ROZHOVOR: Kamila prejde na bicykli za deň neuveriteľné množstvo kilometrov. Aké trasy odporúča v okolí Bratislavy?

16.3.2024
0

Zdroj: Archív Kamila Černáková

Páčil sa vám článok?

IT manažérka z Bratislavy Kamila Černáková je krásna žena, mohla by sa venovať modelingu, ona však miluje úplne iný svet. Baví ju plávanie, korčuľovanie, ale najmä cyklistika, denne prejde na bicykli aj viac ako stovku kilometrov. Jej príbeh je dobrou inšpiráciou pre ľudí, ktorí majú radi šport, aj tých, ktorí sa akosi stále nevedia rozhýbať.

Kedy ste začali s cyklistikou? Bola od začiatku vašou prvou voľbou?

Venujem sa jej už skoro desať rokov. Mojím prvým najobľúbenejším športom však bolo plávanie a neskôr kolieskové korčule, na ktorých som v lete dokázala stráviť hodiny. Oba tieto športy mi dopomohli k veľmi dobrej kondícii. Keď som však na našej bratislavskej hrádzi s úprimným obdivom sledovala, ako mňa na kolieskových korčuliach obiehajú cestní cyklisti, ktorí prirodzene dokázali aj prejsť viac kilometrov ako ja, a tým si nielen predĺžiť pobyt na čerstvom vzduchu v prírode, ale hlavne videli väčšiu časť i susedných krajín a neboli odkázaní len na cyklistické cesty, ale mohli jazdiť väčšie vzdialenosti aj po ceste pre autá, rozhodla som sa kúpiť svoj prvý cestný bicykel Cannondale. Mal síce len hliníkový rám, ale doteraz si živo pamätám, ako som sa trpezlivo, nadšene, ale aj opatrne pri kamennom zábradlí na nábreží Dunaja učila jazdiť s tretrami a neskôr absolvovala moje prvé cyklistické tréningové výlety do Rakúska.

A veľmi rýchlo nasledoval cyklomaratón...

Áno, moje nadšenie ešte vystupňovala výzva Cyklomaratónu Bratislava – Jasná „Dáš 315 km na bicykli za jeden deň?“, ktorá na mňa vyskakovala z plagátov na hrádzi aj z rádia a ktorú už pokorilo niekoľko mojich športových kamarátov. Nič mi nestálo v ceste začať poctivo  a zodpovedne trénovať a prihlásiť sa na ďalší rok v lete. Bol to, samozrejme, obrovský zážitok a eufória, keď som celú trasu s peletónom prešla. Odvtedy som absolvovala ešte ďalších šesť ročníkov.

Zdroj: Archív Kamila Černáková

"Doteraz si živo pamätám, ako som sa trpezlivo, nadšene, ale aj opatrne pri kamennom zábradlí na nábreží Dunaja učila jazdiť s tretrami," spomína Kamila.

Na bicykli dokážete byť denne množstvo hodín, zajazdiť množstvo kilometrov. Čo vám dáva tento šport?

Cyklistika a šport ako taký mi dáva obrovskú energiu, radosť a chuť do života. Športové tréningy ma naučili disciplíne, vytrvalosti a tomu, že sa v živote nikdy nevzdávam a bojujem. V športe pre mňa jednoznačne platí, že čím viac energie, úsilia a času mu dávam, tým viac dostanem naspäť vo forme lepších výsledkov a výkonu. Vďaka športu viem posúvať svoje hranice, ísť ďaleko za svoje limity a pracovať na sebe, a to je pre mňa obrovská motivácia, a preto ho robím naplno, pravidelne a dlho.

Takže konkrétne: Koľko hodín a koľko kilometrov denne či týždenne najazdíte?

Počet kilometrov závisí od ročného obdobia. Na jar a v lete, keď je pre cyklistiku priaznivé počasie a dlhšie denné svetlo, jazdím každý deň, keď mám voľný čas, od 100 km do 160 km. Mňa baví jazdiť viac na vytrvalosť a „objemy“ (kilometre) ako na rýchlosť. Myslím si, že takéto dlhšie tréningy pomôžu človeku nielen k lepšej kondícii, ale hlavne ho naučia disciplíne a vytrvalosti, pretože aj pre mňa tých posledných 20 km, keď už síl ubúda, nikdy nie je takých ako prvých 20 km. Ale zatiaľ som vždy prešla trasu, ktorú som si naplánovala. Presne toto sa mi na cyklistike neuveriteľne páči - že je z veľkej miery o prekonávaní samého seba a posúvaní svojich limitov, o ktorých častokrát ani sami netušíme, ako vysoko a ďaleko ich máme. Jeden môj kamarát mi preto dal milú prezývku „hltačka kilometrov“. Predchádzajúcu jeseň aj zimu som kvôli mojej obrovskej chuti trénovať žila sedem mesiacov na Tenerife, kde je krásne počasie po celý rok, a tým som si splnila svoj veľký športový sen.

