Železnice chcú z filiálky pri Istropolise vybudovať osobnú ,,hlavovú” stanicu

13.12.2006
Páčil sa vám článok?

Podľa Železníc SR je nevyhnutné vybudovať ďalšiu železničnú stanicu, ktorá by bola situovaná do centra mesta tak, aby nadväzovala na dopravnú infraštruktúru a brala do úvahy aj trasy plánovaného metra. Uviedol to hovorca Železníc SR Ján Keresteš.

„Podmienka, že novú železničnú stanicu je potrebné situovať v centre mesta, predurčuje použiť variant takzvanej hlavovej stanice, to znamená s koncovým zaústením koľají,“ konštatoval J. Keresteš. „Po posúdení možných lokalít sa ako najvýhodnejšie javí postavenie stanice v priestore bývalej Železničnej stanice Bratislava Filiálka.“

Ako zdôraznil, využitie tohto priestoru nevyvolá žiadne ďalšie požiadavky na neželezničné pozemky, pretože väčšina pozemkov je v majetku železníc. Podľa Keresteša organizovanie osobnej dopravy s využitím koncovej železničnej stanice v centre zásadne zníži náklady na kapacity mestskej hromadnej dopravy. „Železnice sa pre túto lokalitu rozhodli aj preto, že má zachované koľajisko, ktoré má napojenie do Železničnej stanice Bratislava Predmestie,“ dodal.

Na objednávku železníc bola v novembri roku 2000 vypracovaná štúdia s názvom Urbanistická štúdia - Bratislava Filiálka, variant 4a. Nová železničná stanica Bratislava Filiálka by mala byť vybudovaná v pôvodnej polohe ako povrchová stanica slúžiaca pre osobnú dopravu. Návrh vychádza z predpokladu vybudovať povrchovú železničnú stanicu, nad ktorou bude 5- až 7-podlažný objekt. V ňom bude tunel, do ktorého bude zapustených 5 dopravných koľají a 1 výťažná koľaj.

„Vzhľadom na charakter stanice vo forme mestského polyfunkčného bloku sú jej priestory priebežne napojené na priestory mesta pozdĺž celého objektu,“ uviedol J. Keresteš. „Poloha stanice umožňuje peší nástup cestujúcich do centra mesta a ich dopravu do mesta bez prestupov.“ Ako dodal, železničná trať zo smerov Trnava a Galanta je pripojená do stanice Bratislava Filiálka traťou cez Železničnú stanicu Bratislava Predmestie. Riešenie predpokladá možnosť priameho koľajového prepojenia na trasu A metra medzi Riazanskou a Pionierskou ulicou, čo umožní prípadné vedenie prímestských vlakových súprav z predmestských tratí železníc do systému metra Bratislavy, resp. naopak.

Náklady na výstavbu sa odhadujú na 7,3 miliardy korún. Podľa predstáv železníc by sa malo začať stavať už v tomto roku, dokončenie stavby sa predpokladá v roku 2004.

Páčil sa vám článok?