Pri kríži sa nájomné byty stavať nebudú, prisľúbil Dúbravčanom na stretnutí primátor Vallo
Zdroj: FB Dúbravka
V lokalite Pri kríži v bratislavskej Dúbravke, na mieste, kde mali vyrásť náhradné nájomné byty, sa stavať nebude. Na stredajšej verejnej diskusii s obyvateľmi Dúbravky o tom uistil primátor Bratislavy Matúš Vallo. Téma výstavby bola popri otázkach dopravy jednou z hlavných tém verejného stretnutia.
"Odmietam krivdu, ktorou je všetko to, čo sa týka náhradného nájomného bývania, krivdu ľudí bývajúcich v reštituovaných bytoch, nahrádzať takouto traumou, ako by bol tento dom,“ povedal. Spomenul pritom odpor obyvateľov v minulom roku, ktorí osobne bránili výstavbe.
Vallo sa nezrieka povinnosti mesta stavať náhradné nájomné byty, tvrdí však, že je potrebné vec riešiť inak a inde. „Pozrieme sa v Dúbravke na mestský pozemok, ktorý bude oveľa menej problematický a budeme to od začiatku úplne inak komunikovať, ako tomu bolo v predchádzajúcom období,“ zdôraznil.
Stretnutie s Dúbravčanmi:
Zdroj:
FB Dúbravka
Vallove slová si vyslúžili potlesk drvivej väčšiny prítomných, jedna z obyvateliek v diskusii však vyslovila obavu, aby na mieste nevznikol v horizonte pár rokov iný, ešte väčší objekt, ako bol plánovaný v prípade nájomného bytového domu.
Návrh parkovacej politiky: Poznáme sumy, aké zaplatia Bratislavčania a aké cezpoľní!
Očakávaná parkovacia politika vzbudzuje vášne a rozdeľuje Bratislavčanov! Na verejnosť prenikli prvé neoficiálne návrhy. Koľko budeme platiť za auto v mieste bydliska? A koľko v inej mestskej časti? Berie sa ohľad na Bratislavčanov? Do redakcie nám prišiel návrh parkovacej politiky. Samotný primátor sa k téme plánuje vyjadriť až zajtra.
Bratislava má povinnosť zabezpečiť náhradné nájomné bývanie pre 580 žiadateľov z reštituovaných bytov. Od začiatku roka 2017 má preto povinnosť im vyplácať rozdiel medzi trhovým a regulovaným nájomným. V roku 2019 na to mesto vo svojom rozpočte vyčlenilo 1,5 milióna eur.
Prvých 68 bytov chcel magistrát postaviť v dúbravskej lokalite Pri kríži, s výstavbou začal na jar 2017. Stavbu však viackrát stopli mestskí poslanci a nesúhlas vyjadrila aj mestská časť, podľa ktorej je potrebné najskôr vyriešiť zeleň a vybudovať parkovisko pre autá, ktoré doteraz stáli na mieste začatej výstavby. Mesto však tvrdilo, že stavať ho núti zákon a neriešením situácie môže mesto prísť o množstvo peňazí. Bývalý bratislavský primátor Ivo Nesrovnal sa v tom čase vyjadril, že výstavbu nebrzdí žiadny vecný problém, len záujem určitej skupiny ľudí, ktorým nevyhovuje verejnoprospešný projekt.
Zdenka Zaťovičová, Ľuboš Krajčír, Matúš Vallo, Martin Zaťovič a Juraj Káčer:
Zdroj:
FB Dúbravka
Koncom apríla 2017 Okresný súd Bratislava IV nariadil neodkladné opatrenia, hlavné mesto sa tak muselo zdržať v dotknutej lokalite akejkoľvek stavebnej činnosti či výrubu drevín do právoplatného rozhodnutia súdu a určenia platného zverenia týchto pozemkov. Magistrát sa však proti tomu odvolal. Krajský súd v Bratislave o niekoľko mesiacov ale zrušil rozhodnutie, ktorým sa pozastavila stavba. Mesto už s výstavbou však nepokračovalo. Ani plány na výstavbu náhradných nájomných bytov v iných mestských častiach sa nestretli s pochopením, mestskí poslanci takto v minulosti napríklad zamietli úvahy stavať v Petržalke.
Starosta Zaťovič medzi Dúbravčanmi v lokalite Pri kríži v roku 2017:
Zdroj:
V minulom roku magistrát plánoval nakúpiť v intraviláne Bratislavy náhradné nájomné byty pre žiadateľov z reštituovaných bytov formou obchodných verejných súťaží. Riešením problematiky náhradného nájomného bývania v Bratislave bola poverená aj medzirezortná pracovná skupina vytvorená na základe uznesenia vlády z decembra 2017. Doteraz sa stretla dvakrát. Zástupcovia hlavného mesta na stretnutí deklarovali požiadavku zvýšenia štátnej dotácie na výstavbu nájomného bytu z 1000 eur na m2 na dvojnásobok. „Po vnútornej diskusii jednotlivých orgánov štátnej správy bolo konštatované, že mesto Bratislava má pristúpiť k riešeniu tejto problematiky iniciatívnejšie a v prvom rade má využiť existujúce nástroje na obstaranie náhradných nájomných bytov,“ uviedlo v tejto súvislosti Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR.
(TASR)