Už postmoderna alebo koniec eklektizmu?

5.2.2007
0
Páčil sa vám článok?

V čísle 11 vašich novín z 3. júna 1999 ma upútal článok Štefana Holčíka Budova Reduty je možno prvým príkladom postmoderny na svete. Pretože sa ako historička umenia zaoberám dlhší čas architektúrou a pamiatkovou starostlivosťou v súvislosti s historizmom, rada by som prispela k diskusii na načrtnutú tému.

Samotný názov postmoderny napovedá, že „kľúčom k porozumeniu postmoderny je moderna“ a býva nazývaná aj najvyšším a posledným štádiom moderny. Logicky by sa teda mohlo zdať, že by sme nemali hľadať jej počiatok kdesi na začiatku moderny. Samotná problematika postmoderny v architektúre je však problematikou dosť novou a zatiaľ nedostatočne prebádanou bez určenia jasného bodu, stavby, od ktorej by sa datoval jej počiatok. Určenie počiatku je neľahké pre určité splývanie základných symptómov s architektúrou historizmu 19. storočia.

Wolfgang Welsch uvádza, že na istom kongrese architektov sa dospelo k zisteniu, že početné stavby postmoderny sa odvodzujú od výstavnej stavby ranej moderny, od veľkej sály poštovej sporiteľne Otta Wagnera vo Viedni z roku 1906. A pripája aj žart, ktorý tam zaznel, keď jeden z účastníkov nasledovne objasnil význam slova postmoderna: „Post-moderna tkvie pravdepodobne v modernom ráze tejto pošty (Post) a v tradícii, ktorá z nej vychádza.“ Je tu poukázané na blízkosť významu moderny a postmoderny, pretože Wagnerova koncepcia stavby poštovej sporiteľne vo Viedni je vo svojom poňatí jednoduchých rovných a pravidelne členených priečelných plôch moderná a dobové motívy secesie sú obmedzené na minimum.

Prečo by sme mali uvažovať o budove bratislavskej Reduty ako o prvej stavbe postmoderny na svete? Táto budova bola definitívne dokončená v roku 1919, surová stavba existovala už v roku 1913. Neskorý eklektizmus sa dá ohraničiť zhruba rokom 1910, teda je to prekročenie za tento limit, ale to by sa dalo ospravedlniť snahou o vedomé priblíženie sa výzoru bývalej tereziánskej sýpke. Bol tu teda použitý novobarok, ktorý sa uplatňoval v architektúre po roku 1860 pri stavbe reprezentačných budov, ako boli banky, múzeá, divadlá, obchodné budovy.

Súčasne nemožno poprieť, že celková skladba barokových ornamentov a využitie dekoratívnych kriviek línie sú secesné. Ak tzv. wagnerizmom označujeme spojenie prvkov secesie a klasicizmu, potom tu išlo o spojenie prvkov baroka a secesie. Podobným príkladom je aj terajšia budova hlavnej pošty na Námestí SNP postavená budapeštianskym architektom Gyulom Partosom v rokoch 1909 - 1912, najmä jej hlavná sála so secesne poňatou kopulou z farebného skla. Navrhovala by som preto označiť budovu bratislavskej Reduty nie za možno prvý príklad postmoderny na svete, ale možno posledný prípad eklektizmu 19. storočia na svete. 

Zuzana Karasová, Petržalka
AD: BUDOVA REDUTY JE MOŽNO PRVÝM PRÍKLADOM POSTMODERNY NA SVETE (BN 11/1999)

Páčil sa vám článok?