Seniorka z Ružinova prišla o peniaze aj o šperky. Ohlásila sa jej "pracovníčka pošty"

10.10.2022
Bratislavské noviny treba žiadať najskôr od poštárov - postarka
Páčil sa vám článok?

V piatok kontaktovala telefonicky na pevnú linku 77-ročnú seniorku neznáma žena, ktorá sa predstavila ako pracovníčka pošty. Seniorke uviedla, že jej bude do pol hodiny doručený balík. Krátko po ukončení telefónu seniorku telefonicky kontaktoval neznámy muž, ktorý sa predstavil ako policajt a žene uviedol, že odpočúva telefonické rozhovory a žena – poštárka ktorá seniorke volala je vlastne podvodníčka, ktorá ju chce okradnúť.

Dôverčivej seniorke povedal, aby jeho kolegovi žena odniesla finančnú hotovosť, ktorú jej chcela údajná poštárka odcudziť. Seniorka v zmysle pokynov odovzdala v blízkosti reštaurácie na Babuškovej ulici finančnú hotovosť vo výške 2.000,- eur. Podvodník využil dôverčivosť seniorky a ešte dvakrát ju usmernil, čo má spraviť. Žena neznámemu mužovi následne odovzdala ďalších 500 ,- eur, väčšie množstvo zlatých šperkov, ako aj ďalšiu finančnú hotovosť vo výške 8.800 ,-.

Neznámy muž pri poslednom odovzdaní seniorku ešte aj pochválil za jej opatrnosť a uviedol jej, že je milá. Vyšetrovaním okolností tohto prípadu sa už zaoberajú policajti kriminálnej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave II.

Odporúčania polície pre seniorov a ich rodinných príslušníkov sú nasledovné:

  • aby seniori zvýšili obozretnosť, ak ich akákoľvek osoba požiada telefonicky o požičanie finančnej hotovosti a overili si situáciu u ďalších blízkych, prípadne príbuzných osôb,
  • overili si, či naozaj volá ich príbuzný a neverili výhovorkám osobe po telefóne, že má iný hlas kvôli tomu, že je chorý,
  • neotvárali svoje príbytky neznámym osobám, ktoré im výhodne ponúkajú na predaj rôzny tovar alebo ich uisťujú, že im prišli vyplatiť výhru v lotérii, či zvýšiť dôchodok,
  • odmietli ponúkanú službu pracovníkov plynárni, elektrárni, vodárni, poisťovní, či iných inštitúcií, ktorí sa bez ohlásenia a predloženia odborných preukazov snažia vykonať rôzne činnosti (napr. odpis plynu, vyplatenia preplatku za vodu – vyplácanie uvedených preplatkov sa nerealizuje v domácnostiach),
  • nedôverovali a nepožičiavali peniaze neznámym osobám, ktoré ich náhodne oslovia na ulici alebo pred domom s požiadavkou, že súrne potrebujú požičať finančnú hotovosť a ako dôvod uvádzajú silné emotívne príbehy (napr. vážna dopravná nehoda, pri ktorej sa ťažko zranil ich príbuzný a peniaze potrebujú na zaplatenie operácie, avšak nemajú eurá len inú menu, a preto im ako zábezpeku nechajú v taške inú menu, pre ktorú sa vrátia a donesú im požičané peniaze),
  • nepodpisovali bez konzultácie s príbuznými alebo právnikmi rôzne dokumenty s osobami, ktoré nepoznajú,
  • odmietli bezdôvodnú, v niektorých prípadoch až násilnú pomoc od neznámych osôb (napr. pomoc s nákupom, odvoz smetí z dvora), nakoľko podvodníci ovládajú veľa spôsobov a používajú rôzne zámienky ako okradnúť svoje obete,
  • nevyberali finančnú hotovosť a cennosti v prítomností neznámych osôb,
  • ak sú neznáme osoby na motorových vozidlách, aby si poznačili EVČ takýchto vozidiel, 
  • udržiavali dobré vzťahy so susedmi v dome, vedeli ich telefónne čísla, viditeľne mali zapísané aj iné dôležité telefónne čísla (polícia, lekár, hasiči), nakoľko v prípade potreby je ich pomoc najrýchlejšia,
  • kontaktovali políciu na čísle 158, ak sa osoba, ktorú nepoznajú správa podozrivo a snaží sa pod rôznymi zámienkami nadviazať s nimi kontakt, získať ich dôveru a vstúpiť do ich príbytku.

​(ivk)

Páčil sa vám článok?