Dokedy bude bratislavská samospráva tolerovať aroganciu vodičov v pešej zóne?

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

S problémom vjazdu automobilov do pešej zóny v historickom centre mesta si nevie poradiť staromestská ani bratislavská samospráva - súčasná ani bývalá. Chodci, ktorým je korzo určené, tu sú ohrozovaní autami bezohľadných vodičov, ktorí sa po pešej zóne preháňajú, cúvajú, parkujú.

Keď sa pred niekoľkými rokmi z iniciatívy bývalého starostu Starého Mesta Andreja Ďurkovského začala v historickom centre rekonštruovať dlažba, Bratislavčania boli nadšení. Postupne boli zrekonštruované aj historické budovy a do historického jadra začali za oddychom prichádzať obyvatelia celého mesta, jeho krásu začali objavovať aj turisti. Idylická predstava o korze, na ktorom sa budú prechádzať Bratislavčania, sa rýchlo rozplynula. Napriek obmedzeniu vjazdu motorových vozidiel, po korze začali opäť jazdiť autá.

Staromestská aj bratislavská samospráva o tomto probléme dobre vedia. Nič však proti tomu neurobil bývalý starosta A. Ďurkovský, ani súčasný starosta Starého Mesta Peter Čiernik. Neschopní sa v tomto smere ukázali aj doterajší primátori - Kresánek, Moravčík, Ďurkovský. Nikto z volených predstaviteľov mesta nedokázal problém vyriešiť. Či je za tým neochota alebo neschopnosť, nevedno.

V predvolebnej kampani (aj tej vlaňajšej) komunálni politici hovorili o potrebe ochrany chodcov. Súčasní predstavitelia staromestskej a bratislavskej samosprávy ako kresťanskí demokrati radi hovoria o podpore rodiny, oslavujú Deň matiek aj Deň otcov. Akosi však na bratislavské matky a otcov zabúdajú, keď rozdávajú povolenia na vjazd do pešej zóny. Mnohí rodičia s malými deťmi sa tak radšej pešej zóne vyhýbajú, ak nechcú, aby ich potomkovia boli ohrozovaní vodičmi áut a motoriek, cyklistami, korčuliarmi. Mesto rieši problémy dopravy - najmä statickej (parkovania), zabúda však na problémy chodcov, ktorých záujmy zatiaľ v bratislavskej samospráve otvorene neobhajuje nikto.

Z úst volených zástupcov ľudu možno počuť argumenty o tom, prečo nemôže byť z pešej zóny úplne vylúčené doprava. Obchodné prevádzky na korze musia byť zásobované, obyvatelia historického centra sa musia dostať do svojich dvorov, v pešej zóne sídlia viaceré zastupiteľstvá cudzích štátov. Pritom starosta, primátor a poslanci by mali mať na zreteli najmä záujem voličov, nie zahraničných diplomatov, ani obchodníkov, ktorí do centra mesta často prichádzajú z okolitých obcí.

O súčasnej podobe bratislavskej samosprávy rozhodli vo voľbách najmä starší občania a rodiny s malými deťmi. Na tých však samospráva akosi zabúda. Aspoň čo sa týka pešej zóny, ktorá by mala byť najbezpečnejším útočiskom pre dôchodcov a rodičov s malými deťmi. Na korze vládne arogancia vodičov, ktorí zneužívajú benevolentný prístup predstaviteľov samosprávy a oháňajú sa pochybnými povoleniami. Neschopná je aj mestská polícia, ktorá má kontrolovať vjazd do pešej zóny.

Milióny na vydláždenie pešej zóny išli z peňazí všetkých Bratislavčanov. Z tých istých peňazí mestská časť Staré Mesto a mesto Bratislava na korze každoročne opravujú zničenú dlažbu. Neničia ju chodci, ale autá a motorky bezohľadných vodičov. A luxus vyvolených, ktorí sa vozia po pešej zóne, platia všetci ostatní.

Po skúsenostiach z európskych miest sa aj Bratislave ponúka jediné riešenie - úplný zákaz vjazdu do pešej zóny. Historické centrum Bratislavy je totiž také malé, že je hriechom nechrániť ho. A dnes ho devastujú najmä motoristi.

Slavo Polanský

Dopravné zápchy už vznikajú aj v pešej zóne, tento pohľad na Ventúrsku ulicu je toho dôkazom.
FOTO -  Oto Limpus

Páčil sa vám článok?