Maľby v jednom z najstarších domov v meste

30.11.2006
0
Páčil sa vám článok?

Meštiansky dom na Panskej 7 patrí k najstarším v meste. Za jeho fasádou sa skrýva murivo objektu, ktorý postavili pri južnom úseku mestských hradieb už v 14. storočí.

Dom bol donedávna ošarpaný, neudržiavaný. Len niektoré staršie panie spomínali, ako sa tu boli po sobáši fotografovať v dnes už zaniknutom fotoateliéri Rembrandt. Pripravovali sa v neútulnej prízemnej klenutej miestnosti, ktorej steny a stĺp v strede boli natreté olejovou farbou. Počas nedávno dokončenej rekonštrukcie domu sa ukázalo, že klenby miestnosti nesú čiastočne zachované maľby. Tie vznikli po roku 1750 a dokazujú, že miestnosť vtedy používali na vznesenejšie účely. Nedávno tam otvorili belgickú kaviareň De Zwaan (Labuť). Štyri polia klenby dosadajú na kamenný stĺp v strede miestnosti, ktorý je najmenej o sto rokov straší než maľby.

Zo zachovaných motívov sa len ťažko dá usudzovať na pôvodné použitie miestnosti. Najlepšie sa zachovalo pole, v ktorom je namaľovaná len mierne zahalená ženská postava s lúčovitou svätožiarou nad hlavou. Postava vystupuje z veľmi tmavých oblakov. V ľavej ruke nesie murárske či kamenárske pravítko, ktoré býva aj symbolom staviteľov. V oblakoch pri pravej nohe postavy sa nachádza zemeguľa. Postava by mohla symbolizovať antickú bohyňu Gaia (zem), prípadne geometriu či architektúru, ale aj bohyňu vychádzajúceho slnka (rannej zory) Auroru.

V poliach klenby pri východnej a západnej stene vidno dvojice anjelikov - puttov v oblakoch. Vo východnom poli je pri nich namaľovaný hviezdny glóbus. Mohol by to byť symbol múzy astronómie Uránie. Pri východnom okne, kde puttovia nesú symboly divadla a hudby by bolo možné uvažovať o symboloch múz Thalie a Euterpe. Putto, ktorý trúbi na trúbku (fanfáry) kladie súčasne druhou rukou zelený (vavrínový) veniec na hlavu nahej tehotnej ženy (poézia z oblasti pôsobnosti múzy Polyhymnie?). Iný anjel má tvár zahalenú čiernou škraboškou a v ruke drží nejasný predmet, ktorý by sa dal vysvetliť ako zložený vejár. Fragmenty obrazov v ďalších poliach sú buď úplne zničené, alebo na prvý pohľad ťažko interpretovateľné.

Na začiatku druhej polovice 18. storočie, keď maľby vznikli, bol majiteľom domu pán Gössinger, o ktorom však nemáme bližšie informácie. Mesto bolo silne katolícke, protestanti ani Židia nesmeli vo vnútornom meste ani bývať. Objavená výzdoba však čerpá evidentne z pohanskej antickej mytológie. pripomína výzdobu palácov šľachticov s klasickým vzdelaním.

Dom ešte pred koncom 18. storočia zvýšili o jedno poschodie a jeho fasádu upravili v slohu barokového klasicizmu. Zrejme už vtedy maľby na klenbách tmavej klenutej prízemnej miestnosti zabielili. Pod mnohými vrstvami náterov sa časti pôvodnej maľovanej výzdoby zachovali počas dvoch storočí až dodnes.

Štefan Holčík
FOTO - Vladimír Mišauer

Páčil sa vám článok?