Bratislava sa lúči s autobusmi Karosa: Poslednú zážitkovú jazdu si môžete dať aj vy

1.4.2022
autobusy karosa

Zdroj: DPB

Páčil sa vám článok?

Ulice hlavného mesta donedávna brázdili tzv. krátke a kĺbové autobusy Karosa. Kým krátke modely boli sprevádzkované už v roku 1981 a cestujúcich vozili do roku 2011, dlhšie kĺbové sa zaradili do premávky o desať rokov neskôr, a verejnosti slúžili rekordných tridsať rokov. Práve kĺbová Karosa B 741 minulý rok v novembri teda uzatvorila dokopy štyridsať rokov trvajúcu éru autobusov s „hranatými“ čelami v Dopravnom podniku Bratislava. Zároveň tým dojazdili posledné bratislavské vysokopodlažné autobusy.

 „Hranaté“ autobusy Karosa radu 700 vyrábala továreň vo Vysokom Mýte v rokoch 1981 – 1999. Počas sériovej výroby zišlo z výrobných liniek spolu 37 166 autobusov Karosa radu 700, z toho až 707 kusov smerovalo do DPBKrátke mestské autobusy Karosa B 731, v krémovo-červenom nátere, sa zaradili na linky už v októbri 1982. Vozidlá boli vybavené automatickými prevodovkami určenými pre premávku v meste. Mestskú verziu kĺbových autobusov začala Karosa sériovo vyrábať od roku 1991, pričom prvé kĺbové autobusy Karosa B 741 boli zaradené do premávky na konci novembra 1991. "Prvých 50 autobusov malo dokonca zatmavené okná a premávali na expresných linkách, druhých 50 kusov o rok neskôr už smerovalo na celodenné služby MHD," spresnil hovorca dopravného podniku Martin Chlebovec.

V priebehu svojej prevádzky vystriedali všetky linky. Ich životnosť podľa slov Chlebovca predlžovali generálne opravy a modernizácie, v rámci ktorých 160 autobusov zmenilo pohon z naftového na plynový (CNG). Posledné naftové autobusy Karosa B 732 dojazdili v Bratislave v roku 2009, naftové kĺbové autobusy Karosa B 741 v roku 2010. "V novembri 2011 boli z pravidelnej premávky vyradené aj plynofikované autobusy Karosa B 732. Zostali tak iba kĺbové plynofikované Karosy B 741, ktoré vďaka generálnym opravám, modernizácii a vnútro
firemnej údržbe vydržali v uliciach Bratislavy až do novembra 2021, čiže odjazdili
úctyhodných 30 rokov, a to je na pomery prevádzky mestských autobusov nevídané," priblížil Chlebovec.

Kĺbové Karosy DPB vypravoval v uplynulých rokoch už len sporadicky, v závere roka 2021
najmä na „študentskej“ linke 31. Príchodom nových nízkopodlažných autobusov Otokar
Kent C definitívne ukončili svoju službu cestujúcim.

Hranaté Karosy boli ikonickým Československým autobusom. Pri pohľade naň si nejeden
obyvateľ Bratislavy spomenie na zážitok, ktorý za tie roky pri ceste v Karose zažil. Doba však
pokročila a my v dopravnom podniku robíme všetko pre to, aby bola cesta v našich
prostriedkoch čo najkomfortnejšia. Inovácia vozidlového parku prináša do Bratislavy novú
éru MHD, teda klimatizovaných, nízkopodlažných vozidiel s modernými technológiami. Na
jednej strane mi budú Karosy chýbať, no na druhej strane sa teším z omladzovania
a skvalitňovania našej flotily vozidiel,“ podčiarkol Martin Rybanský, predseda
predstavenstva DPB.

Dopravný podnik sa s legendárnymi Karosami rozlúči už túto sobotu zážitkovou jazdou,
ktorá začína o 10.00 dopoludnia na Hlavnej stanici. Počas nej budú pre fanúšikov
pripravené foto zastávky v rôznych častiach Bratislavy. "Jazda je zdarma a cestujúci si
okrem symbolického cestovného lístka odnesú aj suvenír. Vyvrcholením bude
popoludňajšia výstava vozidiel na letisku M.R. Štefánika," dodal Chlebovec.

(nc)

Páčil sa vám článok?