Čo poviete na nové možnosti parkovania? Bratislavský magistrát predĺžil termín na pripomienky ľudí

9.8.2021

Zdroj: BN

Páčil sa vám článok?

Pôvodný termín bol 31. júl – do tohto dátumu sa mali Bratislavčania vyjadriť k návrhu nových možností parkovania v hlavnom meste prostredníctvom online dotazníka. Magistrát ho predĺžil do 31. augusta, takže stále máte šancu. Pozrite sa, čo sa chystá možno aj vo vašej blízkosti.

Na reguláciu parkovania, ktorá sa má spustiť od 1. októbra, už bratislavský magistrát pripravuje ulice v prvých vytypovaných rezidentských zónach – rozhodnutie padlo na Krasňany, Tehelné pole a Dvory 4 v Petržalke. Predovšetkým ide o vyznačovanie parkovacích miest, ktoré pribudnú aj vďaka tomu, že sa niektoré komunikácie zjednosmernia. Ďalšími možnosťami sú nadstavby existujúcich parkovísk, resp. výstavba mestských parkovacích domov, kde bude môcť parkovať rezident za 1 euro, ktoré si priplatí k parkovacej karte.

O parkovacích domoch uvažujeme tak, aby okrem svojej základnej funkcie priniesli aj hodnotu pre životné i spoločenské prostredie v danej oblasti,“ uviedol pri online prezentácii zámeru v Dúbravke splnomocnenec hlavného mesta pre parkovaciu politiku Peter Herceg.

Riešenia môžu byť podľa neho rôzne, od zelenej fasády s popínavými rastlinami cez obloženie stien prírodným materiálom až po využitie plnej steny na premietanie či športovanie v podobe lezeckej steny alebo umiestnenia basketbalových košov. To sa týka aj strechy, ktorá rovnako môže byť zelená, ale môže slúžiť aj ako ihrisko alebo ako komunitná záhrada. Súčasťou parkovacích domov by mohli byť tiež niektoré prevádzky, ktoré v danom okolí chýbajú, takže by doplnili občiansku vybavenosť.

„Dôležité je, že o konečnej podobe rozhodujú aj obyvateľky a obyvatelia lokality,“ prízvukuje Peter Herceg s tým, že vytypovali viaceré pozemky, o ktorých sa chcú rozprávať s ľuďmi, aby projekty čo najlepšie slúžili ich potrebám. Ani predstavené parkovacie domy nie sú ešte podľa neho konkrétnym plánom: „Je to prvý krok, v ktorom oboznamujeme starostov a verejnosť s našou predstavou. Najskôr však chceme počuť názor ľudí, vedieť spätnú väzbu, až potom sa pustíme ďalej.“

K zámeru výstavby prvých rezidentských parkovacích domov sa uskutočnila verejná prezentácia, do ktorej sa mohli zapojiť obyvatelia dotknutých lokalít. Jej záznam nájdete na webstránke hlavného mesta bratislava.sk, my sme z nej vybrali základné informácie. Ako nás informovala hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová, podľa doterajších ohlasov by obyvatelia najviac uvítali na parkovacích domoch zelené strechy a zelené fasády, solárne panely či komunitné záhrady v blízkosti.  Vyjadrite sa aj vy, keďže o zámere sa ešte stále diskutuje (kontakty uvádzame v závere textu).

Parkovací dom Unitas (vnútroblok Račianska-Šancová-Kominárska) v Novom Meste

Zdroj: Bratislava hlavné mesto SR

​Obyvatelia vnútrobloku majú dlhodobo problém s parkovaním. Oficiálne parkovisko je jedno, pre pár áut pred škôlkou. V súčasnosti parkuje tiež okolo 150 áut na pozemku pri Filiálke, tento pozemok však patrí ŽSR a už dnes je tam zákaz vjazdu. Pri akejkoľvek prestavbe Filiálky či inom zámere ŽSR bude pozemok nedostupný a dôjde ešte k väčšiemu dopytu po parkovaní. Zástupcovia magistrátu sa počas online stretnutia s obyvateľmi vnútrobloku rozprávali o riešení dostupnosti parkovania a možnostiach výstavby parkovacieho domu na mieste súčasného betónového ihriska. Prezentovali im možnosti aj so zachovaním funkcie ihriska, ktoré bolo ich v požiadavkách.  

