VÁŠ PRÍBEH: Nemám vyplatenú PN-ku ešte za február, ani OČR-ku za marec! A nedokážem zistiť dôvod...

20.5.2020

Zdroj: Shutterstock

Páčil sa vám článok?

Nina a Marián sú živnostníci z Bratislavy. Ona šije svadobné veci, on je fotograf, ich dcéra má deväť rokov. „Robíme, čo sa dá, aby sme mohli pracovať, a uživili nás a našu dcéru. Doteraz sme sa nikdy nemohli sťažovať, išlo to,“ začína rozprávanie Nina. Všetko bolo relatívne fajn, až dokým do ich života nezasiahla korona...

S úľavou preto privítali podporu štátu vo forme OČR aj finančnej pomoci. Bohužiaľ na ňu čakajú dodnes. A nie sú jediní... „Náš príbeh sa začal odohrávať ešte pred tým, ako na Slovensku vypukla pandémia koronavírusu. Môj manžel absolvoval vo februári (5. 2. 2020) operáciu pruhu v nemocnici Sv. Cyrila a Metoda na Antolskej ulici. Operácia prebehla bez problémov, po prepustení ležal doma a liečil sa, PN-ka mu skončila 24. 2. 2020,“ pokračuje Nina. Všetky dokumenty zaslali do Sociálnej poisťovne podľa pokynov lekárky. Bolo to po prvý raz, čo jej manžel čerpal PN....

Na začiatku marca prepukla pandémia koronavírusu na Slovensku naplno. „Naša dcéra, ktorá je vo 4. ročníku na ZŠ, ostala doma. Svadby sa zrušili, ja som prišla o objednávky aj o zárobok. Manžel prevažne fotí, takže tiež prišiel o značnú časť klientov.... Zostali sme s dcérou doma, dodržiavali odporúčania a izoláciu, tak si manžel zažiadal koncom marca o dávku OČR. Ja som si zažiadala o finančnú pomoc pre podnikateľov, ktorým sa z dôvodu koronavírusu znížil príjem. Vyšlo mi to za marec približne na 20 percent.“ Žiadosti si vypísali a odoslali e-mailom podľa pokynov. „V mojom prípade sa mi obratom ozval na mail pracovník ÚPSVaR a vyzval ma na doplnenie žiadosti. Bolo priložené aj telefónne číslo, kde však nikto nedvíhal. Tak som napísala odpoveď na mejl a veci, ktoré som mala doplniť, som doplnila, načo mi obratom napísal ešte raz, že mi chýba ešte jedna nevyplnená kolonka. Doplnila som ju. Manželovi prišiel list zo Sociálnej poisťovne, že má nárok na PN-ku z februára. Potešili sme sa a mali dobrý pocit, že nám štát v tomto ťažkom období pomáha.“

Lenže týždne plynuli a peniaze z PN, OČR ani pomoci nechodili. „Tak sme začiatkom mája začali telefonovať. Najskôr do Sociálne poisťovne kvôli PN a OČR. Chápala som, že toho majú veľa, nie sme jediní, kto čaká na vyplatenie dávok, ale mala som pocit, že PN z februára by už mala byť preplatená. Lenže do pobočky Sociálnej poisťovne sa nám nepodarilo dovolať...“

Po opakovaných neúspešných pokusoch dovolať sa, si Nina v pondelok 11. mája povedala, že skúsi zistiť, v akom štádiu je jej žiadosť o finančný príspevok pre živnostníkov. Napísala zamestnancovi UPSVaR, s ktorým komunikovala. Mejlom dostala odpoveď, že žiadosť už posunul ďalej. Má sa vraj obrátiť na infolinku pomahameludom.sk.

