Zlepšenie kvality služieb zvýši cestovné v MHD
Dopravný podnik Bratislava nemieni zvyšovať cestovné v mestskej hromadnej doprave až dovtedy, kým nedôjde k výraznej obmene vozového parku spoločnosti. Zatiaľ však nie je známe, kedy sa táto zmena začne a kedy sa skončí.
Podľa generálneho riaditeľa DPB, a.s., Róberta Kadnára je veľmi ťažké sľubovať do budúcnosti nezvyšovanie cestovného. „Boli by sme radi, aby toto zvyšovanie v budúcnosti bolo v súbehu aj so skvalitnením služieb. Dosiahnuť sa to dá výmenou súčasného vozového parku, aby cestujúci so zvýšením cestovného pocítil aj zlepšenie kvality služieb,“ uviedol R. Kadnár.
Vedenie dopravného podniku považuje mestskú hromadnú dopravu za sociálnu službu, no nechce dávať plané sľuby aj kvôli nákladom, ktoré z roka na rok stúpajú. Pripomenul, že posledná zmena ceny jazdného bola v roku 2004. „Aj zamestnanci, vodiči, ostatný personál požaduje valorizáciu miezd, mzdové náklady rastú. Môžeme garantovať, že do času, keď dôjde k prvým zmenám v úrovni cestovania, k prvým štrukturálnym zmenám v rámci vozového parku, nedôjde k zvyšovaniu cestovného,“ uviedol v tejto súvislosti R. Kadnár.
Objektívnym faktorom zvýšenia ceny cestovného bude prechod našej meny na euro, aj vzhľadom na predaj cestovných lístkov v mincových automatoch. „V súčasnosti nám to robí určité problémy, pretože tento mechanizmus je komplikovaný a budeme sa s ním musieť vyrovnať“, dodal R. Kadnár.
Podľa našich informácií sa ráta s tým, že po úplnom prechode koruny na euro bude stáť základný cestovný lístok 50 centov.
V súčasnosti má dopravný podnik upravených 83 predajných automatov a náklady s tým súvisiace sú zatiaľ asi 12 miliónov korún. Do konca roka 2008 je na programe úprava ešte ďalších 55 a1utomatov a na technickú prestavbu čaká aj 198 automatov typu AVJG, ktoré slúžia od roku 1998, teda skoro desať rokov.
Prechod na novú menu sa netýka len prípravy automatov, ale aj mnohých iných oblastí súvisiacich s chodom dopravného podniku. Týka sa napríklad predaja predplatných cestovných lístkov, cestovných lístkov na jednu cestu v predajniach dopravného podniku a v sieti províznych predajcov, ale aj systému evidencie dlžôb, zberu a spracovania peňazí a osobitne mincí. Predpokladané náklady prechodu na euro sa pre DPB podľa vyjadrenia jeho vedenia odhadujú na asi 25 miliónov korún.
(rob)