale aj tu už je nachystané značenie. Cestujúci na zastávke Molecova bez problémov prestupujú z autobusov na električky a naopak.

Obnova Dúbravsko - Karloveskej radiály - organizácia dopravy

​Sobota ráno. Začiatok obnovy Dúbravsko - Karloveskej radiály

Zdroj: ac

​Ľudia študujúci zmeny trasovania na centrálnom prestupnom bude - Námestí SNP

Radiála denne prepraví do centra mesta a z neho viac ako 30.000 cestujúcich. Mesto preto počíta s tým, že dosah rekonštrukcie na dopravu a aj komfort obyvateľov bude veľký. "Od 22. júna do 20. decembra nás čakajú prvé dve etapy rekonštrukcie radiály. Obnova radiály je nevyhnutná, ak by sme k nej nepristúpili, hrozilo by nám pre havarijný stav jej kompletné odstavenie. Po rekonštrukcii však bude rýchlejšia, tichšia a bezpečnejšia," povedal primátor Bratislavy Matúš Vallo.

Cestovanie z konečnej električiek v Dúbravke k tunelu sa po modernizácii skráti o tri minúty aj vďaka preferencii električiek na všetkých križovatkách. Veľké prestupné uzly, zastávky Molecova a Damborského, budú riešené ako integrované prestupné zastávky. Dôjde k vybudovaniu nových nástupísk zastávok, vybavených osvetlenými prístreškami pre cestujúcich, s automatmi na výdaj cestovných lístkov aj s elektronickým informačným systémom. Prístup k nim bude bezbariérový. Vjazd električiek do obratiska v Karlovej Vsi bude umožnený aj zo smeru Dúbravka, čo prispeje k uľahčeniu riešenia náhradnej dopravy počas mimoriadnych odstávok električkovej premávky. Veľká časť trate bude zazelenaná.

Po ukončení prvej etapy sa spustí doprava električiek na koniec Karlovej Vsi a náhradná autobusová doprava bude ďalej zabezpečovať dopravu z karloveského obratiska ďalej do Dúbravky. V tomto režime bude MHD fungovať do 20. decembra. Dopravné obmedzenia počas modernizácie radiály sa dotknú aj individuálnej automobilovej dopravy, keďže pre manipulačné práce bude jeden zo štyroch jazdných pruhov zatvorený. Všetka cestná doprava cez Karlovu Ves v smere z Dúbravky bude vedená v dvoch pruhoch a doprava do Dúbravky pôjde len jedným vyhradeným pruhom. Budúci rok na jar sa začne ďalšia etapa prác a najväčšia výluka, ktorá sa dotkne aj trolejbusov jazdiacich na Dlhé diely, bude v lete 2020.

Rekonštrukcia Karlovesko-dúbravskej radiály vyjde na 65,1 milióna eur s DPH. Zhotoviteľom prác bude konzorcium firiem DK Radiála. Mesto bude modernizáciu financovať pomocou eurofondov, ktoré pokryjú 85 percent nákladov, päť percent má hradiť mesto, desať percent štát. 

Bližšie informácie o modernizácii radiály, dopravných obmedzeniach i zmenách v MHD nájdu ľudia na webe zvladneme.to.

My sme si vyskúšali jazdu z a naspäť do Petržalky. Z Petržalky sa podľa nového trasovania a výluk do Rače priamo nedostanete, ako sme informovali vyššie, linka č. 3 tam nejazdí. O cca 8.47 sme sadli na zastávke Farského na električku č. 1, vystúpili na Nám. SNP a v priebehu minúty prišla električka č. 3 do Rače, ktorá tam má po novom zastávku. Takže - žiadne zdržanie - zatiaľ. Ďalšiu zastávku ma doslova o pár metrov ďalej, na Kamennom námesti (rovnako ako pôvodne). Pri ceste späť sme na Námestí SNP prestúpili z električky č. 3 na električku č. 1 do Petržalky. Čakali sme iba pár sekúnd. Mesto sľubuje, že na prestupy cestujúca verejnosť nebude cez týždeň čakať dlhšie ako 5 minút.

(TASR,ac) 


Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania Bratislavských novín.