Bratislavskú MHD čakajú tento rok viaceré zmeny

3.10.2006
Páčil sa vám článok?

V linkách mestskej hromadnej dopravy by v tomto roku malo dôjsť k zmenám. Námestník primátora Karol Kolada spolu s vedením Dopravného podniku Bratislava pripravia plán optimalizácie jej linkového vedenia.

Zistenie, že sieť liniek a zastávok mestskej hromadnej dopravy v meste je príliš hustá, je jedným zo záverov auditov, ktoré sa vlani v novembri a v decembri uskutočnili v dopravnom podniku. Vykonali ich spoločnosti, ktoré podobné úlohy riešili pre dopravné podniky v Prahe, Ostrave, Brne a v iných českých mestách. Predmetom auditov bola analýza využitia vnútorných zdrojov, analýza vybraných skupín zamestnancov a linkovanie a celková efektivita činnosti. Na základe výsledkov auditu budú prijaté opatrenia na zvýšenie efektívnosti dopravného podniku. Vzhľadom na spomenuté zistenie, že sieť liniek a zastávok MHD v meste je príliš hustá, je predpoklad, že zmeny v činnosti dopravného podniku, ktoré budú z pohľadu obyvateľov mesta najviditeľnejšie, nastanú práve v tejto oblasti. Do úvahy prichádza redukcia počtu zastávok a zníženie súbehu liniek, resp. liniek v súbežných komunikáciách na dostupnú vzdialenosť do 500 až 800 metrov, čo predstavuje 5 až 10 minút chôdze. Možno tiež očakávať zrušenie niektorých málo využívaných liniek, ako aj prehodnotenie systému zliav pre deti, žiakov, študentov, ťažko zdravotne postihnutých a dôchodcov. Navrhnuté zmeny pred ich uvedením do praxe ešte raz prerokujú poslanci mestského zastupiteľstva. Prvé konkrétne zmeny by mohli nastať v lete tohto roka.

Vzhľadom na to, že bratislavskú mestskú hromadnú dopravu v značnej miere využívajú cestujúci, ktorí prichádzajú do Bratislavy za prácou z celého priľahlého regiónu, primátor Andrej Ďurkovský bude rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Ľubom Romanom rokovať o možnosti odpustenia dane z motorových vozidiel slúžiacich mestskej hromadnej doprave. Ďalšou témou by mala byť aj možnosť, že by sa samosprávny kraj podieľal na financovaní zliav pre cestujúcich, ktorí do Bratislavy dochádzajú z miest a obcí na jeho území.

Audity okrem iného potvrdili, že dopravný podnik je podkapitalizovaný, jeho vozový park je prestarnutý, nutné je jeho ďalšie zoštíhlenie a na druhej strane dobudovanie jeho infraštruktúry. Odborníci odporúčajú, aby sa ďalej neodďaľovalo riešenie krízového stavu podniku a urýchlene sa zaoberalo sanáciou a rozvojom hromadnej dopravy v meste. Bez prijatia opatrení nie je možné vylúčiť ani vznik krízy celej verejnej dopravy v Bratislave.

Páčil sa vám článok?