Spomienkový album 05/2001

1.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

Vlak tunelom smerom na Viedeň prešiel, hluk však akosi neprestával. Ozvalo sa ďalšie dunenie. Stena tunela v dĺžke asi 4 metre sa roztrhla a materiál zasypal koľajnice. Ďalšie časti steny a klenba tunela sa uvoľnili a hrozila ďalšia deštrukcia. Stalo sa to 18. januára 1900.

Na dva mesiace sa prerušila železničná doprava medzi prešporskou hlavnou stanicou a stanicou v Lamači. Cestujúci sa museli voziť fiakrami ponad tunel a nastupovali na vlaky pri vyústení tunela smerom na Patrónku. Tam upravili strážny domček ako stanicu, postavili provizórnu reštauráciu a blízku drevenú šopu vykurovali, aby mohla slúžiť ako čakáreň. Problém bol aj s prepravovaním nákladov.

Ohrozenú časť tunela vystužili drevom a pri svetle vtedy ešte zriedkavého elektrického osvetlenia pracovali robotníci na oprave 24 hodín denne. Stále hrozilo nebezpečenstvo ďalších deštrukcií muriva. Noviny Pressburger Zeitung však už 9. marca 1900 priniesli správu o tom, že tunelom prešiel prvý rýchlik a doprava je obnovená. Na zábere z 5. 3. 1900 vidieť dokončené nové vyústenie tunela a odpratávanie drevených výstuží.

Starý tunel bol v prevádzke od roku 1848. V prvom decéniu 20. storočia vybudovali vedľa neho ešte jeden rovnobežný tunel. Je až neuveriteľné, že historická fotografia, ktorú prinášame, má v týchto dňoch práve 101 rokov.

Štefan Holčík
FOTO - archív a Vladimír Mišauer

Páčil sa vám článok?