Prešporok bol až druhý po Budapešti

28.6.2007
0
Páčil sa vám článok?

Prešporok bol skutočne významným priemyselným centrom Uhorska, ale pravdepodobne vždy iba druhým za Budapešťou.

Konkrétne v roku 1910 bolo v Budapešti 531 tovární, v Bratislave 51, v Pécsi 41, vo Fiume (Rijeka) 31, v Košiciach 31, v Arade a v Szegede 30, v Soproni 28.

Tieto údaje vynikajúco dokazujú, že z hľadiska tovární je Bratislava na druhom mieste v štáte. „Zdá sa, že poloha na hranici je priamo šťastím Bratislavy. Jej priemyselný rozvoj môžeme vysvetliť aj tým, že si dokáže ľahšie zabezpečiť vzdelaných odborných robotníkov, s ktorými dokáže držať krok s rakúskym priemyslom” (Nyugatmagyarországi Hiradó 115/1910).

Prevádzka elektrobusov na Železnú studničku (5,8 km) sa začala 19. júla 1909, vzorom pre jej výstavbu bola elektrobusová linka Klosterneuburg-Wiedling (3,8 km) v Rakúsku, na ktorej sa začala prevádzka 1. mája 1908. Vozidlá nedodala firma Siemens, ale továreň Daimler vo Viedenskom Novom Meste, ktorej riaditeľom bol v tom čase neskoršie svetoznámy výrobca automobilov Ferdinand Porsche.

Ing. L. Szojka, Bratislava

AD: PREŠPOROK BOL PRIEMYSELNÝM CENTROM (BN 24/2007)
Páčil sa vám článok?