Vo Filmotéke Kina Lumiére si pripomenú osobnosť a tvorbu A. Marenčina

11.5.2019
Albert Marenčin

Zdroj: SFÚ - © Miro Nôta

Páčil sa vám článok?

Cyklom piatich filmov si vo Filmotéke bratislavského Kina Lumiére pripomenú osobnosť aj tvorbu Alberta Marenčina. Okrem toho divákom predstaví aj filmy, ktoré boli blízke jeho naturelu alebo ho inšpirovali v tvorivej práci.

"S jeho menom sa v slovenskej kinematografii spája viacero významných diel našej filmovej histórie. Niektoré z nich uvedie cyklus Hommage: Albert Marenčin," informovala Simona Nôtová, tlačová tajomníčka Slovenského filmového ústavu (SFÚ). "Výber pripravil Marenčinov priateľ a spolupracovník Juraj Mojžiš," dodala. Prvý z filmov premietnu v utorok 14. mája o 18.15 h.

 "Albert Marenčin bol scenárista, dramaturg, prekladateľ, básnik, výtvarník a predovšetkým surrealista. V 60. rokoch minulého storočia bol vedúcim I. tvorivej skupiny, na pôde ktorej vznikli tie najprogresívnejšie diela onej dekády," hovorí kurátor filmotéky Kina Lumiére Michal Michalovič. "Ešte v marci nás zastihla smutná správa o jeho úmrtí, preto cieľom cyklu Hommage: Albert Marenčin je aspoň stručne pripomenúť Marenčinove inšpiračné zdroje, jeho scenáristickú prácu, ale aj pôsobenie v tvorivej skupine," vysvetlil zaradenie cyklu do filmotékového programu.

Cyklus piatich filmových večerov má vnútornú štruktúru, do výberu ju vniesol filmový a výtvarný teoretik Juraj Mojžiš, Marenčinov blízky priateľ a spolupracovník. Diváci uvidia dva francúzske filmy Pépé le Moko (1937) režiséra Juliena Duviviera, jedného z typických predstaviteľov tzv. poetického realizmu, a mnohoznačný film Vlani v Marienbade (1961) režiséra Alaina Resnaisa, ktorý rozbíja bežné vnímanie času v chronológii udalostí.

"Pépé le Moko patril k dielam formujúcim osudový príklon študenta k čaru i tajomstvu rozprávačského umenia sprostredkovaného médiom filmu a Vlani v Marienbade zasa suverénne zdôraznil rozprávačovu individualitu, ktorá v aktuálnom čase znamenala legendárny impulz českému a slovenskému 'novovlneniu'," komentoval výber dvoch francúzskych filmov Mojžiš a dodal: "Napokon, práve takýmito cestami Albert Marenčin prehĺbil svoj záujem o tzv. silné filmy a o ich pretrvávajúci význam. A naisto si nemýlil inšpirujúce momenty tvorby s rôznymi 'diplomatickými' hrami a inými nečistotami schvaľovacích procesov socialistickej kinematografie."

Zo slovenských filmov sa premietne Pieseň o sivom holubovi (1961) Stanislava Barabáša, ku ktorému napísal Marenčin scenár spolu s Ivanom Bukovčanom, Panna zázračnica (1966) Štefan Uhra, adaptácia rovnomennej novely Marenčinovho priateľa, spisovateľa Dominika Tatarku, a Sladký čas Kalimagdory (1968) Leopolda Laholu, ktorý mu ako exulantovi umožnil nakrútiť práve Marenčin.

Všetky filmy môžu diváci vidieť v druhej polovici mája, tri z nich lektorsky uvedie Juraj Mojžiš.

(TASR)

Páčil sa vám článok?