Parkovací dom na Saratovskej ulici v Dúbravke

Zdroj: Bratislava hlavné mesto SR

​Parkovanie v tejto oblasti je aktuálne možné na parkovisku medzi bytovými domami a rušnou Saratovskou ulicou. Na riešenom území parkuje v súčasnosti 129 áut, prieskumy z terénu však ukazujú, že hoci cez deň je dvojtretinová obsadenosť, v noci sú parkovisko aj vedľajšie ulice úplne naplnené. Mesto obyvateľom prezentovalo návrh parkovacieho domu pre 202 miest s dvomi nadzemnými podlažiami so stupňovitou výškou, ktorá by zohľadňovala vzdialenosť od bytového domu. Na mieste, kde by boli garáže k bytovému domu najbližšie, si môžu obyvatelia zvoliť aj užší variant. Kapacitne by tak bol parkovací dom o niečo menší, ale zachoval by sa väčší priestor zelene, kde by pod korunami stromov mohli byť lavičky alebo komunitné záhrady. Parkovací dom by zároveň pôsobil ako hluková či smogová izolácia od rušnej cesty s električkovou traťou. Aj preto mesto v návrhu predstavilo možnosť zelenej fasády aj zelenej strechy s vodozádržnými opatreniami, ktoré by výrazne zmenili aktuálne prehrievaný betónový priestor. 

Parkovací dom na Studenohorskej ulici v Lamači

Zdroj: Bratislava hlavné mesto SR

Mapovanie v skúmanej zóne zaznamenalo vysokú obsadenosť počas noci, v niektorých uliciach nadpriemerne. Situáciu by mohol vyriešiť parkovací dom na Studenohorskej ulici, na mieste bývalého areálu zberných surovín, ktorý je vo svahu. V riešenom území budúceho parkovacieho domu je dnes 55 parkovacích miest, z toho je 15 vyhradených, ktoré bývajú aj nevyužité.

Mesto obyvateľom na online stretnutí prezentovalo návrh parkovacieho domu s 99 miestami, ktorý by obslúžil nielen najbližšie bytové domy, ale aj občiansku vybavenosť. Navrhovaný nízkopodlažný dom so zelenou strechou a fasádou s obkladom z prírodného dreva by bol v súlade s pôvodnou zástavbou daného územia. Osvetlenie a kamerový systém okrem iného môže prispieť k väčšej bezpečnosti. 

Parkovací dom na Wolkrovej ulici v Petržalke

Zdroj: Bratislava hlavné mesto SR

​Obyvatelia dnes parkujú na betónovej ploche a takmer na každom kúsku priľahlých ulíc, tlak na parkovanie je v tejto oblasti veľký. Mapovanie v zóne Dvory ukázalo, že priemerná obsadenosť, najmä v noci, prekračuje 100 percent. Mesto ponúka riešenie v podobe montovaného parkovacieho domu, ktorý na 1 polozapustenom a 20 nadzemných podlažiach obsiahne 173 parkovacích miest. Návrh ráta s obkladom s popínanou zeleňou či z prírodného dreva a zelenou strechou s vodozádržnými opatreniami. Detských ihrísk či športovísk, ktoré by mohli byť na streche umiestnené, je totiž podľa prieskumov v okolí dosť. Parkovací dom by mohol byť od blízkeho bytového domu oddelený aj alejou vysadených vzrastlých stromov a na mieste aktuálne parkujúcich áut by mohla po regulácii vzniknúť komunitná záhrada, ktorá by pozdvihla celý verejný priestor. Lokalít, kde by v budúcnosti mohli vzniknúť ďalšie parkovacie domy, je v okolí viac.

Parkovací dom na Veternicovej ulici v Karlovej Vsi

Zdroj: Bratislava hlavné mesto SR

​Analýzy ukazujú, že najmä v noci sú kapacity pre legálne parkovanie v tejto oblasti významne prekročené. Parkovací dom, ktorý bol obyvateľom prezentovaný zatiaľ ako návrh, by stál na asfaltovej ploche, ktorá aj aktuálne slúži ako parkovisko. Výhodou je terénna konfigurácia územia - je v miernom svahu, čo umožňuje riešiť technické usporiadanie parkovacích podlaží. Bude tak možnosť využiť 1 podzemné a 2 nadzemné podlažia s kapacitou 186 parkovacích miest a vyhradenými miestami pre ŤZP. Navrhovaná zelená strecha by slúžila ako prirodzená klimatizácia a ochladzovala betónovú plochu. Smerom k blízkemu bytovému domu by sa fasáda a jej výška zvolila tak, aby neprišlo k tieneniu, ale ani šíreniu svetelného smogu či hluku.

Kam posielať pripomienky:

„Online dotazník pre obyvateľov a obyvateľky lokalít, v ktorých uvažujeme o zámere výstavby parkovacích domov, je dostupný na stránke bratislava.sk/sk/parkovacie-domy. Možnosť vyjadriť svoj názor vyplnením online dotazníka predlžujeme do 31. augusta. Verejnosť môže zasielať svoje podnety aj po uplynutí termínu. Okrem spomínaného dotazníka je k dispozícii tiež prezentácia a videozáznam z verejného stretnutia (týka sa lokality, v ktorej sme podujatie zrealizovali). Všeobecné otázky, ktoré súvisia s  parkovacou politikou, treba smerovať na mail parkovanie@bratislava.sk  alebo paas@bratislava.sk  a podnety, ktoré sa týkajú zapájania verejnosti, na mail participacia@mib.sk,“  informovala hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová.

(ac)

Páčil sa vám článok?