Krížom cez mesto po železnici: Pripomeňte si časy, keď ulicami Bratislavy hrmotali vlaky
Zdroj: Anton Šmotlák/FB Bratislava a jej Premeny
Nákladný vlak zo stanice Nivy vchádza do stanice Bratislava Filiálka, 1968
Vlak v meste - tak sa volá najnovšia výstava, ktorú môžete vidieť v Múzeu dopravy na bratislavskej Hlavnej stanici. Pamätáte sa ešte, kadiaľ niekedy až 40-metrové mašiny jazdili a že mestská doprava musela pred závorami dlho čakať, kým prejdú? Práve teraz máte príležitosť nielen spomínať, ale aj porovnať si minulosť s dneškom, vidieť obrovskú premenu miest, kde pred rokmi viedla železničná trať.
„Kedysi industriálna časť Bratislavy, známa pod názvom Nivy, zmenila v uplynulých desaťročiach svoju tvár na nepoznanie. Kým starší Bratislavčania nostalgický spomínajú na jej pôvodnú podobu, najmladší, naopak, netušia, že po uliciach mesta jazdili kedysi aj vlaky. Obrazová výstava vás prostredníctvom dobových a súčasných fotografií oboznámi s históriou a následnou rozsiahlou premenou tejto časti mesta,“ pozývajú autori jedinečného podujatia v Múzeu dopravy.
Výstavu pripravili nadšenci Ľubomír Deák, Martin Entner a Michal Jajcaj pri príležitosti 185. výročia prevádzky prvej konskej železnice v Uhorsku a 40. výročia zastavenia osobnej dopravy do stanice Bratislava – Filiálka a zastávky Bratislava – Slovany. V 40 rámoch na peróne uvidíte vzácne historické, a potom aj aktuálne fotografie, texty, staré mapy. Vnútri sa zas premieta krátke video, ktoré vám ukáže z výšky, kadiaľ premával vlak v časoch minulých. Možno si aj vy pamätáte na tie roky... Bratislavčanka Eva Szakálová nám dávnejšie poskytla fotografiu z roku 1958, kde vidieť kúsok železničnej trate, ktorá kedysi viedla cez Dostojevského rad.
Zdroj:
Eva Szakálová
Pohľad na časť železničnej trate, ktorá kedysi viedla cez Dostojevského rad.
„Túto fotku som urobila pred viac ako 60 rokmi. Z Dostojevského radu chodil vlak cez Starý most do Petržalky a do Viedne. Záber je z násypu, asi z miesta kúsok od Olejkárskej ulice,“ napísala nám pani Eva, ktorá v tom čase bývala na Budovateľskej ulici na sídlisku 500 bytov.
V opačnom smere, cez mesto, vlak ďalej pokračoval na Karadžičovu ulicu, kde bola nízka budova železničnej stanice Bratislava Nivy, a odtiaľ potom cez Záhradnícku ulicu popri Konskej železnici až na stanicu Filiálka. „Po tejto trati jazdili aj osobné vlaky, nielen nákladné. Ja som na stanici Nivy čakávala na babičkin vlak z Trnavy,“ doplnila naša čitateľka.
Zdroj:
Martin Entner/Ľubomír Deák
Výstava vás prostredníctvom dobových a súčasných fotografií oboznámi s históriou a následnou rozsiahlou premenou mesta.
Železničná stanica na Nivách (Bratislavčania ju volali aj malá stanica či malé nádražie) doslúžila približne v roku 1983 a pamätá si na ňu aj Bratislavčan Ivan, ktorý býval na Karadžičovej ulici: „Často sme tam s kamarátmi zašli na bicykli. Neďaleko bola trafika - novinový stánok, a pri ňom pumpa na vodu. Vždy sme si z nej načapovali, keď sme boli smädní.“ A našli sa medzi chlapcami aj odvážlivci, ktorí naskakovali na schodíky nákladných vozňov, keď ich železničiari posunovali, a dopriali si kratučkú cestu vlakom.
Príďte si zaspomínať do Múzea dopravy v Bratislave, možno aj objaviť nepoznané. Výstava Vlak v meste potrvá do 30. apríla 2026.
(ac)
Výstavba petržalskej električky: Mesto zasype priekopy v okolí trate, cena je takmer 260 tisíc eur
Hlavné mesto si objednalo vyrovnanie terénu v okolí novej električkovej trate v bratislavskej Petržalke. Ide o terénne úpravy a zasypanie rigol, teda priekop, ktoré vznikli v rámci stavby, prípadne sú zvyškom výstavby v minulosti plánovaného metra. Vyplýva to zo zmluvy o dielo, ktorá je zverejnená v centrálnom registri zmlúv. Cena je viac ako 256.810 eur.