Táto zima napokon naozaj stojí menej

29.1.2008
0
Páčil sa vám článok?

Podľa všetkého budeme mať za sebou dve mierne zimy, predpovede hovoria už len o dvoch týždňoch slabých mrazov - a zdá sa, že tohtoročná zima vyjde aj mesto lacnejšie.

Podľa prvého námestníka primátora Milana Cíleka sa podarilo znížiť dennú základnú sadzbu za pohotovosť z 850-tisíc na tretinu, presne 282-tisíc korún. „Len týmto sme dosiahli zníženie plánovaných nákladov na tohtoročnú zimnú službu o dvanásť miliónov,“ konkretizuje M. Cílek. Je to rovnaké zníženie aj oproti skutočnosti v minulom roku.

Po predchádzajúcej zime sa síce v médiách hovorilo o úspore 50 miliónov za celú sezónu, neskôr sa údaj skorigoval na tridsať miliónov, na jar však prvý námestník primátora skonštatoval, že sa neusporil ani halier. Zima 2006/2007 bola síce lacnejšia ako predchádzajúca - ale v mimoriadne tuhej a dlhej zime 2005/2006 dosiahli skutočné náklady na boj so snehom 174 miliónov. Na rok 2006 však poslanci schválili len 124 miliónov a na rok 2007 dokonca iba 95 miliónov.

M. Cílek to pripisuje zvýšenej súťaživosti medzi firmami - povedie to k tomu, aby sa dohoda o rozdelení rajónov medzi jednotlivých dodávateľov obohatená množstvom doplnkov aktualizovala. Mesto s nimi vychádza zatiaľ bez problémov, skôr priamo medzi dodávateľmi je napätie, ukazuje sa, že vedia robiť racionálnejšie a pýtať za dodané a ponúknuté služby reálnejšie ceny.

Milan Cílek sa tiež vyjadril k toľko kritizovanému posypu. Množstvo čitateľov ho odmieta s tým, že mestá, kde je viac snehu, neposýpajú - uverejnili sme jeden z takých listov. Uvádza však, že v Bratislave to bez posypu nejde, kanálové vpuste sú zväčša zapchaté, odhrnutá snehová kaša sa pri nízkych teplotách veľmi rýchle mení na ľad, v kopcovitých štvrtiach na strmých cestách sa tiež bez inertného posypu vraj nedá. Upozorňuje aj na zodpovednosť vodičov, z ktorých mnohí sú presvedčení, že v meste zimné pneumatiky netreba. Je tu tiež masový zlozvyk neskúsených vodičov jazdiť len za zlého počasia. Tým sa zápcha prehlbuje a rozširuje, neupravenosťou komunikácií III. a IV. triedy to prispieva ku vzniku kalamity.

(gub)

Páčil sa vám článok?