Dlažbu v centre ničia ťažké autá, ale aj vandali

1.5.2007
0
Páčil sa vám článok?

Nová dlažba býva pýchou mesta, len pár dní po dokončení, potom sa však stáva hanbou, čo nevidíme len my, ale aj množstvo čitateľov, ktorí na jej zlý stav poukazujú.

Nejde len o vzhľad - uvoľnené dlažobné kocky uložené v lôžku z jemného štrku môžu spôsobiť vážne zranenie nôh, upozorňuje ortopéd. Stav sa však bude zlepšovať len veľmi pomaly. Na jej opravu má Staré Mesto v rozpočte vyčlenených len 600-tisíc korún, pričom vlani len za opravu časti Panskej ulice zaplatil magistrát o rovný milión viac.

Mestská časť hľadá spôsoby na komplexné riešenie problému. Patrí k nemu napríklad prísnejšie stráženie Šafárikovho námestia, lebo od jeho dokončenia v decembri neznámi páchatelia už trikrát rozobrali časť žulovej dlažby. Najčastejšie sa za príčinu označuje vjazd ťažkých mechanizmov a vozidiel na rekonštrukciu vnútromestských budov. Záťažový limit prekračujú aj niektoré zásobovacie vozidlá - pôvodne sa však uvažovalo o tom, že vydláždeným centrom budú chodiť len peší, kočíky, prípadne drožky. Tomu aj zodpovedal výber technológie a materiálu. Tiež sa neočakával taký veľký pohyb osobných áut.

V redakčnej pošte, elektronickej či klasickej, i telefonicky dostávame od čitateľov veľa impulzov v tomto smere. Väčšina z nich pritom poukazuje nielen na kazy dlažby, ale aj na úplné uzatvorenie historických centier nielen v cudzine.

Pravdou však bude aj rozšírený názor o nekvalitnej dodávke, pretože dlažobné kocky sa uvoľňujú aj v zónach, kde sa chodí výlučne peší. Až teraz napriek viacerým upozorneniam BN v minulosti sa dozvedáme, že mestská časť v rámci reklamačných dohôd žiada dodávateľov o opravy. Keďže reklamačná lehota vo všeobecnosti je dva roky, oplatilo by sa dôkladne preveriť, ktoré poškodenia nie sú spôsobené preťažovaním a reklamovať ich.

Mestská časť Staré Mesto uvažuje o tom, že v budúcnosti bude poplatky zinkasované za vjazd od firiem a za vjazd vozidiel nad 3,5 tony používať výlučne na údržbu a opravu dlažby. Súčasne bude samospráva v spolupráci s Mestskou políciou pôsobiť na znižovanie pohybu nákladných vozidiel v pešej zóne, V rámci tohto plánu miestny úrad vyzve dodávateľov na používanie menších dodávok na zásobovanie. Zároveň bude prehodnocovať na základe pripomienok občanov i turistov dopravný režim v zóne a podľa starostu Andreja Petreka by bolo vhodné predložiť ho vo forme všeobecne záväzného nariadenia na schválenie miestnemu zastupiteľstvu.

(gub)
Páčil sa vám článok?