Zdroj: abn

​V stredu 13. mája zavolala na infolinku a pýtala sa, v akom štádiu je jej žiadosť z 15. apríla. Reagovali, že ak to dostal UPSVaR, má to riešiť s ním. Rozhodla sa počkať. „A potom som dostala mejl z UPSVaR od pani z referátu kontroly s predmetom Výzva. Vyzývali ma na kompletné vyplnenie všetkých dokladov a ich opätovné zaslanie najneskôr do 5 pracovných dní, nakoľko moja žiadosť a výkaz boli doručené v zlom formáte (poškodený / nečitateľný súbor). Inak bude moja žiadosť považovaná za bezpredmetnú. Ostala som nad touto správou s otvorenými ústami... To ako vážne? Veď so mnou komunikoval o tejto žiadosti a dopĺňal ju pracovník UPSVaR! On ju vedel otvoriť a čítať a v momente, keď ju posunul ďalej to nie je možné?“

Je 20. máj, Nina s manželom stále čakajú na nevyplatenú PN-ku z februára, na OČR za marec a apríl, a na malú finančnú pomoc pre živnostníkov. Príjem za apríl klesol Nine o 70 percent, žiadosť o pomoc podala znova, financie však už, súc poučená, ani nečaká... Vyzerá to tak, že kým príde pomoc od štátu, pomôžu si skôr sami. Znova povolené svadby do 100 hostí ich zrejme zachránia. Vďakabohu, že sa pandémiu podarilo pozastaviť. Inak by sa obyčajná rodina ocitla na pokraji chudoby. „Viem, že takých prípadov ako my je viac. Len o tom takmer nikto nehovorí. Prečo?“ pýta sa Nina.

Zdroj: abn

Preťažená Sociálna poisťovňa
Oslovili sme komunikačný odbor Sociálnej poisťovne ohľadom nevyplatenej PN z februára, ktorej nárok poisťovňa listom potvrdila. Na svojej webovej stránke informuje, že „všetky prípady, s výnimkou tých, ktoré je treba osobitne došetrovať – nie z viny Sociálnej poisťovne – boli vyplatené v zákonnom dvojmesačnom termíne". Z toho vyplýva, že tento má zrejme nejaký problém. Náš čitateľ sa však na pobočku v Bratislave ani po viacnásobných pokusoch nedokázal dovolať, nikto od neho nežiadal ani doplňujúce údaje. Otázka preto znie, ako by mal postupovať, keď chce zistiť, v čom je problém a ako ho možno odstrániť?

Taktiež nás zaujímalo, ako môže človek zistiť, že jeho žiadosť o OČR (ošetrovné) je neúplná. V našom príbehu ide o živnostníka, takže sa ho netýka problém Sociálnej poisťovne, ktorá na svojej webovej stránke informuje, že sa stretáva s neochotou zamestnávateľov pri overovaní údajov o zamestnancoch. Nezaslanie čestného vyhlásenia, ktoré je podľa zverejnených informácii taktiež dôvodom na nevyplatenie dávky, takisto podal. (Asi 15 tisíc žiadateľov o OČR zabudlo na čestné vyhlásenia. Bez neho Sociálna poisťovňa nemôže pandemickú dávku vyplatiť, pozn. red.) Aký ďalší problém by mohol mať v žiadosti o vyplatenie ošetrovného a kam sa môže obrátiť, aby to overil? Čakáme na reakciu Sociálnej poisťovne.

Poisťovňa na svojej stránke informuje, že od začiatku koronakrízy do 15. mája vyplatila (za obdobie marca a apríla 2020) až 580 673 nemocenských dávok (ošetrovné a PN-ky). „Z toho 364 tisíc pripadá na marcové obdobie, z ktorého priebežne pre chýbajúce čestné vyhlásenia alebo pre rozpory v žiadostiach došetruje asi 7-tisíc prípadov. Vyše 216-tisíc žiadostí bolo spracovaných a vyplatených už za aprílové obdobie,“ píšu s obhajobou, že v bežných mesiacoch vypláca Sociálna poisťovňa približne 170-tisíc nemocenských dávok, takže počty uvedené za obdobie koronakrízy sú historické rekordy. Jej zamestnanci pracujú cez víkendy, sviatky, majú predĺžené zmeny, a to aj preto, že asi štvrtina pracovníkov čerpá OČR a PN.

Ohradzuje sa voči tvrdeniu, že bojkotuje výplatu dávok. „Takisto odmieta stotožnenie jej činnosti s údajne meškajúcou štátnou finančnou pomocou pre firmy a živnostníkov. Sociálna poisťovňa nevypláca žiadnu finančnú pomoc pre podnikateľov, je to agenda iných inštitúcií,“ upozorňujú.
(in)

Páčil sa vám článok?

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb a zobrazovať relevantnú reklamu. Zobraziť viac informácií. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači.