Dopravné opatrenia v centre sa osvedčili, zvýšil sa tiež počet parkovacích miest

13.12.2006
0
Páčil sa vám článok?

V záujme zlepšenia dopravnej situácie v centre mesta prijalo staromestské miestne zastupiteľstvo viaceré opatrenia, vrátane nových cieľov a zásad parkovacej politiky.

Na základe analýzy stavu parkovania v zóne s tzv. dopravným obmedzením v období medzi marcom 1999 a aprílom 2000 a potreby systémového prístupu k riešeniu problémov parkovania, miestne zastupiteľstvo prijalo nové ciele a zásady parkovacej politiky.

Realizáciu novej parkovacej politiky zabezpečovala koordinačná skupina zriadená starostom. V organizačnej štruktúre oddelenia dopravy bol zároveň vytvorený referát dopravného manažmentu.

Čo konkrétne sa realizovalo od apríla 2000 do septembra 2002? Významnou zmenou bolo zavedenie Zóny 30, ktoré prispelo k humanizácii centra mesta, zníženiu nehodovosti a malo kladný ohlas u verejnosti. Zvýšila sa ochrana peších trás, ktorá pevnými okrasnými zábranami chráni chodcov od nelegálneho parkovania na chodníkoch. Konkrétne sa tak deje na Dunajskej, Štúrovej, Medenej, Gorkého, Dobrovičovej, Mariánskej, Kozej a Rajskej ulici. Došlo tiež k rozšíreniu pešej zóny o Hviezdoslavovo námestie s následným sprísnením režimu a kontrolou (videokamera, zásobovanie od 5.00-9.00).

Vytvorili sa podmienky aj na parkovanie pre cyklistov, neúspechom sa skončila akcia Biely bicykel. Zaviedlo sa jednotné zásobovanie v centre v pracovné dni 6.00-10.00 a 16.00- 18.00. Pripravená bola aj štúdia na I. etapu navádzacieho systému pre Bratislavu (odhad nákladov 8 miliónov korún). Reálne sa stalo cenové zvýhodnenie obyvateľov - parkovacie boxy prideľuje dopravná komisia, miesto stojí normálne 40 000 korún, obyvatelia platia iba 6000 korún.

Plošná regulácia parkovania sa vykonáva už od roku 1992 a zriadením zóny s dopravným obmedzením a schválením príslušného VZN o podmienkach parkovania v zóne umožňuje realizovať ďalšie opatrenia slúžiace k zlepšeniu života v centre mesta. Za splnený možno považovať aj cieľ podporiť mimouličné parkovanie - v centre mesta pribudlo za posledných 5 rokov asi 1400 garážových státí.

Mestská časť Bratislava - Staré Mesto aktivuje využitie vnútroblokov a dvorov na parkovanie pri zachovaní a vytvorení zelene a priestorov pre deti (prieskum zistil asi 1400 možných miest na parkovanie). Preferenciou MHD pred automobilovou dopravou sa sleduje zlepšenie podmienok cestujúcich (napríklad len na Hurbanovom námestí za sledované mesiace úspora času cestujúcich predstavuje asi 80 000 hodín, alebo inak povedané, úspora času na jedno vozidlo MHD je 1 minúta). Opatrenia boli prijaté aj na ďalších križovatkách, Rajská - Dunajská a 29. augusta - Mickiewiczova.

(ver)

V súvislosti s novými dopravnými opatreniami v centre Bratislavy sa na cestách v blízkosti staromestských škôl objavilo aj takéto dopravné značenie upozorňujúce vodičov na zvýšený pohyb školákov.
FOTO - Vladimír Mišauer

Páčil sa vám článok?