Zdroj: Archív Kamila Černáková

​Na jar a v lete najazdí denne niekedy aj 160 km.

Ako po takomto výkone vyzerá vaša regenerácia?

Najlepšou regeneráciou pre mňa je hneď po bicykli ísť plávať aspoň na dve hodiny. Takisto odporúčam občas bicykel vynechať a ísť si zabehať a potom plávať. V minulosti som robila obrovskú chybu, že som na bicykli trénovala každý deň sedem dní v týždni obrovské objemy kilometrov. Samozrejme, že som sa pretrénovala, lebo telo sa, bohužiaľ, nedá oklamať a tiež má svoje limity, takže môj výkon klesal. Preto je regenerácia v podobe plávania a striedania športov veľmi dôležitá.

Už ste spomenuli vašich sedem absolvovaných cyklomaratónov. Ktoré preteky považujete za svoj najväčší úspech, alebo boli pre vás najväčšou výzvou?

Keďže milujem skúšky vytrvalosti a dlhé trasy, jazdím nielen cyklomaratóny, ale aj 24-hodinové preteky v družstvách. Za svoj najväčší úspech, čo sa týka účasti na športových podujatiach, určite považujem práve to, že som sedemkrát absolvovala 315 km dlhý cyklomaratón Bratislava – Jasná. A za svoj najväčší súkromný úspech považujem môj osobný tréning v Thajsku, na ostrove Koh Samui, kde som mesiac v tom obrovskom teple jazdila každý deň presne 113 km, čo znamenalo dvakrát prejsť na bicykli celý ostrov. Bolo to naozaj ťažké a namáhavé, ale keďže som na ostrov letela s týmto cieľom, zaťala som sa a dala som to. Bol to pre mňa v mojom živote najlepší tréning a príprava, lebo keď som sa vrátila na Slovensko, bez problémov som začala jazdiť denne vyše 110 km okruhy z Bratislavy cez Lozorno a Pezinskú Babu a Pezinok.

Zdroj: Archív Kamila Černáková

​V pohode zvládne aj vyše 110 km okruhy z Bratislavy cez Lozorno a Pezinskú Babu a Pezinok.

Aké cyklistické trasy v okolí Bratislavy máte najradšej?

Mojou obľúbenou trasou je okruh z Petržalky buď cez hraničný prechod Berg, alebo cez rakúsku dedinku Kittsee a ďalej cez rakúske okresné mesto Bruck an der Leitha na menší, ale veľmi malebný kopec Kaisersteinbruch, kde sa nachádza aj malá vojenská základňa Bundesheer (Austrian Arm Forces). Keď ho vystúpam a potom zjazdím, na druhej strane sa mi naskytne nádherný pohľad na Neusiedlerské jazero. Odtiaľ je možnosť vrátiť sa po cyklotrase blízko jazera cez Jois a Pandorf naspäť do Bratislavy. Tento okruh ma okolo 100 km a je vhodný pre stredne náročných cyklistov. Keď si chcem poriadne zajazdiť, predĺžim si ho tak, že od Kaisersteinbruchu ešte pokračujem smerom na Breitennbrunn, Purbach do Donnesrkirchen, kde je už väčší a dlhší kopec. Všetko sú to malebné rakúske vinárske dedinky s tradíciou, vedie cez nich cyklotrasa popri viniciach, a jazdí sa tam aj Leithaberge Marathon (rakúsky cyklistický maratón). Tento okruh má z Bratislavy dĺžku 130 km. Sú dni, keď aj to mi je málo a vtedy potiahnem až do krásneho mesta Eisenstadt cez ešte dlhší kopec Stotzing Berg. Táto trasa má 160 km a je už pre náročnejších cyklistov.

Zdroj: Archív Kamila Černáková

​Cyklistika jej dáva obrovskú energiu, radosť a chuť do života.

Ktorú odporučíte cyklistom začiatočníkom?

Určite cyklotrasu okolo celého Neusiedlerského jazera, ktorá vedie aj cez Maďarsko a je vybavená občerstvovacími zastávkami v podobe reštaurácií a bufetov priateľských pre cyklistov, ako aj vstupmi na pláž a storchenkempami v Podersdorfe,  Mörbischi a Neusiedl am See  - poznávacím znamením týchto kempov sú bociany, keďže sa ich tam veľa vyskytuje. Trasu si môžu skrátiť aj kompou (Fähre), ktorá premáva cez jazero obojsmerne z Mörbischu do Ilmitzu. Vynikajúci je cyklovýlet po cyklotrase z Bratislavy do Viedne. Nádherne sa bicykluje aj v okolí rakúskeho hradu Forchtenstein a na serpentínach v pohorí pri Mattersburgu. V Maďarsku odporúčam začiatočníkom ísť si zajazdiť po hrádzi z Bratislavy cez Rajku a Hegzeshalom do Mosonmagyarovaru a spojiť si výlet s plávaním, v tomto mestečku je totiž termálne kúpalisko s liečivou termálnou vodou.

