Duálny systém Petržalke nepomôže

26.4.2007
0
Páčil sa vám článok?

V čísle 14 bol uverejnený rozhovor s primátorom Ďurkovským. Jeho odpovede ako aj ďalšie nové rozhodnutie mesta vo veci, čo pôjde stredom Petržalky, svedčí len o tom, že každú chvíľu platí iná koncepcia. Pre tú poslednú platí známe: čím horšie, tým lepšie.

Veriť tomu, že sídliskovému charakteru Petržalky pomôže duálne riešenie, keď stredom Petržalky budú premávať nielen električky (čo je normálne a žiaduco pomešťujúce), ale aj vlaky (čo je nenormálne a nemestské), je viac ako naivné. Namiesto tvorby kvality prostredia sa preferuje čisto dopravno - prepravný aspekt. Ak má viesť stredom Petržalky železničný zvršok (citujem), tak je to bariérový účinok, pretože bezpečnostné podmienky pre železnicu sú podstatne iné ako pre električku.

Asi nebude celkom reálne tvrdenie, že občan skoro nič nezbadá, lebo uvidí len dva rozchody. Uvidí zvršok, bezpečnostné bariéry a rozdiel zbadá najmä vtedy, ak po električke tadiaľ prehrmí 300 metrov dlhá vlaková súprava. Ako bude vyzerať dizajn tohto priestoru, môže nám dakto ukázať vizualizáciu? Dúfam že vedenie mesta a poslanci o takej veci nerozhodli len z počutia a aj videli, ako bude vyzerať stred Petržalky so železničným zvrškom a ako bude vyzerať vlak prechádzajúci stredom Petržalky.

Duálne systémy sa v zahraničí uplatňujú v regióne, keď električka vychádza von z mesta a využíva teleso železnice. To je integrovaný systém dopravy. Železnice môžu pomôcť doprave v meste inak ako vstúpiť do vnútorného priestoru sídliska (predstavme si, že by v strede Ružinovskej premávali vlaky...). Na súčasných prímestských a mestom vedúcich tratiach je možné nasadiť elegantné osobné rýchlodráhové súpravy a zriadiť hustejšiu sieť zastávok. Len na Petržalskej strane mesta si viem predstaviť niekoľko: Rusovce, Jarovce, Petržalka - juh, Carrefour, Petržalka stanica, Incheba, Sad J. Kráľa, Hokejová hala a Ekonomická Univerzita.

Železnice môžu mestu pomôcť aj tak, že umožnia, aby podzemné vedenie trate koridoru TEN 17 popod centrum mesta utvorilo aj priestor pre podzemné vedenie električky. Inak súhlasím, že v Petržalke je možné budovať električkovú trať s duálnym rozchodom, ale len z dôvodu postupného prechodu električiek na širší rozchod a nie ako teleso pre prístup vlakov. Teleso pre vedenie električky je potrebné budovať súbežne s paralelnými komunikáciami tak, aby vznikol profil príbuzný ružinovskému, aj keď komunikácie v strede Petržalky môžu byť skľudnené a užšie.

Prof. Bohumil Kováč, Bratislava
AD: DOPRAVE V MESTE MAJÚ POMÔCŤ ŽELEZNICE (BN 14/2007)

Páčil sa vám článok?