Chcete, aby vaše dieťa chodilo do netradičnej školy? Je tu alternatíva...

24.4.2017
0
Chcete, aby vaše dieťa chodilo do netradičnej školy? je tu alternatíva... - Monte Plus1
Páčil sa vám článok?

V súvislosti s aktuálnymi zápismi prvákov, je zaujímavý fakt, že čoraz viac rodičov vyhľadáva iné ako bežné školy. Napríklad dopyt na jedinej základnej škole v Bratislave, ktorá vyučuje metódou Montessori, výrazne prevyšuje ponuku. Preto je možné, že už od septembra pribudnú v Bratislave tzv. komunitné triedy vytvorené zo školákov, ktorí majú domáce vzdelávanie.

Keď Občianske združenie Monte Plus zorganizovalo nedávno stretnutie odborníkov Montessori pedagogiky, učiteľov a zriaďovateľov škôlok a školy, ukázala sa táto potreba ako akútna, najmä z pohľadu rodičov. „Niekoľko škôlok preto od septembra zvažuje, že otvorí „homeschoolingové“ skupiny. Deti by viedol Montessori vzdelaný pedagóg,“ vysvetľuje Veronika Ščepánková, Montessori metodička a lektorka z OZ Monte Plus, ktoré celý proces pomáha zrealizovať. „V Bratislave a okolí už dnes fungujú asi tri takéto skupiny.“ Ďalšia oficiálna škola sa totiž zatiaľ otvoriť nedá. ZŠ v Lamači, ktorá ako jediná v hlavnom meste vyučuje touto metódou, je ešte dva roky v experimentálnom overovaní.

O tom, že bežné školstvo, v ktorom sa systém výučby už desaťročia nemení, potrebuje reformu, hovoria už aj oficiálne miesta. „Spoločnosť totiž napreduje takou rýchlosťou, že netušíme, na aký svet deti pripravujeme, čo bude o 20 rokov. Preto je skôr základ, aby boli flexibilní, mali prehľad, vedeli, kde nájdu informácie a vedeli si poradiť so svojou slobodou,“ vysvetľuje Veronika Ščepánková.  „Mnohí dnešní rodičia sú slobodnejší a pochopili, že nemajú zodpovednosť za svoje dieťa voči učiteľovi, ale majú zodpovednosť voči svojmu dieťaťu.“ Jednoducho povedané, dieťa nemá napĺňať nároky učiteľa, ale rozvíjať samo seba svojím vlastným spôsobom aj tempom.

Aj preto v Montessori škole neexistujú známky, poznámky, úlohy, klasické hodiny ani prestávky. Montessori pedagogika totiž stavia na tom, že dieťa je zvedavé a chce spoznávať a rozumieť svetu, v ktorom žije.

A tak keď „Montessori“ prváci prídu v septembri do školy, namiesto písania prvých paličiek, dostanú základ zo všetkých oblastí - biológie, chémie, fyziky, histórie, hudby, umenia, jazyka... Všetko sa začína príbehom o vzniku Zeme. „V škole sme preto, že sa ideme učiť o svete,“ začína učiteľka motivačné rozprávanie od Veľkého tresku, cez vznik planét, pevnín.... Menili sa skupenstvá, kvapalina na hmotu? Tak už prváci miešajú v skúmavkách olej s vodou, učia sa pochopiť, čo sú neživé látky, po týždni pokračujú prvými živými tvormi. Popritom im pedagóg hovorí, kto vytvoril rozdelenie živočíchov a že vôbec nie je vylúčené, že ho raz upravia aj oni. Pretože svet nie je nemenný a oni sú tiež jeho spoluobjavitelia. Až keď sa hovorí o príchode človeka, až potom príde na rad písanie. „Predstavte si, že deti majú 46-metrové čierne pásmo, ktoré znázorňuje 4,6 miliardy rokov existencie našej planéty. Každý centimeter je milión rokov. Na konci je 2,5 centimetra pre humanoidné tvory. Dinosaury tam majú mnohonásobne väčší priestor!“ objasňuje pre predstavu Veronika Ščepánková.  „Keď hovoríme o človeku, tých 2,5 centimetra znázorníme na ďalšom 2,5-metrovom pásme. Na jeho úplnom konci je malý zlatý pásik, to je naša schopnosť jemnej motoriky a vznik písma a matematiky.“

Montessori pedagogika dáva veci do kontextu, zároveň vyzdvihne schopnosti človeka a nadchne deti pre poznanie. Začať sa učiť písať je vlastne privilégium. Mnohé to už zo škôlky vedia, pretože keď sa zhruba v 3,5 roku začnú zaujímať o písmená, nikto im nebráni. A tak už majú v 1.triede aj jednoduché knižky, ale napríklad  v nich nájdete slovo emulzia a jej krátku definíciu.

Nie každý rodič by zvládol predstavu, že jeho prvák namiesto písania riedi roztoky. Jeho odmenou však je, že hoci jeho školák nemáva úlohy, neraz si ich formou hry sám vypýta. Keď nestíha popri ostatných, jeho snaha nie je zničená známkou a jeho chuť skúšať a objavovať neslabne, pretože do veku 12 rokov sa v škole venuje činnostiam, pre ktoré sa sám rozhodne. A stačí mu robiť optimum. Nikto z neho nežmýka maximum na úkor jeho duševného pokoja.  

Azda aj preto je o Montessori pedagogiku v súčasnosti taký záujem. Z mnohých Montessori škôlok v Bratislave majú rodičia záujem umiestniť dieťa aj do školy, veríme preto, že nové školy vyrastú už čoskoro.

(in, foto: fb)   

Páčil sa vám článok?