Je posyp chodníkov soľou legálny?
Je posyp chodníkov soľou legálny? - racianska posyp
Pomaly pokladáme za samozrejmé, že po nasnežení sú chodníky posypané soľou. Ako nás však upozornil čitateľ, tento spôsob odstraňovania snehu často nemá oporu vo všeobecne záväzných nariadeniach mestských častí.
„V našom (VZN č. 6/2013) je upravovaná iba údržba chodníkov (§ 3 ods.3) kde je uvedené, že v zimnom období sa musia chodníky čistiť od snehu a poľadovice. V prípade vytvorenia poľadovice sa musia chodníky posýpať inertným materiálom (piesok, drvina), len výnimočne a v odôvodnených prípadoch možno použiť chemický posyp. Máme za to, že posledné dni sú práve príkladom výnimočného stavu a tvorby poľadovice, preto aj na chodníkoch bol použitý chemický posyp,“ vyjadrila sa k problému hovorkyňa mestskej časti Staré Mesto Nora Gubková. Faktom je, že v nariadení Starého Mesta sa možnosť použita aj chemického posypu uvádza, prečítať si ho môžete TU.
„Pri zimnej údržbe je v týchto dňoch nevyhnutné použitie posypu chemickým posypovým materiálom - priemyselná soľ a ekologickým posypovým materiálom. Samozrejme kvalita soli musí vyhovovať ekologickým a hygienickým normám pre posyp komunikácií a chodníkov pri zimnej údržbe. Zrnitosť musí byť vhodná pre klasickú technológiu posypu, dodávateľ nám dodal certifikát, ktorý tieto skutočnosti potvrdil,“ dodala Gubková.
V nariadeniach niektorých iných mestský častí sa však uvádza iba posyp inertným materiálom. Je to tak v nariadení Nového Mesta (§ 6), pokiaľ ide o nariadenie Ružinova (§ 7), doslova sa tu uvádza, že sa chodníky majú posypať inertným materiálom a použitie chemického posypu nie je na území mestskej časti povolené. Podobne aj v nariadení Dúbravky (§ 6) sa spomína iba posyp inertným materiálom. „Zimnú údržbu vykonáva v Dúbravke firma FK CRA s.r.o. Firma posýpa posypovou soľou, ktorá je tiež inertným materiálom,“ argumentuje hovorkyňa mestskej časti Lucia Marcinatová.
Naopak v Ružinove priznávajú, že solia, hoci to považujú za chemický posyp. „Mestská časť využíva posypový materiál na základe poveternostnej situácie, prioritne sa využíva chemický posyp soľou, inertný posypový materiál sa využíva pri teplotách pod mínus10 stupňov Celzia, keď je už chemický posyp neúčinný,“ vyjadril sa Stanislav Šenc s útvaru pre styk s verejnosťou v Ružinove.
Nové Mesto argumentuje, že zákon posyp soľou umožňuje. „Na chodníky prioritne používame inertné materiály ako kamenná drť a piesok. Vzhľadom na to, že Nové Mesto je najčlenitejšia mestská časť (Koliba, Kramáre), podľa potreby aj posypovú soľ, ktorá má všetky potrebné certifikáty na používanie ako posypový materiál na pozemných komunikáciách. Zákon umožňuje takéto používanie posypovej soli na odstránenie závad zjazdnosti, prípadne schodnosti. Údržbu komunikácií v správe mestskej časti zabezpečuje EKO podnik verejnoprospešných prác (VPS). V posledných dňoch sme dostali viacero podnetov, ktoré sa týkali používania soli na chodníkoch, nešlo však o chodníky v správe mestskej časti. Momentálne riešime podnety, keď na viacerých miestach (napr. v parku v blízkosti venčiska pre psov) niekto rozsypal technickú soľ (na mieste ostali prázdne vrecia, ktoré EKO podnik ani nepoužíva),“ vysvetľuje hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.
Pokiaľ ide o hlavné mesto, ktoré tiež zabezpečuje zimnú údržbu niektorých námestí, verejných priestranstiev, zastávok MHD či chodníkov, to taktiež argumentuje, že vychádza z usmernenia ministerstva dopravy. „Podmienky používania posypových materiálov upravujú Technické podmienky používania posypových materiálov na báze chloridu sodného na pozemných komunikáciách, ktoré vychádzajú z cestného zákona (ide o usmernenie z ministerstva dopravy). Na základe týchto podmienok bol pripravený aj Operačný plán zimnej údržby komunikácií hlavného mesta, ktorý je spracovaný v súlade so zákonom č.135/1961 o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov. Pokiaľ ide teda o posypový materiál, hlavné mesto na údržbu verejných priestorov vo svojej správe používa tzv. chlorid sodný/posypová soľ, ale aj posypový materiál známy ako Solmag, ktorý je šetrnejší k životnému prostrediu (je to ekologická posypová soľ - chlorid horečnatý). Solmag používame na mostoch, ich nájazdoch, všetkých lokalitách v pásmach hygienickej ochrany spodných vôd (napríklad lokalita Železnej studničky), na údržbu schodov, lávok, nadchodov a v historickom centre mesta napríklad na Hlavnom a Františkánskom námestí. Zimnú údržbu komunikácií zabezpečuje hlavné mesto Bratislava dodávateľsky spoločnosťou A.R.K. technické služby, s.r.o.,“ argumentuje Katarína Kohútiková z oddelenia komunikácie magistrátu.
(ms, Foto: odkazprestarostu.sk)