HISTÓRIA: Takto sa rokmi menila podoba konečnej MHD pred Hlavnou stanicou

20.1.2020

Zdroj: Google Maps

Páčil sa vám článok?

Hlavná stanica je už viac než 100 rokov jedným z najfrekventovanejších dopravných uzlov nášho hlavného mesta, ktorý každoročne využívajú milióny cestujúcich. A svoju konečnú tu dnes majú električky, autobusy aj trolejbusy. Pozrite si na vzácnych historických fotografiách ako sa systém fungovania MHD pred stanicou postupne menil k dnešnému stavu...

Električky na Hlavnú stanicu cez Štefánikovu ulicu (pôvodná, dnes už zrušená trať) premávali od 19. októbra 1895 až do 16. augusta 1979. Prvá autobusová linka na Hlavnú stanicu od 8. júl 1927. Napriek tomu ešte aj v 20-tych rokoch minulého storočia ste pred staničnou budovou mohli vidieť ešte koče ťahané koňmi...  

Zdroj: FB Stará Bratislava

​Ľudia chodili na železničnú stanicu buď pešo a ak mali viac batožiny a dosť peňazí, tak si objednali drožku. 

Zdroj: FB Stará Bratislava

​V päťdesiatych rokoch bola na priečelí budovy Hlavnej stanice umiestnená veľká komunistická hviezda a pred ňou mali svoju konečnú električky a trolejbusy. 

Zdroj: FB Stará Bratislava

​Na konci 60-tych rokov začalo byť čoraz väčšmi využívané aj parkovisko pre osobné automobily nachádzajúce sa uprostred bývalého obratiska električiek pred Hlavnou stanicou... 

Zdroj: koláž abn

​Na pravej strane tejto fotografickej koláže je priestranstvo pred Hlavnou stanicou takisto plné zaparkovaných osobných áut, ktoré na rovnakom mieste stávajú dodnes... 

Zdroj: FB Doprava v Bratislave

​Na tejto leteckej snímke je dobre vidno celé bývalé obratisko električiek pred Hlavnou stanicou, ktoré bolo neskôr premiestnené o kúsok vedľa... Od 16. augusta 1979 sa zrušila premávka električiek na Hlavnú stanicu cez Štefánikovu ulicu. Centrum mesta tak stratilo veľmi rýchle spojenie električkami s najdôležitejšou železničnou stanicou. Náhradu zabezpečili autobusové linky predĺžené na Hlavnú stanicu. 

Zdroj: FB Doprava v Bratislave

2. januára 1980 sa začala premávka na Hlavnú stanicu po električkovej trati cez Starohorskú a Štefanovičovu ulicu linkami 2 a 3. Tie sa už ​otáčali na konečnej "kúsok pod stanicou", odkiaľ sa cestujúci dostali po schodoch či eskalátorom na úroveň pôvodného obratiska, teda tak ako je to v súčasnosti.

Zdroj: abn

​Autobusy a trolejbusy a ich súčasná konečná na Hlavnej stanici. Najlukratívnejšie miesta na ceste pred budovou patria taxikárom, ktorých ceny jazdného asi nepríjemne prekvapia každého turistu či návštevníka nášho hlavného mesta, ak sa ich služby náhodou či v nejakej časovej tiesni rozhodne využiť... Ale to je už iná kapitola! 

(ars)

 

Páčil sa vám článok?