Manželské zločiny spáchané v Štúdiu L+S
Nikdy som nepochopil, k akému žánru patrí manželský život. Je to tragédia alebo komédia? S istotou viem len toľko, že je to dráma...
Tvrdí to súčasný francúzsky dramatik a prozaik Eric-Emmanuel Schmitt. Možno aj preto sa divák pri sledovaní jeho hry Malé manželské zločiny, ktorú uvádza Štúdio L+ S v podaní Marty Sládečkovej a Milana Lasicu a v réžii Vladimíra Strniska, síce zabáva, ale vzápätí mu po chrbte prebehnú zimomriavky. Niektoré okamihy sú mu totiž príliš povedomé...
Všetko sa začína návratom z nemocnice. Manžel spisovateľ trpí po úraze stratou pamäte. Manželka sa mu snaží pripomenúť kapitoly z ich spoločného života. Dialóg, v ktorom sa striedajú akoby výsluch i priznania, irónia, egoizmus, vášeň i ľahostajnosť, krutosť i neha, nám približuje vývoj dlhoročného manželstva i jeho krízu, do ktorej dvojica dospela napriek hlásanej partnerskej tolerancii a láske.
Divák však postupne začína pochybovať o tom, či sa všetko odohrávalo naozaj tak, ako hovorí manželka, ale i o tom, či manžel stratu pamäte iba nepredstiera . Navyše sa zdá, že dokonca došlo aj k pokusu o vraždu. Čo bude nasledovať? Dokážu dvaja ľudia, ktorých toľko rozdeľuje i spája, opäť vstať a pokračovať v životnej ceste spoločne? Alebo dopadne všetko inak?
Hra Malé manželské zločiny mala premiéru v Paríži v roku
Tí sa predstavili na scéne Anity Szőkeovej a v kostýmoch Jany Hurtigovej. Treba spomenúť i hudobnú spoluprácu s talentovanou Silviou Michalidesovou.
Hra o nástrahách manželského spolužitia bude patriť nesporne k ďalším z divácky príťažlivých titulov Štúdia L+S. Ako konštatoval jeden z francúzskych recenzentov, existuje veľa sociologických štúdií o kríze manželstva, ale z tejto hry sa o nej dozviete viac a zaujímavejším spôsobom.
Elena Ťapajová