Poslanci schválili koncepciu integrovanej dopravy

1.5.2007
0
Páčil sa vám článok?

Koncepciu Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) schválili mestskí poslanci na aprílovom zastupiteľstve. Od marca budúceho roku by sa v rámci BID malo cestovať na jednotný cestovný lístok.

Koncom apríla schválili koncepciu aj poslanci Bratislavského samosprávneho kraja. V prvej etape integrovaného dopravného systému by mali prepravné spoločnosti na území kraja zjednotiť tarifu, tarifné podmienky a urobiť aj rovnaké označovanie liniek BID. Marec 2008 je aj termínom na zlaďovanie grafikonov jednotlivých dopravcov vlakov, autobusov a prostriedkov mestskej hromadnej dopravy.

Druhá etapa by sa mala začať v marci 2009. Pôjde o výraznejšie zapojenie regionálnej autobusovej a železničnej dopravy do integrovaného systému. Má sa urobiť aj výber dopravcov na základe verejnej súťaže na konkrétne linky. Regionálne autobusy vybavia označovačmi cestovných lístkov. Posledná tretia časť je plánovaná na začiatok roka 2010. Bratislavská integrovaná doprava by sa rozšírila smerom na Trnavský samosprávny kraj, ale aj na Čechy, Moravu a Rakúsko. Má dôjsť k integrácii dispečingov Dopravného podniku Bratislava, a.s., a Slovenskej autobusovej dopravy, a.s.(SAD). Začne sa aj príprava na výstavbu prestupných terminálov v rámci samosprávneho kraja.

Poslanci mestského zastupiteľstva schválili vznik spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, s.r.o., v novembri 2004 a poslanci BSK o rok neskôr.  Samosprávny kraj má v spoločnosti 65-percentnú a mesto Bratislava 35-percentnú účasť. Základným motívom jej existencie je zatraktívnenie verejnej hromadnej dopravy v konkurencii s individuálnou automobilovou dopravou. Medzi výhody systému by mal patriť spoločný cestovný doklad použiteľný vo všetkých prostriedkoch súčasných dopravcov (DPB, a.s., Slovak Lines, Železničná spoločnosť Slovensko a neskôr aj iných súkromných dopravcov) s atraktívnymi jednotnými tarifnými a prepravnými podmienkami. Dopravcovia môžu jazdiť hospodárnejšie a budú mať možnosť vykrývania preukázaných strát pri preprave vo verejnom záujme. Objednávatelia dopravy by mali ušetriť verejné peniaze, ktoré používajú na zabezpečenie dopravy na území hlavného mesta a kraja.

Od roku 2001 existuje experimentálna prevádzka BID. Cestujúci môžu v rámci nej po zakúpení predplatného cestovného lístka, ktorý zahŕňa príplatok, využívať vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko v ľubovoľnom smere a autobusy SAD v smere na Záhorie. V roku 2001 vyžilo experimentálnu etapu 882-tisíc cestujúcich. V roku 2006 to bolo už 1 milión 510-tisíc cestujúcich.

(rob)
Páčil sa vám článok?