Príbytok dómskeho kaplána na Kapitulskej

11.9.2011
0
Páčil sa vám článok?

Na tichej ulici, ďaleko od ruchu a hluku premávky, stojí ešte tichší dom. Jeho vnútorná brána s gotickým špicatým oblúkom, vyčnievajúce oporné piliere múrov, všetko svedčí o vysokom veku budovy.

Okolo dvora obieha pavlač. V strede nádvoria je malá záhradka s altánkom. Vchod na schodište v podbrání je prehradený kovanou železnou mrežou. Vzadu vo dvore vedú na poschodie veľmi čisté drevené schody. Dom sa zdá ľudoprázdny. Len občas prejde chodbou postava v čiernom. Príjemné biele záclonky za oknami však prezrádzajú, že v izbách niekto býva.

Keď sa otvoria hladké biele dvere, ocitneme sa odrazu v prítmí veľkej izby, kde sa musia oči prispôsobiť, aby mohli rozoznať to množstvo nazhromaždených vecí. Je ich veľa, napriek tomu však nepôsobia dojmom neporiadku, ale vytvárajú harmonický uzatvorený celkový dojem s jedinečným osobným charakterom. Je to šperkovnica zberateľa umeleckých diel, malé súkromné múzeum plné obrazov, sôch, starožitného nábytku, skla, porcelánu, exotických orientálnych bronzových a medených krčahov a váz, nádob z tepaného striebra rôznych štýlov...

Tomu všetkému dominuje Madona s dieťaťom. Mramorový reliéf z obdobia klasicizmu (ako prezrádza vážny profil a jemné spracovanie závoja) je majstrovským dielom talianskeho umenia. Stojí na leštenom čiernom drevenom podstavci. Pred ním vo vázach a kvetináčoch rozkvitnuté kvety. Večer horí pred reliéfom červený sklenený olejový kahanec. Vtedy dostane biely mramor nádherné ružové zafarbenie... Je tu aj iná mramorová busta Madony s korunou na hlave. Rokoková bielo-zlatá porcelánová soška Madony starých a nových majstrov: renesancia, barok, Taliani, Nemci, Holanďania. A milostivé Dieťa, v ktorého hlbokých očiach plných pochopenia sa zdá uložená celá tragédia budúceho utrpenia. Je to dielo pátra Feliciána, od ktorého je aj väčšina obrazov v tejto zbierke. Akvarely, pastely, sochárske diela od ďalších, prevažne ešte žijúcich prešporských umelcov. Sú to predovšetkým krajinky a detailné zábery z prešporských zákutí vo svetlých žiarivých farbách, ale aj diela novších nemeckých a anglických maliarov.

Vykladané stoly a stolíky, sekretáre s odklápacími písacími pultmi v rôznych slohoch, s krásnymi originálnymi mosadznými kovaniami. V knižniciach prvotriedne diela o dejinách umenia, ktoré ich majiteľ denne používa, pretože žije celou dušou v tomto svete, v ktorom sa Boh prejavuje svojím najväčším zázrakom, ľudským géniom, vo svete, kde najvrúcnejšia modlitba nachádza svoj výraz v umení.

Mäkké orientálne koberce a pestré podušky vytvárajú v priestore príjemnú teplú atmosféru. A keď z harmónia znejú sladké tóny Schumannovho Snenia, zastaví sa zrak mimovoľne v strede miestnosti, kde pod lustrom, zo všetkých strán prístupná, stojí na podstavci nádherná do sna zahĺbená dievčenská postava „Abenddaemmerung" (Večerná nálada, Súmrak, Zmrákanie sa) z bieleho mramoru, dielo majstra Rigeleho, akoby osvetlená magickým svetlom. Hudba znie ako jemné šumenie morských vĺn, na ďalekom horizonte vyhasínajú posledné horúce slnečné lúče, nastáva chladná modrá noc...

Odbíjajú staré hodiny so zlatými empírovými stĺpikmi. Hneď potom sa ozve jemná klokotajúca melódia hracích hodín, ktorá sa končí tónom pripomínajúcim chrčanie. Dvere šperkovnice sa zatvárajú. Len málokto tuší, aký bohatý svet obdivuhodnej krásy umeleckých diel, farieb a foriem sa nachádza za nezaujímavou plochou hladkých múrov tichého domu na opustenej ulici.

Z knihy Elsy Grailich Pressburger Interieurs
preložila a upravila Gabriela Holčíková

U starých Prešporákov

Páčil sa vám článok?