FOTOGALÉRIA:

Teraz ste možno mnohých motivovali sadnúť na bicykel a zmerať si s vami sily... Po dlhšej zimnej pauze však asi treba začať pomaly. Čo je podľa vás najdôležitejšie?

V prvom rade odporúčam začať nie hneď s veľkým objemom, ale postupne a častejšie trénovať a pridávať kilometre, aby si naše telo zvyklo na záťaž. Aby sme sa cítili na bicykli bezpečne, je tiež dôležité nechať si bicykel po zime poriadne skontrolovať v cykloservise. Základná kontrola zahŕňa kontrolu kolies, plastov, reťaze, brzdových komponentov, laniek, ložísk a svetiel. Platí, že čím pozornejšie sa o svoj bicykel staráme, tým viac bezpečných kilometrov na ňom môžeme najazdiť. Skúsení cyklisti nepodcenia kvalitné a funkčné a nepremokavé cyklo oblečenie, ktoré by malo byť priliehavé a malo by nás chrániť pred vetrom. S jarou prichádza aj otepľovanie, dni sú teplé, ale keď zapadne slnko alebo sa rozfúka vietor, teplota môže klesnúť aj o niekoľko stupňov. Pri dlhých tréningoch preto odporúčam vziať si viac kusov oblečenia, ktoré sa dajú strčiť do vreciek na cyklistickom drese, prípadne do kapsičky umiestnenej na bicykli  Správne oblečenie nám pomôže cítiť sa fajn a užiť si zážitok z jazdy. Ako sa hovorí: „Neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený cyklista.“ A najdôležitejšie je robiť cyklistiku zo srdca a preto, že vás skutočne baví, nielen pre výkon.

Zdroj:

​Aj Kamile vedia bezohľadní šoféri strpčiť jazdu.

Na čo zvyknú zabúdať cyklisti, ktorí jazdia po ceste, medzi autami?

Keďže cyklista je v porovnaní s autom oveľa zraniteľnejším účastníkom cestnej premávky, určite  odporúčam dbať na osvetlenie. Hlavne večer, keď sa stmieva, keď je tma a za zlej viditeľnosti netreba nikdy šetriť na dobrom a kvalitnom osvetlení - prednom aj zadnom svetle a reflexných prvkoch na oblečení.

Čím vám strpčujú jazdu vodiči áut?

Pre svoje tréningy si vyberám menej frekventované trasy, ale keďže jazdím veľa kilometrov, nie sú to len cyklotrasy. Jazdu mi najviac vedia strpčiť bezohľadní šoféri, ktorí predbiehajú aj vtedy, keď ja som v protismere, takže musím brzdiť, aby stihol predbehnúť auto a nezrazil ma. Inokedy šoféri nedodržiavajú povinný 1,5 m odstup od cyklistu a trúbia bez príčiny, len preto, že jazdím po ceste. Cesta patrí rovnako šoférom áut, ako aj cyklistom, s tým rozdielom, že cyklisti neznečisťujú ovzdušie a šetria prírodu.

Zdroj: Archív Kamila Černáková

"​Pre svoje tréningy si vyberám menej frekventované trasy, ale keďže jazdím veľa kilometrov, nie sú to len cyklotrasy," hovorí.

Ak máte porovnať cyklistickú infraštruktúru u nás a v zahraničí: V čom predovšetkým zaostávame?

V prvom rade sa mi veľmi páči, že sa na Slovensku  začína investovať do nových cyklotrás, ale napríklad v porovnaní s Rakúskom ich, bohužiaľ, stále nemáme toľko. Myslím si, že čim viac a čím kvalitnejšie cyklotrasy budeme mať, tým viac môžeme ľudí motivovať k športu a zdravému pohybu v prírode a na čerstvom vzduchu, čo sa nám nakoniec vráti v podobe zdravých, oddýchnutých a produktívnych ľudí.

• Kamila Černáková

Pracuje ako projektová manažérka v telekomunikačnej zahraničnej spoločnosti, ktorej klientmi sú veľké, prevažne európske firmy. S cestnou cyklistikou začala až neskôr popri zamestnaní, keď cítila potrebu rozhýbať sa zo sedavého štýlu práce. Hovorí, že svoju prácu má veľmi rada, pretože v nej môže využiť nielen projektové zručnosti, ale aj jazykové znalosti a zásady projektového manažmentu uplatniteľné aj v osobnom a bežnom živote.

(ac)

Pred rokmi začínali s plavkyňami: Poznáte volejbalový klub VIVUS? Deti do prípravky prijíma celoročne

Hoci Školský športový klub VIVUS existuje v bratislavskej Petržalke už od roku 1991, po pandémii, pre ktorú sa takmer rozpadli, začínajú takmer odznova. Tri trénerky majú ambíciu dostať ho na vyššiu športovú úroveň. „Nie sme ´len taký krúžok´, ako si niektorí rodičia myslia. Sme klub s pravidelnými tréningami a víkendovými zápasmi,“ upozorňuje trénerka Darina Gájerová záujemcov.

Páčil sa vám článok?